Växelpinne fråga

jaysan

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2011
Hoj
05, Triumph daytona 650
Hej är ny här, har ett problem med min Triumph Daytona 650 - 05, jag är ca 190 lång har 46 i skor, så med mina stövlar jag har införskaffat så kan jag inte växla, får liksom inte in foten i mellan, och lyckas jag få det så trycker foten på pinnen och gör att jag inte kan växla upp mer. så jag tänkte att åtminstone vrida pinnen till en lite högre position.

Någon som vet på rakarm vad det är man ska använda för verktyg, för detta är min första hoj, och jag har inte sett en exakt likadan fastsättning innan, men jag antar att man ska släppa den brickan(bulten) som sitter utanpå växelpinnen som har en insex hål, men då till en fråga är det tum? för jag har inget hemma som passar där, och ska den sitta jävligt hårt, för den verkar sitta super rejält, vill ju inte paja något.
Någon som kan förklara lite lätt, annars får jag väll ta och åka till en verkstad och snacka med dem.

Tack på förhand...grymt forum!

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Bild !

På enduro maskiner brukar det bara vara att dra ut en bult i pedalen och dra ut den och sedan sätta in den i önskat spår(eller kugg?)

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Hoj
FZR skrot
...börja med att dränka i korrisionslösning & låt det verka nåt dygn.
Gissar att det kan vara stålskruv i alu-hål = att det kan sitta ordentligt om den suttit orörd länge.
Lossnar den fortfarande inte utan övervåld så prova värma skruven med en liten butanbrännare typ.¨

Jag kan inget om Triumph, men med tanke på att den är engelsk låter tum troligt. Så om inte mm passar, skaffa ett tuminsexset innan du gör utgångsläget sämre med fel verktyg.

Last edited:

Nicco...

<Bygger*Renoverar*Servar> Pennzoil ÅF
Gick med
7 Nov 2010
Hoj
Har 10st. Alla är favoriter!
...börja med att dränka i korrisionslösning & låt det verka nåt dygn.
Gissar att det kan vara stålskruv i alu-hål = att det kan sitta ordentligt om den suttit orörd länge.
Lossnar den fortfarande inte utan övervåld så prova värma skruven med en liten butanbrännare typ.

Stopp!!!!!

Den varianten justeras på växelstaget vid kullederna! (under/bakom på bilden)
Och räcker inte gängan, så flytta om den ett splines på växelföraren på motorn!

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Hoj
FZR skrot
Stopp!!!!!

Den varianten justeras på växelstaget vid kullederna! (under/bakom på bilden)
Och räcker inte gängan, så flytta om den ett splines på växelföraren på motorn!

..så är det förstås.
Det är alltså staget som gömmer sig bakom pedalen på bilden, som du ska lossa de två kontramuttrarna på & justera genom att snurra åt ena eller andra hållet.

jaysan

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2011
Hoj
05, Triumph daytona 650
tack för svaren..känns som jag gör bäst i att låta bli det, får köra in till en verkstad så kan dem väll hjälpa mig på 5 min.

Eller förresten, har varit ute och kollat nu..Jag fattar!! Tack för Hjälpen

Last edited:

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Låter ganska otroligt i mina öron:vaHar någon kortat pinnen:confused:
Har själv 46 (stövlar 47) har aldrig haft probs med någon hoj.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Skruv mutter som sitter hårt:
Spruta på 5-56. Vänta några minuter till ett dygn. Se till att ta en sprayburk i butiken med ett litet rött plaströr ovanpå locket. Man har glädje av plaströret för att nå utan att söla ner allt annat. Hos Biltema, Jula med flera.

jaysan

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2011
Hoj
05, Triumph daytona 650
inte vad jag vet, men pinnen tycker jag är ett snäpp för långt ner, jag skulle vilja ha den lite högre upp, eller är jag bara helt osmidig? jag har aldrig kört sporthoj innan, så nu när jag tog ut den för en test runda med mina nya stövlar så får jag knappt i mellan tån och framför allt så trodde jag växel lådan var paj, jag kunde inte få i mer än 1an och 2an, kom på det sen att jag var tvungen att ta ut foten helt från pinnen så den åkte helt ner i sitt "noll" läge ju, för att få i nästa växel. men ja jag tar gärna mot tips eller e det bara jag som e helt Pantad:)

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

&nbsp;Den 1 februari körs V...