Växla på bakhjulet??

champnr1

champnr1
Gick med
17 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
kawa z75n
Har precis fått min nya z750 och har inte fått in tekniken att köra på bakhjulet. På ettan kan man gasa upp den och köra några meter men när ni växlar, andvänder ni kopplingen då?
På min gamla ktm var det ju bara att slänga i växel efter växel utan koppling!
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Varför skulle man inte använda den, det är enklare att få mjuka växlingar då, ryckigare utan.
 

Green

Dirty South
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Staffanstorp
Hoj
SixDirtySix
champnr1 skrev:
2274625 måste man inte väldigt högt för att hinna koppla, bästa tekniken för det???

de e bara till att smälla i växlarna... jo du ska va låångt upp ifall du ska hinna koppla.. :rofl
 

marcus_136

Rockstar
Gick med
13 Oct 2003
Ort
Haninge
Hoj
Kawasaki 636 -03, Honda CBR 1000RR -06
Så himla högt behöver man inte vara för att växla med koppling.
Finns ingen anledning att växla på slangen utan koppling.
 

wavesurf

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2004
Ort
stockholm
Hoj
zxr 400, Ktm 525, Lynx Enduro 500, Suzuki rgv 250
jo

börja på 2-an o koppla upp hojen annars så får du lite balans..
1-an kan vara lite ettrig på bakhjulet, ha ett gött bakåthäng när du KOPPLAR på bakhjul o sedan skickar i nästa växel.. :tuttar
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Plocka upp på tvåan och skit i att växla, annars kommer du ligga i 200 på 3:an och göra lakrits när du lägger ner. Kör ögt på 2:an i stället och crusa i 100.
 

Härnöante

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2004
Ort
norrut
Hoj
såld
Använd kopplingen, mycket finare gång på hojen då! Pekfingret på kopplingshandtaget bara :)
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Teo skrev:
2274960 Plocka upp på tvåan och skit i att växla, annars kommer du ligga i 200 på 3:an och göra lakrits när du lägger ner. Kör ögt på 2:an i stället och crusa i 100.

Men om man har brådis då... kan ju va skönt att komma nånstans... :lol
 

Trashcan

meldeM
Gick med
5 Dec 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Lite trasig
Håller på att lära mig, så nån erfarenhet har jag inte. Men jag upplever det som skitläskigt att växla på slangen. :3freak Jag använder kopplingen, och när motorvarvet dumpas "in" i nästa växel får man ju ett litet effekttillskott som fan överraskar mig lika mycket varje gång. :4skrika Har varit nära att klota både en och två ggr. Kan bara tänka mig att det blir värre utan koppling?
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
herregud, nej använd inte kopplingen när du växlar på bakhjulet. Träna att växla utan koppling med två hjul i marken. Du gör det genom att gasa, slå av och växla samtidigt och sen på med gas igen. Detta för att inte tappa för mycket varv och få det ryckigt. Samma sak gäller på bakhjulet. Du ska snabbt växla med pytte gassläp för att lätta trycket i växellådan (växellådan håller ju fast växlarna när du har driv).

Växla inte när du är vid balanspunkten, utan på väg upp. Precis när det börjar dala av i acceleration pågrund av framhjulslyftet, då ska du slå i nästa växel.

Var ute idag o gick igenom några växlar på bakhjulet :) (dock inte så långa bakhjulsåk)
 

marcus_136

Rockstar
Gick med
13 Oct 2003
Ort
Haninge
Hoj
Kawasaki 636 -03, Honda CBR 1000RR -06
Swedie skrev:
2275396 herregud, nej använd inte kopplingen när du växlar på bakhjulet. Träna att växla utan koppling med två hjul i marken. Du gör det genom att gasa, slå av och växla samtidigt och sen på med gas igen. Detta för att inte tappa för mycket varv och få det ryckigt. Samma sak gäller på bakhjulet. Du ska snabbt växla med pytte gassläp för att lätta trycket i växellådan (växellådan håller ju fast växlarna när du har driv).

Växla inte när du är vid balanspunkten, utan på väg upp. Precis när det börjar dala av i acceleration pågrund av framhjulslyftet, då ska du slå i nästa växel.

Var ute idag o gick igenom några växlar på bakhjulet :) (dock inte så långa bakhjulsåk)


Säg en anledning till att inte använda kopplingen :huvet
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Nu är jag verkligen nybörjare men förut klarade jag inte hålla kvar den något då jag kopplade men för några dagar sedan blev det utan koppling och då gick det bättre, small inte eller något.

Men ska försöka lära mig koppla upp den på 2an.....

marcus_136 skrev:
2276168 Säg en anledning till att inte använda kopplingen :huvet

Sliter på kopplingwiren :pannkyss
 

Aghili Racing

Aghili racing..custom racebikes.
Gick med
15 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
HRC cbr 1000rr
växla på bakan.

Swedie skrev:
2275396 herregud, nej använd inte kopplingen när du växlar på bakhjulet. Träna att växla utan koppling med två hjul i marken. Du gör det genom att gasa, slå av och växla samtidigt och sen på med gas igen. Detta för att inte tappa för mycket varv och få det ryckigt. Samma sak gäller på bakhjulet. Du ska snabbt växla med pytte gassläp för att lätta trycket i växellådan (växellådan håller ju fast växlarna när du har driv).

Växla inte när du är vid balanspunkten, utan på väg upp. Precis när det börjar dala av i acceleration pågrund av framhjulslyftet, då ska du slå i nästa växel.

Var ute idag o gick igenom några växlar på bakhjulet :) (dock inte så långa bakhjulsåk)

sliter man inte mtk på växel lådan om man inte använder kopplingen????
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Trashcan skrev:
2275390 Håller på att lära mig, så nån erfarenhet har jag inte. Men jag upplever det som skitläskigt att växla på slangen. :3freak Jag använder kopplingen, och när motorvarvet dumpas "in" i nästa växel får man ju ett litet effekttillskott som fan överraskar mig lika mycket varje gång. :4skrika Har varit nära att klota både en och två ggr. Kan bara tänka mig att det blir värre utan koppling?

Ja med koppling kan du ju styra hur mycket det ska rycka, smyg ut kopplingen så blir de bra.
 

Trashcan

meldeM
Gick med
5 Dec 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Lite trasig
Swedie skrev:
2275396
Växla inte när du är vid balanspunkten, utan på väg upp. Precis när det börjar dala av i acceleration pågrund av framhjulslyftet, då ska du slå i nästa växel.

Funkar inte riktigt så om man bara har 20 hästar... :gnissla Då trillar man ner igen. Eller så är det bara jag som gör fel.

Rigge skrev:
2276231 Ja med koppling kan du ju styra hur mycket det ska rycka, smyg ut kopplingen så blir de bra.

Jojo, det är klart. Fast då får man väl lägga sig ännu högre. Äh, jag vet inte. Övning ger färdighet. :mattias
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Trashcan skrev:
2276253 Funkar inte riktigt så om man bara har 20 hästar... :gnissla Då trillar man ner igen. Eller så är det bara jag som gör fel.



Jojo, det är klart. Fast då får man väl lägga sig ännu högre. Äh, jag vet inte. Övning ger färdighet. :mattias

Njae... du ska ju inte klämma in till handtaget direkt, koppla går ju fort. Sen vet ju inte jag va du har för hoj, är de som du skrev ovanför att du har 20 häst så är de ju inte skitlätt kanske.
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top