Växla på slangen

Marcus_A

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW S1000RR, CRF 450R
Detta brukar fungera hyffsat för mig. Dock undrar jag lite när ni andra lägger i den högre växeln. T.ex plockar man upp den på 2:an via gas slänger ni i 3:an direkt eller åker ni en bit på den?? Har strul med att den gärna vill dimpa ner när jag växlar upp fast jag lutar mig lite extra bakåt vid själva växlingen (använder självklart inte koppling).

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
du växlar när du vill. håller du för länge på 2an för att "förbereda" så blri du bara skrajare o tabbar. Menar, planerar du på att dra upp på 2an för att lägga i 3an så slänger du direkt i 3an så fort hojen är i närheten av balanspunkten.

Ligger du på 3an o glassar och allt går fint o du t.o.m. vill lägga i 4an så får du växla precis på balanspunkten o ge perfa med gas för att inte tappa.

Krippa

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2003
Hoj
Speed Triple 955 -05
Marals76 skrev:
Detta brukar fungera hyffsat för mig. Dock undrar jag lite när ni andra lägger i den högre växeln. T.ex plockar man upp den på 2:an via gas slänger ni i 3:an direkt eller åker ni en bit på den?? Har strul med att den gärna vill dimpa ner när jag växlar upp fast jag lutar mig lite extra bakåt vid själva växlingen (använder självklart inte koppling).

Jag gasar upp på 1:an o kör en bit så jag får in balansen sen petar jag i 2:an...med koppling. De går alldeles utmärkt...oftast. :död

Marcus_A

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW S1000RR, CRF 450R
Swedie skrev:
du växlar när du vill. håller du för länge på 2an för att "förbereda" så blri du bara skrajare o tabbar. Menar, planerar du på att dra upp på 2an för att lägga i 3an så slänger du direkt i 3an så fort hojen är i närheten av balanspunkten.

Ligger du på 3an o glassar och allt går fint o du t.o.m. vill lägga i 4an så får du växla precis på balanspunkten o ge perfa med gas för att inte tappa.

Oki. Blir till att prova i morgon. Får ju till det så vackert ibland 2-->5:an för att dagen senare bara kan ligga o mala på 3:an.
Måste försöka att bli jämnare.

Tobbe79a

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2004
Hoj
Blade 929 -00
Marals76 skrev:

Så här gör jag: http://www.acke.net/R1Wheelie.avi

Gasar upp på tvåan i 70 km/h och växlar så fort som möjligt.

Last edited:

Tobbe79a

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2004
Hoj
Blade 929 -00
Marals76 skrev:
Oki. Blir till att prova i morgon. Får ju till det så vackert ibland 2-->5:an för att dagen senare bara kan ligga o mala på 3:an.
Måste försöka att bli jämnare.

Hur fort går det när du slangar på 5:an?? På min hoj så går det i ca:180 km/h när jag släpper ner på 3:an. Har fått några duktiga styrslag men styrdämparen reder ju ut dem som tur är...

Marcus_A

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW S1000RR, CRF 450R
Tobbe79a skrev:
Hur fort går det när du slangar på 5:an?? På min hoj så går det i ca:180 km/h när jag släpper ner på 3:an. Har fått några duktiga styrslag men styrdämparen reder ju ut dem som tur är...

Slår jag ner på 5:an rör det sig om en 160 högst 170. Vet inte om det framgått men det är med motarden jag leker. Den har jag råd att vurpa med :D
Vägcykeln skulle kosta på tok för mycket

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...