Växla utan koppling

tomasbjork

Ny medlem
Gick med
21 May 2005
Ort
Piteå
Hoj
2x Yamaha r1 -01 banhoj
Hej.
Undrar om ni växlar från 1->2 utan koppling? Jag brukar köra koppling mellan ettan och tvåan för det klonkar ganska mycket redan med koppling. Tvåan och uppåt brukar jag bara peta i med avslag på gasen. Är det för att det är störst kliv mellan ettan och tvåan som det klonkar?

Mvh Tomasbjork
 

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Småland
Hoj
Tillfälligt utan!
Tjo!!!

Varför växla utan koppla??

Kör du tok-aktivt?
Bara för man kan?

Jag använder alltid koppling mellan ettan och tvåan. När man ska hänga av någon dryg människa så kanske man skippar kopplingen sedan mellan resterande växlar, men ser personligen ingen som helst anledning att INTE använda kopplingen.

Använd den så blir livet mkt enklare.

My 50'cents!
 

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Ort
Hemma.
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
"smällen" beror delvis på det långa hoppet ja, sen är det väll också p.g.a att du inte kopplar:) jag upplever samma syndrom när jag ska "axxa på rejält":tummenupp

Mvh
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
kopplingen sitter där av en anledning :va
 

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha R1 2003
Det går bra på många modeller att inte koppla när man växlar upp. På min förra gixxer gick det mjukare och lät mindre (växlarna över 2:an) när man gasade fullt släppte på gasen och tryckte i växeln utan kopplingen, än när jag använde kopplingen. Blev mycket mera distinkt
 

tomasbjork

Ny medlem
Gick med
21 May 2005
Ort
Piteå
Hoj
2x Yamaha r1 -01 banhoj
Självklart använder jag ju den när jag växlar ner. Men när man växlar från typ 3-5an så går den nästan smidigare utan tycker jag. Dom glider in så lätt utan koppling.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
tja dom mikromillisekundrarna man förlorar känns de som jag fortsätter med på gatan iaf :rolleyes:
 

Majkie

It's not bragging if you can back it up.
Gick med
18 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Fnatti
Om du inte ska använda kopplingen, kom då för fan ihåg att dra upp fotpinnarna bak. Annars kommer du inte kunna dra max!!

Sry jag kände behovet. :D
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Vissa hojar funkar lådan mycket smidigare att växla utan koppling än med, så varför då bry sig om att använda den?, sliter bara på lamellerna
 

tomasbjork

Ny medlem
Gick med
21 May 2005
Ort
Piteå
Hoj
2x Yamaha r1 -01 banhoj
Egentligen är det mest när man kör på bakhjulet som man växlar utan koppling. Svårt dra in handtaget då. På min gamla xr400 körde jag med kopplingen på bakhjulet men är en annan sak på thundern
 

Speedy

Potatoesmc.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trosa
Hoj
GSXR1000 -06, svart, snabb
Jag använder bara kopplingen när jag ska iväg och när jag växlar ner, ALDRIG annars, men hojen har bara gått 2.000 mil än så jag kan inte märka ngt slitage ännu...:D

Fredrik:tummenupp
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Och växelkuliss och växelgafflar är billigare och enklare att byta än ett slitet lamellpaket:va

Har inte rivit nån sporthojsmotor än, men en del äldre crossmaskiner som konstant crossväxlats :) 10-20år gamla och finns inget slitage på varken växelgafflar eller drev, tror nästan växelkuliss och gafflar slits mer om man använder koppling för då får man ju ta i hårdare på växelspaken för växeln ska gå i.

Vi snackar nu tätstegade sekventiella lådor byggda för att växlas utan koppling, så står fast vid att det bara är dumt att använda koppling.

Slitna kopplingskorgar är däremot en väldigt vanlig syn :p
 

Erik Englund

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2009
Ort
Sala
Hoj
Suzuki GSXR 1000 -06
Växlarna glider ju i så vackert utan koppling, så jag tänker då fortsätta med det :tummenupp
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top