Växla utan koppling

"Crossväxlar" du på höga varv vid gatkörning?

• Antal röstningar
    0

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Ämnet har varit uppe förut, men det kunde va intressant med en färsk poll.

Mattiaz

Värmlandspöjk
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2017 KTM Super Adventure S
Vid "fullgas" så växlar jag ofta utan koppling, blippar bara till med gasaen o petar i en högre växel, fungerar utmärkt!

Undviker dock att göra så från 1an till 2an då det smaskar till så i R1ans växellåda. :gnissla

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Mattiaz skrev:
Vid "fullgas" så växlar jag ofta utan koppling, blippar bara till med gasaen o petar i en högre växel, fungerar utmärkt!

Undviker dock att göra så från 1an till 2an då det smaskar till så i R1ans växellåda. :gnissla
Brukar inte göra det själv, men det är ju mellan 1:an och 2:an det skulle behövas mest egentligen. Men som sagt, det känns definitivt inte bra för lådan.

Fast jag kan erkänna att det ofta blir "halvcrossväxling". Duttar till på kopplingen lite så att nästa växel lättare går i, utan att dra in armen riktigt ordentligt.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Ser ut som en klar majoritet är snälla mot sina lådor iaf :)

Det luriga är att veta vad tidigare förare har haft kör körstil när man köper begagnat. Jag skulle då hellre köpa en hoj som kopplingsväxlats om jag fick välja.

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Då kommer ju frågan varför du inte justerar ut kopplingen så den tar längre ut, då behöver man inte koppla in hela handtaget.... det är ju helt onödigt och tar en massa tid....

tvåfingerkoppling för folket

//jaG

mb skrev:
Brukar inte göra det själv, men det är ju mellan 1:an och 2:an det skulle behövas mest egentligen. Men som sagt, det känns definitivt inte bra för lådan.

Fast jag kan erkänna att det ofta blir "halvcrossväxling". Duttar till på kopplingen lite så att nästa växel lättare går i, utan att dra in armen riktigt ordentligt.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Zeb_Macahan skrev:
Då kommer ju frågan varför du inte justerar ut kopplingen så den tar längre ut, då behöver man inte koppla in hela handtaget.... det är ju helt onödigt och tar en massa tid....

tvåfingerkoppling för folket

//jaG
Nja, den är rätt så lagomt justerad. Vad jag menade var att det kan hända att jag ändå slarvar med att trycka in den ända till full frikoppling. Alltså lite slirväxling. Kanske är det uppåt väggarna fel, men det funkar smidigt och smäller iaf inte som det gör när man inte använder kopplingen alls.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Shiftkill på tutknappen. Himla bekvämt. Full gas, lite tryck på växelspaken med foten, tryck på tutknappen, tändningen dödas i 50 ms, voilà! Nästa växel ilagd. Smutt.

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
När det går fort och svänger mycket vill jag gärna hålla hårt i båda handtagen, så då släpper jag bara av lite petar i nästa växel. Trots att lådan är 5600 mil gammal så gnäller den inte. Vid nedväxling får man givetvis ta sig tid att koppla.

Det börjar klarna upp lite här, kanske blir lite körning idag ändå! :banana

TheDude

Überposör
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
King of the road
Jag använder alltid kopplingen. Hur mycket mer stryk tar lådan om man växlar utan?

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
r1 -00
Ibland gör jag det, men nu börjar mina lameller ta slut, så det har jag slutat tills jag bytt. Därför röstade jag nej. Lamellerna är inte slut för att jag "crossväxlar" så ni inte undrar.

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
andersbrink skrev:
Shiftkill på tutknappen. Himla bekvämt. Full gas, lite tryck på växelspaken med foten, tryck på tutknappen, tändningen dödas i 50 ms, voilà! Nästa växel ilagd. Smutt.
Där JA!! Dags att skaffa sig ett ansenligt elschema på fzren nu tror jag.
Med en shiftkill modell knapp får man vara bra klantig om man ska bomma att få i nästa spett :)
//Tobbe

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Det här med tuta som dödarknapp var något nytt för mig. Intressant idé :)

Flåklypa

Il tempo gigante
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
R6...skrapad både styrbord och babord.
andersbrink skrev:

Jag som trodde att du hade tutknappen upptagen till något som ökar farten.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Flåklypa skrev:
Jag som trodde att du hade tutknappen upptagen till något som ökar farten.

Nej nej, rent logiskt bör det bara startknappen som skickar på lustgasen. :D

Lixom, hojen normal känns nästan lite "stannad" så jag tycker den behöver startas upp lite - och då trycker jag på startknappen. Funkar jämra bra iom att när man vrider på rullen kommer tummen i rätt läge för att trycka på gå-snabbare-knappen - helt ajtemagiskt. Den riktiga startknappen har jag på panelen på kåpan.

Nyheter
Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag

Roger Berzell, generalsekre...

Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa