Växla?

Wonderboy

Give me a break, I'm just learning!
Gick med
4 Dec 2005
Ort
Stockholm
Hoj
inge för tillf
Skulle gärna lära mig det där, får ju för sjutton ont i ringfingret när jag kopplar eftersom jag gör det med två fingrar (pek & lång) :tungan
 

FLAGEL

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2006
Ort
Haninge
Hoj
CBR600F och gammal Kawa!
Intressant, något liknande har jag aldrig hört tidigare. Men kontentan är alltså att man kan växla upp utan att använda sig av koppling (men måste slå av lite på gasen för att motorvarvtal ska förbli detsamma?).

Frågan då från min sida må låta dum, men varför kan man inte växla ner utan koppling? Har det att göra med att det inte finns något att vinna eller att motorn samt transmission tar mer skada vid nerväxling utan koppling i jämförelse med uppväxling utan koppling?:va
 

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Ort
Stenungsund
Hoj
KTM 950 SM -06
okey....många bra svar här:p har iaf läst mycket om quickshifter kitt som jag troligtvis kommer att köpa,( för att spara på lådan) men vilken modell ska jag ha? SBK eller SBK-4? från cordona är dom iaf:p ska nog ha en gp switch också:)

Vänta lite... Du har just köpt din första hoj och ska nu köpa en quickshifter för att kunna växla utan att koppla.
Till vilken anledning om jag får fråga? Vill inte vara spydig, utan undrar bara om du tror att du är Rossi efter 10 mil? Vad i helvete liksom... :va
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Testa att köra mot din kompis från stillastående och använd kopplingen när du växlar. Kör sedan en likadan repa men strunta i kopplingen.
Du kommer bli förvånad över hur stor skillnad det är genom att inte använda koppling. Sedan kan div. moralpanikare tycka att det är löjligt, jag tycker det är kul hur stor skillnad det ger när man kör mot andra hojar.
Men det sliter garanterat mer än när man kör med koppling på skiftgafflar och drev.
 

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Intressant, något liknande har jag aldrig hört tidigare. Men kontentan är alltså att man kan växla upp utan att använda sig av koppling (men måste slå av lite på gasen för att motorvarvtal ska förbli detsamma?).

Frågan då från min sida må låta dum, men varför kan man inte växla ner utan koppling? Har det att göra med att det inte finns något att vinna eller att motorn samt transmission tar mer skada vid nerväxling utan koppling i jämförelse med uppväxling utan koppling?:va

Det går alldeles utmärkt att växla ned utan koppling också, men man måste vara mer nogrann med varvtalet vilket gör det till en mer komplicerad operation än att dra in kopplingen och stampa sig nedåt i lådan. Det finns varken smidighet eller tid att tjäna på det helt enkelt.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Hur bra är en quick shifter på en hoj man ska köra gata med?
På bana kan jag "köpa det" för där växlar man nästan alltid på höga varv men med en gathoj sker ju (oftast) växlingen vid olika varvtal så hur blir då timingen med den bryttid man ställer in på quickshiftern, inbillar mej att det kan bli lite knyckit när man bara ska glida iväg?
Iofs är det ju inget som hindrar att man använder kopplingen då, hur funkar det?

Och åter igen, gör man en "vanlig" snabbväxling rätt så sliter det inte mycket på lådan fast det kräver ju en viss timing och kanske lite tonöra för att kunna få till det rätt.

Sen har vi ju den klasiska fullgasväxlingen man gjort i bil några gånger, det går ut på att man håller gasen stumt och växlar väldigt kort med kopplingen.
Det kräver en stark tryckplatta för att inte kopplingen ska fortsätta slira efter växlingen, dock lite skillnad på hur snabbt en bilmotor och en mcmotor varvar upp under växlingen så det är nog inte ens praktiskt möjligt på hojen utan att man brakar in i övervarvsskyddet OCH det sliter garanterat på allt i hela drivlinan :)
 

Gleeen

Ny medlem
Gick med
12 May 2007
Ort
Jokkmokk
Hoj
Zx6r
Vänta lite... Du har just köpt din första hoj och ska nu köpa en quickshifter för att kunna växla utan att koppla.
Till vilken anledning om jag får fråga? Vill inte vara spydig, utan undrar bara om du tror att du är Rossi efter 10 mil? Vad i helvete liksom... :va

Ne inte är jag nån rossi...men man behöver väl inte vara någon tävlingsförare för att vilja åka fort? är bara sugen på att prova en quickshifter licksom:p Orginal är tråkigt om man haft många grejjer som inte är orginal.
Dessutom...kan man axa fortare så äre roligare:p men visst..växla utan att koppla går också fort. men det är ju större risk att det blir fel.
 

Dominator-Rocks

Guest
Jag vete´nte hur svårt det är på era sportbikes men på min offroader äre bara å ge fullt släppa av och i det tillfället man tror att växellådan är obelastad peta i en högre växel. :tummenupp

Det mycke svårare att "fåtillett" när man Uiilar :mad:

Det går inte söndagsåka Å försöka växla utan koppling :mattias
 

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Ort
Stenungsund
Hoj
KTM 950 SM -06
Ne inte är jag nån rossi...men man behöver väl inte vara någon tävlingsförare för att vilja åka fort? är bara sugen på att prova en quickshifter licksom:p Orginal är tråkigt om man haft många grejjer som inte är orginal.
Dessutom...kan man axa fortare så äre roligare:p men visst..växla utan att koppla går också fort. men det är ju större risk att det blir fel.

Fart är skitballt:D Men vafan, räcker inte prestandan som den är. Började också min karriär på en 600cc (R6:a). Det accet räckte defenitivt för mig i början. Tyvärr så lever inte den hojen längre idag, men hellre den än jag.
2 veckor efter att jag tog körkort så skrotade jag den.
Jag trodde helt enkelt att jag var bättre på att köra än vad jag i själva verket var. Ett litet misstag och man är kokt.
 

Finnishstallion

Carpe cerevesi
Gick med
14 Jan 2006
Ort
slampus
Hoj
sv 650- 01
Känner man sin hoj väl så lär man sig när man kan växla upp utan att koppla. Växlarna glider i nästan lättare än med koppling.
 

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
Man kan växla upp utan koppling vid vilket varvtal som helst. Med i princip vilken hoj som helst. Alla 100-tals olika jag provet går det finfint med.

Dessutom är det enklare (för mig) att växla när man slangar.

Vid stadskörning med ett evigt växlande så kan det bli jobbigt att koppla, sen orkar man inte lika snabbt när det verkligen behövs...

Oftast kopplar jag när jag kör, men ibland skiter jag i det. Det är inte så viktigt, vid uppväxlingar. Nedväxlingar är mycket värre, skulle inte rekommendera det... Å andra sidan kopplar raceåkare vid nedväxlingar också, om man inte moddat dreven vill säga. Gör man det på en gathoj, vars låda förväntas hålla x tusen mil, utan att börja spotta ur växlar, skulle jag inte rekommendera det heller.
 

Sporthojarn

Oasexuell
Gick med
8 Dec 2006
Ort
Skåne
Hoj
600 Diversion -96 (jeTTetriMad)
see you at the morgue

:hihi

Lite väl hårt kanske?

Vänd på frågan; Varför skulle man använda koppling?

Jag tror ej att kopplingen finns där som någon onödig grej som egentligen inte behövs, eller vad tror du?

Man tycker ju att slitaget på prylarna borde bli lägre om man använder hojen som det är tänkt. Vore det inte tänkt att använda kopplingen så hade där väl inte suttit någon.
 
Last edited:

FLAGEL

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2006
Ort
Haninge
Hoj
CBR600F och gammal Kawa!
:hihi

Lite väl hårt kanske?



Jag tror ej att kopplingen finns där som någon onödig grej som egentligen inte behövs, eller vad tror du?

Man tycker ju att slitaget på prylarna borde bli lägre om man använder hojen som det är tänkt. Vore det inte tänkt att använda kopplingen så hade där väl inte suttit någon.

Den finns för att komma iväg från stillastående på ett ett mjukt sätt, krypköra samt en stanna.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top