Växla?

Mamma mia!

Member of team R6
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Linkan
Hoj
r6-räser
Funkar det är bra även mellan 1 - N -2 ?

Ingen risk att hamna på neutralen.
Däremot är det svårast att göra det mellan ettan och tvåan. Skillnaden i vinkelhastighet är störst mellan som växlarna.

När du ska lära dig är ett tips att börja mellan femman och sexan. (Om du har sex växlar..)

Själv använder jag nästan alltid koppling. Vinner vid rödljusen ändå.. :yoparty
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Och för att användas när man växlar. :fakta
När man växlar ner ja, eller inte behärskar snabbväxling ;)

Alltså, det är inte lag på att man måste eller inte måste använda kopplingen utan jag tycker vi nöjer oss med att besvara urprungsfrågan med att: jaa, det går att växla utan koppling.

Sporthojar har oftast sk sekvensiell växellåda, jag tror det skulle bli småsvårt att sälja in det totala konceptet med sekvensiell växel bland rally och sportvagnsfolket om man var tvungen att använda kopplingen vid uppväxling :D
 
Last edited:

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
:hihi

Lite väl hårt kanske?



Jag tror ej att kopplingen finns där som någon onödig grej som egentligen inte behövs, eller vad tror du?


För att starta/stanna och lägga i 2an .... Kör 2000 mil utan koppling, riv motorn och bilda dig en egen uppfattning.. Det har jag gjort
 

MestHemlig

När kommer våren?
Gick med
9 Feb 2006
Ort
Linköping
Hoj
ingen
Använder inte kopling när jag kör lite hårdare på vanliga kurviga vägar. Känns mer racing + att det går snabbare ;)
 
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Harris FZR F1, Yamaha YZF 750 Classic Superbike
Kommer det här att fungera även på min FZR 1000-87 som ska ha en ganska klen transmision? (jag menar att växla upp) eller kommer jag påskynda mitt vxllåds ras? (det klassiska att 2:an hoppar ut):va :va

Jag har en sk Quickshift på hojen (som ska strypa tänningen) som ej är inkopplad, fungerar den både på upp och ned växling?
 

MangeO

Med dubbla överliggande allt
Gick med
21 Jan 2005
Ort
Stockholm, Sovjet
Hoj
Två klassiska gubbhojjar, VTR1000 & DRZ 400 (E)
Ska vi aldrig kunna reda ut detta?:confused:
Detta med uppväxling utan koppling har ju varit uppe hur många gånger som helst.

Så här är det iallafall::mattias

Växla upp utan att använda koppling gör man av flera skäl.
1. Man vinner tid, snabbare växlingar = snabbare acc.
2. Man sparar på kopplingen. Kopplar man ur blir det nästan alltid en kort slirning på kopplingen vilket sliter på den.
3. Man sparar krafter. Mindre risk för pump i underarmen om man behöver växla ofta.
4. Växlingarna blir mjukare. Förutsatt att man kan tekniken och har bra känsla så sliter inte kopplingsfri uppväxling mer på lådan än "konventionell" växling.

Ju större skillnad det är i utväxling mellan växlarna desto svårare är det att lyckas med mjuka uppväxlingar utan koppling, alltså svårare mellan 1-2 än mellan 4-5.
Det finns flera sätt att göra det på. Enl min erfarenhet är det mjukaste sättet att först anlägga ett försiktigt tryck uppåt på växelspaken och därefter släppa lite, lite på gasen. Då brukar växlarna smyga i helt ryckfritt. Konsten är att med gasen hitta läget där motorn snurrar med sådan hastighet att den varken driver eller bromsar. Denna teknik har jag provat på hojjar med ganska klonkiga lådor utan problem.
Det går att växla mjukare och skonsammare om man inte använder koppling än om man använder den. Det handlar bara om teknikträning (inte så mkt träning, det är faktiskt rätt så pissenkelt:) ).


Kopplingen har man för att kunna starta, stanna, få upp hojjen på slangen, växla ner, samt för att växla upp från 1:an till 2:an.
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top