Våg av skadegörelse i Göteborg

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Hoppas ni får ha era MC ifred:gnissla

- Det är fullt kaos i nordöstra Göteborg, säger Frank Karlsson, ställföreträdande länvakthavande befäl på polisens ledningscentral i Göteborg till GP vid 23-tiden. Vi har skickat alla tillgängliga polispatruller, ett tiotal, till Angered men vi har ingen möjlighet att stoppa vandaliseringen.

Flera ungdomsgäng drog under strömavbrottet runt och slog sönder fönster i skolor och köpcentrum. -Det är fullt kaos i nordöstra Göteborg, uppger Göteborgspolisen för GP.

- Varenda skola och varenda köpcentrum är mer eller mindre sönderslaget, säger Frank Karlsson. Det är flera gäng som åker omkring och slår sönder allt i skydd av mörkret.

Vid Hjällbo centrum möttes polispatrullerna av stenkastning och tvingades retirera. Vid 23:30-tiden var polisens piketstyrka på väg till Hjällbo.

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=300849

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=300849

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=676451&lid=puff_401860&lpos=lasMer

Last edited:

goodspeed

I've seen your daughter, man she's cute.
Gick med
23 Sep 2003
Hoj
Yamaha R1 -05
Dags att hyra in SAS-gubbarna från England kanske?
Skjuta lite gummikulor i höften på grabbarna grus.

Dioxin

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2004
Hoj
Aprilia RSV Factory
Helt otroligt att polisen inte ens har makten att hålla några ungdommar i styr! Att veta att lag och ordning i en storstad kan va så bräcklig gör en sannerligen mörkrädd...

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
[- sNaIjK -] skrev:
2522981 Lått småungarna vara... dem hittar bara på lite "bus" ju :rolleyes:

vet inte om det räcker med lite, minns jag rätt så var det ungefär palla äpplen när jag var liten, inte krascha köpcentrum och skolor....

[- sNaIjK -]

Sporthojsnörd
Gick med
7 Sep 2004
Hoj
Stulen
KGK skrev:
2522986 vet inte om det räcker med lite, minns jag rätt så var det ungefär palla äpplen när jag var liten, inte krascha köpcentrum och skolor....

Det var lite ironi menat. Tycker det är rätt sjukt att ett samhälle som drabbas av strömavbrott blir helt sönderslaget på 1-2 timmar.

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
jo jag så ironi gubben:)

har väl spårat ur när de härjar på det där viset...

edit: strömmen ser ut att kommit tillbaka

Oroligheterna dog ut i samma stund strömmen kom tillbaka, säger Frank Karlsson vid 00:30-tiden. Ungdomsgängen skingrades, folk gick äntligen hem.
Polisen hade som mest ett tiotal polisbilar samt piketstyrkan i Angered, sammanlagt närmare 30 poliser.

- Vi skulle behöva varit många fler om vi skulle haft möjlighet att förhindra vandaliseringen, säger Karlsson. Hade det varit en fredags-eller lördagskväll hade det inte varit något problem, söndagskvällar har vi mycket mindre bemanning.

- Men vem räknar med att ungdomarna i Hjällbo beter sig som gängen i USA eller Frankrike och slår sönder och samman sin egen stadsdel.

Last edited:

Bus-Bo

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
RSV1000R
Det är ju helt jävla galet det där, tur att man inte bor i de områdena för då hade ju hojjen som står ute var it et minne blott. utlys undantagstillstånd och sätt in militär och hemvärn med tårgas och hårda elaka batonger, gummikulor och vildsinta hundar, för man ska ha vad man förtjänar.

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
de var ju inte några få...

Vid Hjällbo centrum attackerade ett hundratal ungdomar en tillskyndande polispatrull med stenar

-Vi hann inte med. Polispatrullerna åkte från plats till plats. Det har inte varit lätt att reda ut det här.

-Det blir dyrt för kommunen det här. Samtliga skolor i Angered har vandaliserats, sade Frank Karlsson.

Last edited:

[- sNaIjK -]

Sporthojsnörd
Gick med
7 Sep 2004
Hoj
Stulen
Likheten mellan Jurassic park är slående. Djuren rör sig i flock och såfort strömmen går smiter dem ut och förstör allt i deras väg. Vågar inte tänka på om dessa idioter fått syn på ett garage med motorcyklar :huvet

Blue_F

Make It So
Gick med
21 Jun 2004
Hoj
Kawasaki ZX-9R Ninja
jiiijks! Kanske ska ta och kolla om hojen står kvar:tungan men det gör den nog, eftersom det är ett gammalt hedligt mekaniskt lås! bor ju en bit från våldsamheterna, men vi var utan ström i en halvtimme...

Synd att det inte var här utanför så man kunde gå ut och läxa upp dem lite!! :fatta! :machinegu

Bus-Bo

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
RSV1000R
Pixpix skrev:
2523037 Du menar angeredpack är dinosaurier? :rolleyes:

För att se något positivt i detta, bara bra att de själva river sin egenframtid. Är personer med intelligens som jordnötter värda att gå i en skola? :va

(IRONI för alla er som inte förstår och kommer kommentera detta inlägg)
ironi till trots så är det en sanning. de sabbar ju sitt eget närområde, så det är de själva som kommer lida hårdast av det. det mest humoristiska kommer bli när någon smart tomte öppnar kakhålet och börjar klaga på hur nergånget omr¨det är där de bor. vänta bara...

Alming

-----------------------
Gick med
26 Feb 2006
Hoj
GT I-Drive5 2.0, Scott Reflex20, Miyata OneTen
Bus-Bo skrev:
2523005 Det är ju helt jävla galet det där, tur att man inte bor i de områdena för då hade ju hojjen som står ute var it et minne blott. utlys undantagstillstånd och sätt in militär och hemvärn med tårgas och hårda elaka batonger, gummikulor och vildsinta hundar, för man ska ha vad man förtjänar.
åkte igenom angered/hjällbo vid 23 tiden, det var inget jag märkte av...
men strömavbrottet märkte jag, inte ens rödljusen funka ju.

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
Bus-Bo skrev:
2523005 Det är ju helt jävla galet det där, tur att man inte bor i de områdena för då hade ju hojjen som står ute var it et minne blott. utlys undantagstillstånd och sätt in militär och hemvärn med tårgas och hårda elaka batonger, gummikulor och vildsinta hundar, för man ska ha vad man förtjänar.

Vi i vår pluton va faktiskt jäkligt sugna på att göra det som slutövning, åka ner till Rosengård och liknande områden å bara stå å va i vägen för buset... :arsele

sandstream

Guest
Dioxin skrev:
2522977 Helt otroligt att polisen inte ens har makten att hålla några ungdommar i styr! Att veta att lag och ordning i en storstad kan va så bräcklig gör en sannerligen mörkrädd...
Ett par hundra ungdomar som är sugna på att bråka är inte helt enkelt att försöka hålla i styr utan att ta till våld.
Med tanke på kravallerna i Göteborg för ett par år sedan förstår jag om polisen hellre backar än tar till våld, de får ju bara skit hur de än bär sig åt.

silvr

2 - 1 = hjula
Gick med
16 Aug 2004
Hoj
En sån med klocka :/
marten_larsson skrev:
2523350 Vi i vår pluton va faktiskt jäkligt sugna på att göra det som slutövning, åka ner till Rosengård och liknande områden å bara stå å va i vägen för buset... :arsele
hehe bara ställa fram en hoj i rosengård o sen lägger sig alla o väntar i ett busskage o när dem kommer o petar på den så peppra dem med gummikulor :yoparty

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Skulle man veta vilka det var... skulle jag skicka ut en faktura på vandaliseringen till var och en som var där.

Nexor

Full gas, mera ras?
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
Ruski motard
Gott folk, självklart är det idiotiskt att göra som folk gör ute på gatorna i Göteborg men istället för att försöka dämpa "symptomen" kan man istället kanske fråga sig Varför man beter sig på det här sättet? Vad skulle få DIG, alltså en vanlig svensson, att gå ut och slå sönder lite vadsomhelst som kommer i vägen? Hur många poliser eller militärer vi än sätter in kommer det aldrig att hjälpa, man kan inte dämpa våld med ännu mer våld, i varje fall inte så länge nån lever kvar :)

Jag har ingen lösning på frågan, vill bara som enda person hittills vända på perspektivet litegrann så vi kanske får nåt lite mer konstruktivt ur den här tråden!

Bus-Bo

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
RSV1000R
Jag ser inget som skulle kunna få mig att gå ut och vålda på stadens gator och torg bara för att strömmen försvinner. Och om jag gör det någon dag så snälla, skjut mig.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln