Våga köpa långmilare?

sampe

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2003
Hoj
På jakt...
Har hittat en cykel jag e intresserad av. Det är en zx7r (95:a) som gått 5500 mil. Tycker att 5500 mil låter mycket men har ingen riktig uppfattning. Är detta för mycket för en sporthoj?

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR650R
Beror på hur väl skött den är, fullservad och välskött så är det nog inga problem på ett tag, men priset borde inte vara vrålhögt tycker jag..

Jonne_boy

Äntligen tillbaka
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ZXR 400 -92
sampe skrev:
Har hittat en cykel jag e intresserad av. Det är en zx7r (95:a) som gått 5500 mil. Tycker att 5500 mil låter mycket men har ingen riktig uppfattning. Är detta för mycket för en sporthoj?

5500/7 = 785 mil / år

Det tycker inte jag låter farligt alls!!..

sampe

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2003
Hoj
På jakt...
Det värsta är att det inte finns någon servicebok vilket kanske är lite riskabelt. Tänkte i sådana fall göra ett M-test på den. Någon som har koll på hur noga dom är på ett M-test. Ifall dom inte upptäcker några fel kan man då räkna med att den är i bra skick?

Finns det någon sida med riktpriser över begagnade motorcyklar?

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojuppehåll
5500 mil på en -95 är inte alls långt, jag själv kör 1500 mil per säsong, den har ju bara gått hälften. Finns det ingen servicebok eller kvitton på olja och liknande servicedetaljer så ska du pruta.

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR650R
sampe skrev:
Det värsta är att det inte finns någon servicebok vilket kanske är lite riskabelt. Tänkte i sådana fall göra ett M-test på den. Någon som har koll på hur noga dom är på ett M-test. Ifall dom inte upptäcker några fel kan man då räkna med att den är i bra skick?

Finns det någon sida med riktpriser över begagnade motorcyklar?

Ta in den till en mek du litar på och be honom gå igenom den istället... hade jag gjort..

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Ta med en kunnig kompis.

Begär att ägaren gör ett kompressionsprov och en läckagetest på den varma motorn, helst så att du själv kan övervaka proceduren.

Är du riktigt petig kan du fråga vad för olja han kör med och sen på plats begära att han byter olja under ditt överinseende. Dvs föreslå det efter provturen. Kolla på magneten på avtappningspluggen, där ska inga metallflagor finns annat än pyttesmå som du lätt kan bryta av mellan tumnageln och pekfingret. (normal växellådsförslitning). Är oljan svartgeggig har han inte tagit hand om hojen - skippa den helt, även om den är billig.

hajen5

Litet skrapar nog Helmut
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojen finns bara i fantasin men den är fin - tycker hajen5
Jag blir nog mer funderssam när man ser t ex 93or som gått 2000 mil.

200 mil per sässong. Trovärdigt så det förslår....

euromange

Veckans smak är....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
RD350 avstannat projekt och VFR400R för söndagsturerna
andersbrink skrev:

. Kolla på magneten på avtappningspluggen, där ska inga metallflagor finns annat än pyttesmå som du lätt kan bryta av mellan tumnageln och pekfingret. (normal växellådsförslitning).

Du har aldrig kört KTM hör jag :D

oneleg

Vila La Figa!
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Ducati 916 BIP
hajen5 skrev:
Jag blir nog mer funderssam när man ser t ex 93or som gått 2000 mil.

200 mil per sässong. Trovärdigt så det förslår....

Precis, verkar som en del hojar har nån slags spärr som gör att dom inte går över 2000 mil...

Servicebok med tillhörande kvitton samt allmänt skick på hojen skvallrar om hur den har blivit skött.

Min 916 -97 är på väg mot 4500 och jag sparar kvitton på grejor, service och olja. Mer värt med kvitton än med stämplar i en liten bok tycker jag, en stämpel säger inget om att service egentligen blivit gjord om det inte finns kvitto med.

pro :)

Medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
betald
15000

min tjänstecykel ha snart gått 15000 mil mest undervisnings timmar (och där snurrar inte trippen sååååå forrt :rolleyes: ) och lite privat misshandel (då trippen har lite mer bråttom :rodnar ) den är en -97a och kanske inte fått all den kärlek och service den kanske förtjänat, men vid vinter servicen har vi alltid kollat ventilerna t.ex. men aldrig behöft chimsa, däremot fick vxl lådan en russt för 2 sommrar sedan

v-g

Inget pulver
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kreidler
Servicebok är inte värt mycket anser jag. Vem som helst som känner en mek & har råd med en wienerkrans kan få en bok stämplad. Men är det lite olika stämplar så är det kanske lite bättre.

Långmilare är absolut inget att racka ner på. Man får kolla på skicket och helhetsintrycket.

Oljan är bra att kolla på. Även lukta funkar.

Komp prov är nästan överkurs, men visst vill man vara noga så kör hårt.

Vill nån sälja och man står med pengar i hand så tror jag inte att de tvekar på nåt man vill testa. Men man behöver ju inte gå till överdrift, men som sagt ju nogrannare man är desto mindre chans att man blir blåst.

En sak som är viktig är att kolla vem som egentligen säljer, finns många sluga jävlar som enbart vill göra "bra affärer" dock inte för dig.

Nyheter
Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...