Vågar jag köra med det här däcket?!

notrightrider

Percussive maintenance engineer
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Om vi kollar på vad lagen säger så ger "otillräckligt mönsterdjup" som du torde åkt omkring på ett tag. :7peta

211A Däck med otillräckligt profildjup ............................... 1200:-

men nu, med korden ute i luften;

210A Däck med hål/skåra/annan skada, som blottlägger
däckets armering eller däck som visar tecken på
brott eller separation........................................................... 3000:-

Edit: Plus villkorslöst körförbud på plats vid "skada" på däck


I praktiken? Jag tänker ju inte säga "bara kör" och ha ditt liv eller dom du har ihjäl på mitt samvete, men det finns åtskilliga stories från overlanders och Rysslandsresenärer som hankat sig fram till bebyggelse med sämre däck än så. Bara för att dom inte haft något annat val!

Du däremot har satt dig i denna situationen alldeles själv och skall köra på trafikerade vägar som bitvis är strösslade med dödsräcken.

Det går att köra.
Det är jävligt olämpligt.

Jag hade hankat mig fram försiktigt längs alternativa, lågtrafikerade vägsträckningar, detta för min egen och medtrafikanters säkerhet. Jag hade inte gett mig ut bland blådårarna på E20.

Men det är jag. Jag vet hur det känns när man blåser ett däck i hastighet och jag har kört långa sträckor på helt tomma fram- eller bakdäck.

Har du inte sådana erfarenheter så avråder jag från att utsätta dig för risken att skaffa dom.
 
Last edited:

Sebastian_K

Nybörjare
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Gävle
Hoj
1996, Honda XRV750, KTM 990 Adventure 2012
Klart olämpligt att köra någon längre sträcka än till närmsta däckverkstad med det där däcket.
 

Tom@s

www.bombrepa.se
Gick med
14 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 1290 Super adventure
Skulle inte ens tänka tanken och köra med däcket... Och att inte upptäcka sånt slitage är inte "lätt hänt", det är slarv, -sorry! Man ska vara rädd om lilla sig!
 

Patlo911

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2011
Ort
Finspång
Hoj
Z1000 -11, GSX 750 ES -83
Hade jag varit i ditt läge hade jag i första hand försökt fixa ett nytt däck innan jag åker men om det inte går skulle jag kunna tänka mig att puttra hem i 50-60 på det där däcket.
 

WippaN^

Rossi, here I come!
Gick med
28 Jul 2007
Ort
@ home.
Hoj
CBR650R -21
Kör sick-sack hela vägen hem med mycket lut så nöter du sidorna istället :tummenupp
 

Tjita1

Guest
Jösses. Jag har 1 mm kvar på mitt bakdäck och tycker det är obehagligt att åka med.. Har bokat tid för byte i veckan. Att köra med det där hade jag aldrig gjort.. Jag är iofs nybörjare, men jag tror inte däckexplosion eller punka är nåt jag är speciellt sugen på..
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
När jag åkte hemifrån igår så hade större delen av däcket mönster över hela slitytan om än föga. Jag har dock en aggressiv körstil och gårdagens tur tog uppenbart hårt på däcken. Det är givetvis igen ursäkt men man får lära sig av sina misstag och försöka att inte göra om dom. Det lutar ju åt jag får försöka mig tuffa ner till Göteborg imorgon och det kanske är bäst att undvika E20 trots allt då. Jag vet småvägar enda ner till Göteborg jag kan ta och det kanske är bäst så att jag sliter mer på sidorna.
Nu har jag ju blivit idiotförklarad ännu en gång och det skulle inte förvåna mig om jag blir bannad pga detta...:(
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Jag hade dragit silvertejp/eltejp runt ställena med corden framme, sedan kört de där 25 milen. Men du behöver ju ändå byta däck, varför inte göra det direkt på plats istället för att köra hem och byta hemma? :S
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
När jag åkte hemifrån igår så hade större delen av däcket mönster över hela slitytan om än föga. Jag har dock en aggressiv körstil och gårdagens tur tog uppenbart hårt på däcken. Det är givetvis igen ursäkt men man får lära sig av sina misstag och försöka att inte göra om dom. Det lutar ju åt jag får försöka mig tuffa ner till Göteborg imorgon och det kanske är bäst att undvika E20 trots allt då. Jag vet småvägar enda ner till Göteborg jag kan ta och det kanske är bäst så att jag sliter mer på sidorna.
Nu har jag ju blivit idiotförklarad ännu en gång och det skulle inte förvåna mig om jag blir bannad pga detta...:(

Bananad blir du inte för att göra dumma saker här på forumet, och du är inte den första som lägger upp exakt en sån här tråd. :D Och dina kedjebryderier har inget mot de lite mer påtagligt dumma trådarna, så oroa dig inte för det.
Men, att nöta från att ha mönster kvar ner till corden på 50 mil? Det kan inte ha varit mycket mönster kvar då... Har du en dr650 har jag ännu svårare att tro att det var så värst mycket mönster. ;)
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
...ni skulle se däcken en del kommer till knixkörningar med, som de på fullaste allvar tycker är ok...

Ett bra bakdäck kostar en tusing lite styvt, och har man inte råd att lämna iväg, lär dig kränga själv, det är inte raketforskning. PunGt.

Helvete - vad är livhanken värt för er grabbar? :7peta
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
...ni skulle se däcken en del kommer till knixkörningar med, som de på fullaste allvar tycker är ok...

Ett bra bakdäck kostar en tusing lite styvt, och har man inte råd att lämna iväg, lär dig kränga själv, det är inte raketforskning. PunGt.

Helvete - vad är livhanken värt för er grabbar? :7peta
Jag vet vad reaktionen var på däcket jag hade som jag tyckte var slut... Gav en liten insikt i hur sopiga däck man måste ha för att inte bli utsläppt. :gnissla
 

fiffe

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2010
Ort
Ukraina och ibland Borås eller GBG
Hoj
SÅLD honda cbr1000rr bmw r1200gs adventure 2010
I-landsproblem med att fixa däck? Vänta tills du kan åka till en verkstad imorgon istället. och så gnäller folk över hur ryssarna kör men dom har inte "dubb" däck på sommaren. idiotförklarad? Vill inte riktigt svara men tråkigt att det finns fler som kör på sådana däck i trafiken.

Om nu däcket är slitet på bara ett ställe så har du en skada på det och hur långt tror du att du kommer då?
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top