Vågar jag köra med det här däcket?!

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Tog det säkra före det osäkra och beställde ett avon däck på däckia som sätts på imorgon bitti. Jag kunde ju iofs kollat med Qstar också men nu gjorde jag inte det...
 

bigtree

Mullrar...
Gick med
3 May 2010
Ort
Sthlm/Uppsala
Hoj
TL1000R
Mycket synpunkter om hur illa det är och bara köra sakta osv, tycker att du skall se rent statistiskt på det istället.

Du gjorde första inlägget igår em och uppenbarligen så har inte däcket exploderat ännu. Dvs om du väntar tills trafiken lättat lite ikväll så borde du kunna satsa lite på hemvägen och lyckas du snitta runt 250 så tar ju dina 25 mil bara en timme. Det är då ca 30 timmar sedan skadan uppstod och du behöver alltså då bara få det att hålla i 1 timme till, dvs bara dryga 3% till! 3% chans till punka har man väl nästan jämt, kört hårt du... :yoparty
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Jag hade kört med däcket, men då i lägre hastighet (och kanske sänkt däckstrycket för att minska explosionsrisken)!

Som någon nämnde tidigare, köra med punka på bakdäcket är inget man märker utan att öka tempot, jag körde själv till och från jobbet i Sthlm i en vecka med punka utan att märka nått :näsblod
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Mycket synpunkter om hur illa det är och bara köra sakta osv, tycker att du skall se rent statistiskt på det istället.

Du gjorde första inlägget igår em och uppenbarligen så har inte däcket exploderat ännu. Dvs om du väntar tills trafiken lättat lite ikväll så borde du kunna satsa lite på hemvägen och lyckas du snitta runt 250 så tar ju dina 25 mil bara en timme. Det är då ca 30 timmar sedan skadan uppstod och du behöver alltså då bara få det att hålla i 1 timme till, dvs bara dryga 3% till! 3% chans till punka har man väl nästan jämt, kört hårt du... :yoparty

Benjamin Disraeli: "Det finns tre sorters lögner: lögner, förbannade lögner och statistik."
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Haha problemet kommer så fort kordväven är bortsliten - då kan däcket få bråck...och innerhöljet putar ut och smack punka:crash.

Detta är intressant i hög hastighet för man märker inget direkt så länge centrifugalkraften håller ute däcket.
Har man tur så upptäcker man att det är lite ormigt i kurvtagning:3freak - har man vidare lite kunskap och kylighet så börjar man och sänka farten.

Det intressanta kommer sen när farten sjunkit en bit och däcket inte hålls uppe av centrifugalkraften - då kollapsar ju skiten och då blir det ormigt värre:hihi - har testat.

Så sådana här däck kanske man kan köra nån mil lite försiktigt till däcksverkstan - no more.
 

Tjita1

Guest
Jag ska också montera nytt däck imorgon. :) Dock ett Anakee 3 och i Karlstad, but still..
 

Tjita1

Guest
Bara å tuta och köra! Jag fick flytta min tid till imorgon, för dom skulle tydligen ha personal att hjälpa polisen med däckrazzian idag..
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Jag hade kört med däcket, men då i lägre hastighet (och kanske sänkt däckstrycket för att minska explosionsrisken)!

Som någon nämnde tidigare, köra med punka på bakdäcket är inget man märker utan att öka tempot, jag körde själv till och från jobbet i Sthlm i en vecka med punka utan att märka nått :näsblod

Och hur kör herrn då? En hel vecka...rekord eller?
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Tror ni inte jag var på väg rakt mot en poliskontroll idag innan jag bytte däcket. När polisen vinkade in mig vände jag illa kvick och körde in på en grusväg som också leder till Mariestad. Dom måste undrat vad jag var för en prick... :hihi
 

Smagatusk

Guest

Åh, vilken tur att du fick på ett nytt däck. Alla vet att du hade dött omedelbart om du hade kört längre än nödvändigt på det gamla. Det är ett skönt argument några har... "Det är fullkomligt LIVSFARLIGT för dig själv och andra att köra med ett så dåligt däck! 5 mil till verkstan? Aaaa, men det ska nog hålla dit..."

Glöm nu inte att slänga din femtusenkronorshjälm om den dimper i backen från sadelhöjd. Du dör om du tar den på dig.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top