Vågar man köpa ett billigt rearset på eBay?

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Hoj
aprilia
Dina tankar i andra stycket avslöjar svaret du söker, alltså nej. Köp nåt du känner dig trygg med istället.

Svalans

ratbiker
Gick med
12 May 2010
Hoj
ZX9-R och Scrambler 1200XC
Eller? Jo bara köp. Du ser ju godstjockleken på bilderna. Varför skulle pinnarna bara gå av?

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Har handlat av dom. Inget större fel på deras grejer. Priset är ju överkomligt. På Honda 250 classicräsern har jag deras fasta (inte vikbara) pinnar. Är du tvungen att ha fällbara? Klart att om man som jag lägger mig på Knutstorp håller inte bromspedalen. Men om du tänker hålla dig på hjulen är dom OK.

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Fast rent krasst tänkt, hur mycket belastning blir de på fotpinnarna på en cb250 café egentligen?
De bör hålla bra, alternativt byt ut samtliga skruvar för lite extra sinnesro/hållbarhet.

*inlägget ovan kan innehålla spår av fördommar..:krama*

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Hoj
En massa gammalt mög.
Jag har köpt 2 par fotpinnar från danmoto, det ena för att ha i reserv, de var ju ändå så billiga.
Toleranserna var gigantiska, vilket gjorde att jag kunde trycka ner bromspedalen 2-3cm innan kolven började röra sig. Ena fotpinnen var på väg att trilla av efter en knixkurs, inte för att den inte var åtdragen, utan för att fotpinnens gängor satt kvar på bulten... Och så fortsatte det, det var helt enkelt skräp. Allt från kina är inte kass, absolut inte, men jag vägrar chansa igen.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har handlat av dom. Inget större fel på deras grejer. Priset är ju överkomligt. På Honda 250 classicräsern har jag deras fasta (inte vikbara) pinnar. Är du tvungen att ha fällbara? Klart att om man som jag lägger mig på Knutstorp håller inte bromspedalen. Men om du tänker hålla dig på hjulen är dom OK.

Låter ut intressant och det är ju till en CB 250 cafe racer som jag skall ha dom och det är väl inte några större påfrestningar egentligen, Hur är det med den fast modellen, är det en lång genomgående bult genom större delen av fotpinnen eller är det en ihålig pinnen med bultskallen längst in? Behöver nog egentligen inte vikbara pinnar.

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Hoj
Bulten går en hyfsad bit in, minns inte riktigt, haft dom ett par säsonger. Det finns i alla fall plats för en ändplugg som jag svarvade i Delrin. Själva fotpinnen höll i alla fall för en vurpa, men den 6mm aluplåt den satt i knäcktes. Gjorde en ny fästplåt i 8mm. Så jag är nöjd med dom. På en rejser är det inte fel med fasta pinnar, funkar lite som kraschpuckar. Vikbara kan behövas om man har rearset och kick. Det är också bra på en skogshoj där man är ute och viftar med benen.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Bulten går en hyfsad bit in, minns inte riktigt, haft dom ett par säsonger. Det finns i alla fall plats för en ändplugg som jag svarvade i Delrin. Själva fotpinnen höll i alla fall för en vurpa, men den 6mm aluplåt den satt i knäcktes. Gjorde en ny fästplåt i 8mm. Så jag är nöjd med dom. På en rejser är det inte fel med fasta pinnar, funkar lite som kraschpuckar. Vikbara kan behövas om man har rearset och kick. Det är också bra på en skogshoj där man är ute och viftar med benen.

Okej, vad har du för CB250 cafe? Kanske lite utanför ämnet men jag håller på med en CB250N som jag skall ha pinnarna till och har haft funderingar på att montera dom i original aluminiumplattorna men är lite tveksam till detta då dessa verkar vara av typ av fackverkskonstruktion på baksidan och då lär det inte vara så hållbara att montera pinnarna hur som helst. Har också funderat på att tillverka nya egna plattor i järn på nåt sätt. Tar gärna emot tips på hur du gjort fästplattorna och även tips på lösningen av bakbromsen med bakåt flyttade fotpinnar.

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Hoj
gearlever.jpg
CB250 K4 -72 classic racer. Helt annan än dom senare. Tyvärr har jag ingen bild av högersidan. Den säger ändå inte så mycket eftersom den har ett Suzukibakhjul med bromswire. Fotpinnsfästet på v. sida är lite i klenaste laget 6mm och väl mycket lättat. Tror att kicken på din kräver fällbar pinne. Banhojar har ju ingen kick.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Fast rent krasst tänkt, hur mycket belastning blir de på fotpinnarna på en cb250 café egentligen?
De bör hålla bra, alternativt byt ut samtliga skruvar för lite extra sinnesro/hållbarhet.

*inlägget ovan kan innehålla spår av fördommar..:krama*

Är inte belastningen på fotpinnarna direkt proportionell mot mycket Högre belastning på fotpinnarna om föraren väger 110kg än 55kg?
Fotpinnarnas 1a uppgift är att bära förarens vikt, värst när han står upp.

Du kanske tänker på hur mycket hojen belastar fotpinnarna när man lagt den ?

Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
View attachment 434614
CB250 K4 -72 classic racer. Helt annan än dom senare. Tyvärr har jag ingen bild av högersidan. Den säger ändå inte så mycket eftersom den har ett Suzukibakhjul med bromswire. Fotpinnsfästet på v. sida är lite i klenaste laget 6mm och väl mycket lättat. Tror att kicken på din kräver fällbar pinne. Banhojar har ju ingen kick.

Okej, då är det inte samma som på min hoj, min hoj saknar kick så det är inget problem med fasta pinnar.

Är inte belastningen på fotpinnarna direkt proportionell mot mycket Högre belastning på fotpinnarna om föraren väger 110kg än 55kg?
Fotpinnarnas 1a uppgift är att bära förarens vikt, värst när han står upp.

Du kanske tänker på hur mycket hojen belastar fotpinnarna när man lagt den ?

Så här tänker jag och det är väl därför jag ställde frågan, fotpinnarna belastas väl knapp nåt under normala förhållanden men vad händer om nåt går åt skogen om man tex tappar kontrollen av någon anledning och merparten av de 90 kg som man väger hamnar på ena fotpinnen, håller fotpinnen och fästet för den belastningen?

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Hoj
Dom håller kanske inte för en sumobrottare men för 90+ kg sonen utan problem. Ett litet råd, lite fett i lagringen fotpinne och pedal.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Nu har jag beställt ett set fasta pinnar så får man väl se hur dom ser ut.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA