Dave555 skrev:
2144404 Har läst och hört så mycket om "osynliga" oljefläckar, kedjor som går av pga fabrikationsfel, vobbling pga slitage osv. Att det inte är riskfritt att köra båge vet man ju, men det låter oroväckande med alla dessa faktorer som man inte kan påverka själv.
Det jag undrar är:
1, Vad är "maxåldern" på en båge, för att det inte ska vara som att sätta sig i en rysk ubåt från andra världskriget? Dvs risken för skit är liten. (Kollar på bågar mellan 98-03)
2, Hur vanligt är det med incidenter som t,ex kedjan går av på motorvägen/"osynliga" oljefläckar eller annat som man inte kan påverka?
3, Är all utrustning som säljs idag helt ok eller vad ska man köpa? Är begagnad ok?
1. MAxålder. Finns ingen. Kolla hur den är skött, service mm. Skicket i sig. Finns ruskigt fina hojar från 80talet om du så skulle vilja.. Men man kan väll säga som så här att ska du ha ett någorlunda modernt chassie så bör du inte ha en äldre än 98.
2. Kedjan går av pga dålig översyn. En Kedja som servas som den ska går inte av. Det som kan hända är att kejdelåset har lossnat för några.. Har själv aldrig varit med om det och jag kör ca 2000mil varje säsong. Vill du vara extra säker så använd nitad kedja. Se till att sköta smörjning och ha korrekt spänning på den... Byt den när den blir sliten. Märks framför allt att du då hela tiden måste spänna kedjan..
Osynliga oljefläckar visst är det ett gissel.. Eller vv lagningar av vägar. För det mesta dock så har det gått för fort... Det ska inte stoppa dig från att köra hoj iaf.
3. Finns gott om beggad utrustning. Allra helst skinnställ. Tänk på när du köper ett skinnställ att det ska vara sytt med dubbelsömmar eller fler. Ha hårda skydd. Förstärkt på rätt ställen. Hanskar, Stövlar och Hjälm är inget du ska pruta på. Vid en olycka så är det de kroppsdelar som går sönder mest.
De små benen i fötter och händer kan vara hopplösa att återställa.. Snåla inte på Hanskarna eller stövlarna.. Se till att det är stövlar med skydd.. Inte bara förstärkta skinnskor....
Hjälm En hel vetenskap.. Det finns gott om hjälmar i diverse prisklasser. Det viktigaste är att du ser till att hjälmen passar din skalle. Samt så tycker jag personligen att du ska skaffa en fiberhjälm.. De är en lättare, säkrare än plasthjälmarna. Men en god tumregel.. Köp ny Hjälm!
// Ezzo