Vård av nytt skinnställ

Majje

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Växjö
Hoj
ZX9R
Ska man fetta in ett nytt skinnställ (Dainese)? I så fall vad ska man använda för fett och hur går det hela till?

Kan tänka mig att det finns speciellt fett för skinnställ hos MC-handlare. Men det kostar väl 10 ggr mer än samma fett som man kan köpa någon annan stans?
 

RuffRyder

RIP Nino aka Lion
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lund/Linköping
Hoj
Hade: CBR 600 RR-04, CBR 600F -97, GSX 400E -84
Nya skinnställ brukar vara infettade. Använd vanlig motorolja...
Nä, skojar bara ;)

Jag har kört med minkolja, det behöver inte vara nåt speciellt för mc-skinnställ utan vad jag förstår duger alla fett som är avsett för skinnmaterial (t.ex. för skor) lika bra. Biltema har t.ex. läderfett (kanske heter läderimpregnering).

Om du söker lite här i forumet (klicka på 'Sök' i övre menyraden) så finner du flera trådar där man diskuterar vård av skinnställ.

Good luck!
/RuffRyder
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Jag har provat speciella fetter, t ex minkolja, alla var dyra och problematiska att applicera. T ex så fastnade ett överskott i skarvarna och var nästan omöjligt att få bort vilket såg fult ut.

Köpte förra året Biltemas produkter, lädertvål och läderbalsam tror jag de kallades. Tvålen är flytande och den använder jag en eller två gånger per säsong och när jag ställer av. Balsamet är i fettform och lätt att stryka på, jag använder det i stort sett varje gång jag kört i regn eller varje månad under säsongen.

Tar ungefär 10 minuter att tvätta stället och lika mycket till att fetta in det.
 

Vaektra

Mamma
Gick med
6 Dec 2004
Ort
Skövde med man, hund och barn :)
Hoj
nu står det 2 hojjar i garaget :)
Gå till en ridsportsaffär. Köp lädertvål och läderbalsam. Lätt att tvätta och lätt att smörja in. Blir mjukt å fint, kladdar inte och inget blir kvar i skarvarna. Lycka till :)
 

An3Azz

www.99riderz.com
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Östersund
Hoj
GSXR1100 och en jeffla snöskoter, en grön.
Vaektra skrev:
Gå till en ridsportsaffär. Köp lädertvål och läderbalsam. Lätt att tvätta och lätt att smörja in. Blir mjukt å fint, kladdar inte och inget blir kvar i skarvarna. Lycka till :)

Tvålen ska den appiceras i vått tillstånd? Vet du hur den reagerar i kontakt med tyg. Jag har både och på mitt ställ.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
An3Azz skrev:
Tvålen ska den appiceras i vått tillstånd? Vet du hur den reagerar i kontakt med tyg. Jag har både och på mitt ställ.



Det vill även jag ha ett svar på!
...jag har ett nytt skinställ som sitter lite tight och fick förslaget att blöta det och därefter ha det på mig någon timme för att därefter fetta in det ordnetligt...

Men då återstår frågan.. Ska stället smörjas in INNAN eller EFTER det har torkat...?!?!
 

V-Moto

Kul på hjul...
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Luleå
Hoj
FZS 600
Majje skrev:
Ska man fetta in ett nytt skinnställ (Dainese)? I så fall vad ska man använda för fett och hur går det hela till?

Kan tänka mig att det finns speciellt fett för skinnställ hos MC-handlare. Men det kostar väl 10 ggr mer än samma fett som man kan köpa någon annan stans?
Borde inte behövas nån kompletteringsbehandling på ett nytt ställ.
Men det skadar väl inte. :confused:

Dainese har förut sålt egna lädervårdsset.
Förmodligen liknande som "Leather Master" lädervård för skinnmöbler osv...
Den kartongen som jag har innehåller en sorts vaxliknande "olja" och ett rengöringsmedel plus ett par svampar. Kostar 185:- på möbelaffären.

Har även provat läderbalsam o det verkar funka bra än sålänge. Tyvärr tog det ett par dygn att torka.
Innan dess ser man tyvärr "flottig" ut i stället. :1pajas

Torka först av div. flugor o annat smuts med en fuktad svamp.
Jag har använt en biltvättsvamp.
Den är tillräckligt mjuk för att inte repa skinnet. :tummenupp

Edit: Torka av stället med en rejält fuktad svamp.
När skinnet fortfarande är lite fuktigt så appliceras "smörjan" med en annan svamp. Häng upp stället på en galge över natten. :hoppa
 
Last edited:

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
korvgubbe skrev:
Det vill även jag ha ett svar på!
...jag har ett nytt skinställ som sitter lite tight och fick förslaget att blöta det och därefter ha det på mig någon timme för att därefter fetta in det ordnetligt...

...


Kan du inte ta ett kort när du sitter där med ett dyngblött ställ och myser och lägga upp det här?
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top