Vårkänslor : )

Blixten75

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2011
Hoj
Söker hoj
Hej hopp !

Greetings from Dalsland ! Snubblade precis in här och insåg snabbt att här är placet to be :) Letar febrilt efter en nybörjarhoj..budget ca 35-50.. En säkerligen utsliten fråga..men Ni som kan och vet..vad ska man satsa på ? Kikat lite smått på Er-6, Hornet och ev Vfr800..fördelar, nackdelar ? Mkt tacksam för tips och råd !

Konrad Haifa

Guest
Hej, jag är också ny på forat! Ett tips är att skaffa Bike Begagnatguiden! En guldgruva för att hitta hojen som passar dig. Den har med hojar ända tillbaka till -84.

Foccan

Som en schäfer....
Gick med
21 Mar 2011
Hoj
R1
Välkommen! Och hojarna du radade upp är bra cyklar :) Men om jag ska dra en fördel så är Horneten den du hittar billigast försäkring till. IF har märkesförsäkring på Honda och finns inga som matchar det på dom andra cyklarna :) Men Er-6 är bra go asså :p Några lappar dyrare i försäkring men en helt klart go hoj!
Åter igen, välkommen! :)

-edit- Och Er-6 och Hornet behöver du inte vara lika rädd att lägga omkull eftersom dom inte har kåpor till skillnad från vrf'en ;) Kåpor är skit :tummenupp Krashpuckar på och sen hey ho lets go! ooohhh..någon kommer ju flama mig nu altså ;)

Last edited:

maxb

Medlem
Gick med
8 Sep 2010
Hoj
ZX6R 636 -04
Välkommen! Och hojarna du radade upp är bra cyklar :) Men om jag ska dra en fördel så är Horneten den du hittar billigast försäkring till. IF har märkesförsäkring på Honda och finns inga som matchar det på dom andra cyklarna :) Men Er-6 är bra go asså :p Några lappar dyrare i försäkring men en helt klart go hoj!
Åter igen, välkommen! :)

-edit- Och Er-6 och Hornet behöver du inte vara lika rädd att lägga omkull eftersom dom inte har kåpor till skillnad från vrf'en ;) Kåpor är skit :tummenupp Krashpuckar på och sen hey ho lets go! ooohhh..någon kommer ju flama mig nu altså ;)

Kåpor eller inte, det är inte på asfalten man ska ligga :D

Mästerkatten

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2008
Hoj
Sparkcykel
Finns inga nackdelar med vfr förutom priset :) Nej det är ingen r1 men en otroligt trevlig hoj i övrigt.

Lethenstrm

Oldshool Racingmotard
Gick med
18 Jan 2009
Hoj
Honda XR630R -90, KTM 530EXC -08
Varför skulle dens bromsar vara nå bättre?

Jag röstar på er6n!

Hell_Man

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2004
Hoj
BMW r1200r LC
Jag slår ett litet slag för honda 900 hornet. Lättkörd snabb och billig att försäkra. Desutom är den snygg :) Sätt på ett nytt styre och den blir perfekt.

VFR 800 är inte dum heller om man gillar kåpor :rolleyes:

Last edited:

Foccan

Som en schäfer....
Gick med
21 Mar 2011
Hoj
R1
Fast Hornet 900 har dubbelt så hög försäkring som en 600 (kollade upp båda med ungefär samma årsmodell när jag skulle köpa) Annars som sagt är ju 900 en finfin hoj :)

Havre

Vardagspucko
Gick med
17 Mar 2008
Hoj
Ducati Hyperstrada
VFRerna har utnämts gång på gång till "Bästa motorcykeln alla kategorier". Riktigt skottsäkra motorer som bara går och går och går. Bekväm att köra och inbjuder till sport när andan faller på. En riktig banbrytande hoj när den kom som helt ändrade om kartan för "sport-tourers".

ER6an är ju som bekant den mest sålda hojen i Sverige i ett par år i rad... finns nog en anledning till det :) Grymt bra ekonomi, rolig, smidig hoj som täcker de allra flestas behov. Grymt säkert köp med tanke på andrahandsvärde, service, mm.

Horneten är väl den som är busigast av de tre. Bra klipp i motorn och trevlig uprätt körställning.

Alla tre är kanonhojar! Men i just din budget hade jag nog gått på en ER6. Mycket för att du säger "nybörjarhoj". Den är snäll och förlåtande, lättare än både VFRn och Horneten. Dessutom kan du med allra största sannolikhet sälja den vida när du "växt ur den" som man säger här på SH .. (fast måste man växa ur en hoj?) utan att förlora särskilt mycket pengar då de som sagt håller andrahandsvärdet jäkligt bra.

Vb

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2010
Hoj
Yamahahaha
Köp gärna en så billig hoj som möjligt, dock inte så billig att den är kass. Har en er6 som första hoj, men betalade 50k för den så nu vågar man inte lägga ner den så mycket man skulle vilja, när man tänker på vad en klotning kostar ... Svedea har bäst premier för er6 tror jag, kolla dock även bilsport&mc.

Malm3n

Hårdast på Bulten
Gick med
30 Aug 2010
Hoj
2014 Harley Davidson FXDB103 Street Bob
Jag är relativt ny här jag med, köpte mig en Hornet 600-05, bytte styre och borms, kopplingshandtag.... den är SJUKT najs å köra kan jag säga och genom if har jag en bra året runtförsäkring som ligger på 8065kr om året (24 år) körkort sen i oktober 2010. Provkör gärna en så du du vet hur den är å köra. Givetvis ska du prova alla hojar som du raddade upp och utgå från eget tycke då en hoj är högst personlig;)

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...