Vad är bra och vad är dåligt med Tigern?
Jag har inte haft några direkt dåliga erfarenheter faktiskt. Det som hänt är väl att bultarna som håller fast tändningslåset vibrerade loss.
På Tigern kan man justera sitthöjden med några enkla handgrepp. Jag kan inte ha sadeln på dess högsta läge efterssom mekanismen som håller ihop sadeln känns sned. Det är ingen panik att fixa detta, efterssom även om jag är 186cm så står jag "nästan" på tårna när jag står still.

Den skall dock undersökas.
Service. Kommer inte ihåg vad 1000mila servicen gick på, men det var inget anmärkningsvärt. Mekarna satte på trimmpipan på samma gång så det blev en klumpsumma. Jag var osäker på om ventilerna kanske behövde justeras, men det var inget problem. Ventilerna kollas normalt vid 2000mila servicen. En viss skillnad mot motarderna kan man väl säga...
Tigern är stor och tung. Den är trots allt smidig att manövrera. Den har offroadens fjädring och därmed komfort(!), samt att den har (nästan)speedtriple'ns motor vilket ger fart. Papperna säger att Tigern gör 200 vilket stämmer med mätaren iallafall. Med trimpipa blir det ca10km/h mer plus att det går betydligt fortare att komma dit. Luftmotståndet är som en ladugårddsvägg, men det gäller väl alla hojar i den här klassen.
Att skjutsa på Tigern är helt Ok. Efterssom fjädringen är så bra så kan man hålla hög hastighet över järnvägsövergångar (och fartgupp) utan att det märks. Sittställningen för den som skjutsas är enligt utsago "skitbra!". Jag får väl lita på det!
Jag kunde visst skriva ändå. Vill ni veta mer?