V-Strom - eller Triumph Tiger

Tolf

Tolf
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västervik
Hoj
Tl 1000r
Är lite sugen på en v-strom eller Triumph tiger
Hört att bägge två ska vara roliga hojar
Är det någon som har några erfarenheter från dessa bågar.

Vill ha en sjyst 1000 kubikare, helst då en redig sporthoj, men som sagt premierna på dporthojarna har ju stigit till skyn så jag funderar på dessa två alternativ.


Tolf
 

JoS

Uppsala RoadRunners
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
CB1000RA -09, en grön fan - igen
Inget fel på Tigern. :tummenupp

Vad vill du veta? Jag har mycket att berätta, men vet inte riktigt hur jag skall skriva det...
 

LasseB

_________
Gick med
6 Mar 2003
Ort
S.Sandby, Skåne
Hoj
TRX 850
Kolla i senaste Bike, de har båda på test där + 3 andra i samma klass. Körde själv en tiger med det gamla utssendet tidigare. Den funkar till motorväg, enklare buskörning, kurvig väg, grusväg och bana även om den inte är optimal för något av dem.
 

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono Factory "Olivia"
Jag går också i samma tankar... Tiger eller BMW 1150GS.

Bumsen har jag provkört och även om den på pappret "bara" har 86 hk så är den grymt pigg och väldigt bra driv...

Men Tigern är så in i h-ve läcker i luciferröd.

Så vad är bra och vad är dåligt med Tigern? Service? Handhavande? Hur är den att skjutsa på? Packning?

I Bikes test blev Tigern testvinnare men de kollar ju mest på känslan och inte på ekonomi och så.
 

JoS

Uppsala RoadRunners
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
CB1000RA -09, en grön fan - igen
Vad är bra och vad är dåligt med Tigern?
Jag har inte haft några direkt dåliga erfarenheter faktiskt. Det som hänt är väl att bultarna som håller fast tändningslåset vibrerade loss.
På Tigern kan man justera sitthöjden med några enkla handgrepp. Jag kan inte ha sadeln på dess högsta läge efterssom mekanismen som håller ihop sadeln känns sned. Det är ingen panik att fixa detta, efterssom även om jag är 186cm så står jag "nästan" på tårna när jag står still. :D Den skall dock undersökas.

Service. Kommer inte ihåg vad 1000mila servicen gick på, men det var inget anmärkningsvärt. Mekarna satte på trimmpipan på samma gång så det blev en klumpsumma. Jag var osäker på om ventilerna kanske behövde justeras, men det var inget problem. Ventilerna kollas normalt vid 2000mila servicen. En viss skillnad mot motarderna kan man väl säga...

Tigern är stor och tung. Den är trots allt smidig att manövrera. Den har offroadens fjädring och därmed komfort(!), samt att den har (nästan)speedtriple'ns motor vilket ger fart. Papperna säger att Tigern gör 200 vilket stämmer med mätaren iallafall. Med trimpipa blir det ca10km/h mer plus att det går betydligt fortare att komma dit. Luftmotståndet är som en ladugårddsvägg, men det gäller väl alla hojar i den här klassen.

Att skjutsa på Tigern är helt Ok. Efterssom fjädringen är så bra så kan man hålla hög hastighet över järnvägsövergångar (och fartgupp) utan att det märks. Sittställningen för den som skjutsas är enligt utsago "skitbra!". Jag får väl lita på det! :)

Jag kunde visst skriva ändå. Vill ni veta mer?
 
Nyheter
Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Top