Vad är det för skillnad mellan Honda CB 750 K modellerna?

Mycket stor skillnad,,
K-k6 är den gamla enkelkamsmotorn som kom 1969 med 8 ventiler,
Kz- är den "nya" motorn som kom 78 och den har b,la dubbla kamaxlar samt 16 ventiler,,,ser ut som CB 900-1100 motorerna,,nästan,,;-)
Frostie.

turbobiker44 skrev:
2267518 Mycket stor skillnad,,
K-k6 är den gamla enkelkamsmotorn som kom 1969 med 8 ventiler,
Kz- är den "nya" motorn som kom 78 och den har b,la dubbla kamaxlar samt 16 ventiler,,,ser ut som CB 900-1100 motorerna,,nästan,,;-)
Frostie.

Stämmer det du skriver... men med ett tillägg.

Det som skiljer Motorn med dubbla kammar hos K och F är "trimmningsgraden".
K är lite snällare, medans F ska vara lite mera sportig. Annars är det samma motor. Har själv plockat grejjer från en K för att fixa till min F.

Ugglan skrev:
2290437 Stämmer det du skriver... men med ett tillägg.

Det som skiljer Motorn med dubbla kammar hos K och F är "trimmningsgraden".
K är lite snällare, medans F ska vara lite mera sportig. Annars är det samma motor. Har själv plockat grejjer från en K för att fixa till min F.

Njae jag är tveksam. De har samma uteffekt (77 eller 78 hästar anges och får anses som mätfel, d.v.s samma effekt) och rent generellt kan sägas att Honda i mycket få fall genom historien haft samma motorer i en modellserie med olika trimningsgrad.

I detta fallet är K en naken mer traditionell gatmaskin medan F ansågs som LITE sportigare med lägre styre osv, i folkmun kallad Bo´l dór (fast det egentligen BARA var 900:an som hette det) Men de var byggda på samma sätt, så därför fick de heta samma sak.

Just dubbelkammaren är ett rätt så vitt fält för mig men jag har en bok jag kan kolla i :tummenupp

Last edited:
Dr.Bike skrev:
2290476 Njae jag är tveksam. De har samma uteffekt (77 eller 78 hästar anges och får anses som mätfel, d.v.s samma effekt) och rent generellt kan sägas att Honda i mycket få fall genom historien haft samma motorer i en modellserie med olika trimningsgrad.

I detta fallet är K en naken mer traditionell gatmaskin medan F ansågs som LITE sportigare med lägre styre osv, i folkmun kallad Bo´l dór (fast det egentligen BARA var 900:an som hette det) Men de var byggda på samma sätt, så därför fick de heta samma sak.

Just dubbelkammaren är ett rätt så vitt fält för mig men jag har en bok jag kan kolla i :tummenupp

Kan vara att du har rätt. Jag blev lite osäker nu!
Har fått för mig att K-modellen har lägre hästar.

Måste läsa på lite, känner jag!

Nyheter
Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick