flugan
Vem vet
- Gick med
- 17 Mar 2003
Förutsatt att man har B-behörighet, vad är det för uppkörningsprov för att få BE-behörighet? Backa med släp genom serpentinen?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Esquire skrev:2407248http://www20.vv.se/vvfs/htm/2005nr109.htm
Vägverkets föreskrifter om förarprov, behörighet BE (VVFS 2005:109)
Uppkörningen innehåller:
* Säkerhetskontroll och funktionsbeskrivning
* Manöverprov
* Körning i trafik
Skulle man inte klara av någon av punkterna så fortsätter ändå provet och vid omprov behöver man bara göra den sak som man inte klarade vid det tidigare försöket.
hållundan skrev:2407784Jag har BE-behörighet militärt. Kan man inte "omvandla" det på något snyggt sätt?![]()
Micke O skrev:2407793Nope, enda sättet för mig va att ta samma behörigheter civilt.
Dee_cati skrev:2407892Hmmm, är det så alltså? En kompis till mig körde lastbil i lumpen och hade på så vis c-kort. Nu jobbade han extra i somras med att köra lastbil åt Delicato, och han har inte tagit om det civilt. Hur funkar det?
flugan skrev:2407075Förutsatt att man har B-behörighet, vad är det för uppkörningsprov för att få BE-behörighet? Backa med släp genom serpentinen?
Inte hela B med tillägg för E. Det är färre frågor när man skriver för BE än för B.Badger skrev:2408160... Men du får göra teoriprovet (hela B samt tillägg för E). ...
Esquire skrev:2408298Inte hela B med tillägg för E. Det är färre frågor när man skriver för BE än för B.
Helt 100% (ser även du om du kolla föreskriften jag länkade till tidigare). 55 frågor består provet för BE av jämfört med B som innehåller 65 frågor (dessutom kommer det till fem utprovningsfrågor som inte räknas på båda två). Däremot är skillnaden mellan teorin för BE och B inte större än att om man haft bra när man skrev B-teorin så kan man utan att plugga särskilt mycket alls skriva BE och klara sig (om man har haft över 60rätt och skriver de båda proven inom ett par månader från varandra).Badger skrev:2408506Är du säker, för mig att det var samma, att provet var B kort med lite inslag av E frågor![]()
...
Edit: såg det där med lådkonstruktion: det hela handlar om att man inte få se bakänden på släpet. Man kan köra upp med bilsläp med bil på t ex, vilket svågern fick göra t ex.
Esquire skrev:2408721
Med lådkonstruktion menas lådkonstruktion. Inget annat. Att sedan Vägverket på vissa håll i landet är lite för snälla när de tolkar föreskriften är en annan sak. I Östersund är de stenhårda, men jag har hört att de har varit lite snällare på andra håll.
Här på firman hade vi ett släp som det brukade stå en folkracebil på. Alltså ett ganska stort släp som var 5.65m långt och 2.42m brett (osäker på flakets exakta mått). Allt var frid och fröjd tills vägverket införde regeln om att det ska vara lådkonstruktion (vilket var -04 eller -05, så om du tog kortet -02 så gällde det inte då).
Nya Indian Pursuit Elite
Screenshot Indian Motorc... |
|
Icons of British Originality
Åtta team från åtta länder ... |
|
![]() |
BMW presenterar R 12 G/S
BMW Motorrad har presentera... |
![]() |
Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning
Den europeiska branschorgan... |