Vad är det för uppkörningsprov inför BE-behörighet

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Förutsatt att man har B-behörighet, vad är det för uppkörningsprov för att få BE-behörighet? Backa med släp genom serpentinen?

Om jag inte minns fel så är det backprov OCH stadskörning/trafikkörning :va
Och givetvis det sedvanliga teoriprovet.
Men kolla VV.se för korrekt information.

QUOTE=flugan]2407075 Förutsatt att man har B-behörighet, vad är det för uppkörningsprov för att få BE-behörighet? Backa med släp genom serpentinen?[/QUOTE]

Teori, säkerhetskontroll och funktionsbeskrivning, de är hårda med vad du måste kunna om last, bromsar m.m. Tar ca 5-10 min att gå igenom allt och efter att DU är nöjd så ställer de frågor som du ingående ska kunna förklara.

Efter det så är det backprov Körgård.jpg

Och blir du godkänd efter det så är det stadstrafik.

Tog mitt BE i maj månad :)

http://www20.vv.se/vvfs/htm/2005nr109.htm
Vägverkets föreskrifter om förarprov, behörighet BE (VVFS 2005:109)

Uppkörningen innehåller:
* Säkerhetskontroll och funktionsbeskrivning
* Manöverprov
* Körning i trafik

Skulle man inte klara av någon av punkterna så fortsätter ändå provet och vid omprov behöver man bara göra den sak som man inte klarade vid det tidigare försöket.

Esquire skrev:
2407248 http://www20.vv.se/vvfs/htm/2005nr109.htm
Vägverkets föreskrifter om förarprov, behörighet BE (VVFS 2005:109)

Uppkörningen innehåller:
* Säkerhetskontroll och funktionsbeskrivning
* Manöverprov
* Körning i trafik

Skulle man inte klara av någon av punkterna så fortsätter ändå provet och vid omprov behöver man bara göra den sak som man inte klarade vid det tidigare försöket.

:fakta vid omkörning så är det bara om du har missat på säkerhets och funktions kontroll som du behöver göra om bara den biten.
Annars får du göra om hela provet från början.

Misslyckas man med manöverprovet så får man INTE fortsätta.
Men misslyckas man med säkerhets och funktionkontrollen så får man fortsätta.

Micke O skrev:
2407793 Nope, enda sättet för mig va att ta samma behörigheter civilt.

Hmmm, är det så alltså? En kompis till mig körde lastbil i lumpen och hade på så vis c-kort. Nu jobbade han extra i somras med att köra lastbil åt Delicato, och han har inte tagit om det civilt. Hur funkar det?

Dee_cati skrev:
2407892 Hmmm, är det så alltså? En kompis till mig körde lastbil i lumpen och hade på så vis c-kort. Nu jobbade han extra i somras med att köra lastbil åt Delicato, och han har inte tagit om det civilt. Hur funkar det?

När jag gjorde lumpen hade vi en inspektör som även hade behörighet att utfärda civila behörigheter eller hur man nu ska säga. Innan vi muckade fick vi se till att greja den civila teorin och sedan körde vi upp för honom i en av militären lånad lastbil/buss beroende på vad man skulle ta. Dock fick vi bara en behörighet civilt även om man körde t ex både lastbil och buss i det militära.

Vad jag menade var att det inte finns något sätt att i efterhand omvandla sina militära förarbevis till civila.

Last edited:
flugan skrev:
2407075 Förutsatt att man har B-behörighet, vad är det för uppkörningsprov för att få BE-behörighet? Backa med släp genom serpentinen?

Ang. uppkörningen har du svaren ovan. Men du får göra teoriprovet (hela B samt tillägg för E). Även fixa lämp.

Själva uppkörningen sen ska ske med tungt släp med last.

Badger skrev:
2408160 ... Men du får göra teoriprovet (hela B samt tillägg för E). ...
Inte hela B med tillägg för E. Det är färre frågor när man skriver för BE än för B.

Tungt släp gäller alltså i förhållande till bilen du kör upp med. Alltså om släpets totalvikt överstiger bilens tjänstevikt eller om totalvikt för bil+släp överstiger 3500kg.

För uppkörning gäller:
* Släpets totalvikt får inte understiga 1000kg.
* Släpet ska vara lastat med minst halv maxlast.
* Minsta tillåtna bruttovikt för släpvagnen är 800kg.
* Lasten skall bestå av förankringsbart gods.
* Släpvagnens last*utrymme skall bestå av en sluten lådkonstruktion som är minst lika hög och bred som dragfordonet.
* Den kan dock til*låtas vara något smalare än dragfordonet, om sikten bakåt bara är möjlig vid användande av dragfordonets sido*backspeglar.

Esquire skrev:
2408298 Inte hela B med tillägg för E. Det är färre frågor när man skriver för BE än för B.

Är du säker, för mig att det var samma, att provet var B kort med lite inslag av E frågor:va

Tog mitt -02, pluggade in igen B vilket var :zpy samt något tilläggshäfte med E.

Allt detta för att kunna hjälpa svärmor att flytta husvagnen.

Sicken svärmorsdröm man är.

Btw, min svåger tog samtidigt som mig, han kuggade tre gånger på teorin... plus när han skulle göra säkerhetskontrollen vid uppkörningen konstaterade han att bromsarna var slut på släpet...

Edit: såg det där med lådkonstruktion: det hela handlar om att man inte få se bakänden på släpet. Man kan köra upp med bilsläp med bil på t ex, vilket svågern fick göra t ex.

Last edited:
Badger skrev:
2408506 Är du säker, för mig att det var samma, att provet var B kort med lite inslag av E frågor:va

...

Edit: såg det där med lådkonstruktion: det hela handlar om att man inte få se bakänden på släpet. Man kan köra upp med bilsläp med bil på t ex, vilket svågern fick göra t ex.
Helt 100% (ser även du om du kolla föreskriften jag länkade till tidigare). 55 frågor består provet för BE av jämfört med B som innehåller 65 frågor (dessutom kommer det till fem utprovningsfrågor som inte räknas på båda två). Däremot är skillnaden mellan teorin för BE och B inte större än att om man haft bra när man skrev B-teorin så kan man utan att plugga särskilt mycket alls skriva BE och klara sig (om man har haft över 60rätt och skriver de båda proven inom ett par månader från varandra).

Med lådkonstruktion menas lådkonstruktion. Inget annat. Att sedan Vägverket på vissa håll i landet är lite för snälla när de tolkar föreskriften är en annan sak. I Östersund är de stenhårda, men jag har hört att de har varit lite snällare på andra håll.

Här på firman hade vi ett släp som det brukade stå en folkracebil på. Alltså ett ganska stort släp som var 5.65m långt och 2.42m brett (osäker på flakets exakta mått). Allt var frid och fröjd tills vägverket införde regeln om att det ska vara lådkonstruktion (vilket var -04 eller -05, så om du tog kortet -02 så gällde det inte då). Då var vi tvugna att göra oss av med det släpet och skaffa ett nytt med kåpa. Det vi fick tag på är 2.2m brett och 4.55m långt. Det kanske inte låter så mycket mindre, men det känns pyttelitet i jämförelse.

Det gamla släpet var man tvungen att ha extraspeglar för att se ordentligt bakåt med men det slipper man med det nya. Vägverket är nöjda och vi är hyfsat nöjda. Förutom att jag fick stå och hälla något ton grus i 20L-dunkar för hand för att vi skulle få till en vettig last som dessutom gick att lossa enkelt om man vill ha släpet till något annat...

Esquire skrev:
2408721
Med lådkonstruktion menas lådkonstruktion. Inget annat. Att sedan Vägverket på vissa håll i landet är lite för snälla när de tolkar föreskriften är en annan sak. I Östersund är de stenhårda, men jag har hört att de har varit lite snällare på andra håll.

Här på firman hade vi ett släp som det brukade stå en folkracebil på. Alltså ett ganska stort släp som var 5.65m långt och 2.42m brett (osäker på flakets exakta mått). Allt var frid och fröjd tills vägverket införde regeln om att det ska vara lådkonstruktion (vilket var -04 eller -05, så om du tog kortet -02 så gällde det inte då).

Ähh, vad f-n, jag som hade tänkt använda just en släp med folkracebil på om jag skulle köra upp för BE, och dra med en bil som är för tung (pickis)
Att ta bort bakåtsikten är inget problem eftersom det är kåpa på pickisen.
Släpet med folkracbil har jag dragit runt massor, med diverse fordon som både har varit för tunga (pickisen i fråga) och för lätta (diverse personbilar) och således egentligen har krävt E behörighet, och av dom är faktiskt pickisen att föredra, det är ingen konst att dra med en tung bil, medans det är betydligt knepigare att dra en tung släp med en lätt bil.

Till och med grabben som är 14 år tycker att det är lättare att dra/backa släpet med pickisen (det är hans folkracebil, så det är lika bra att han börjar dra släpet själv), så det ska nog inte vara något problem.

Nåväl, om 6 år får jag dra släpet med pickisen på B kort, så jag kanske skiter i det.

Enklast vore ju om man kände någon på VV som kunde redigera lite i deras dator, mot en skälig ersättning... :rolleyes:

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick