Vad är det med motorcykelåkning och graviditet?

Felix83

Never trust a fart on a motorcycle
Gick med
18 Jan 2022
Hoj
2017 Street Triple RS, 2006 CBF1000A
När jag började åka motorcykel och berättade om det för folk så fick jag ofta höra (uteslutande av folk som inte själva åker) historier om hur folk de känner hade skadat sig när de åkt MC.
Jag funderade på det där, och konstaterade att det är en liknande reaktion som jag och min fru fick när hon var gravid; ideliga skräckhistorier om hur folk fått komplikationer under sin graviditet och/eller förlossning.

Vad är det som gör att folk oombett dyvlar på andra människor sina historier om olyckor och skador?

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
När jag började åka motorcykel och berättade om det för folk så fick jag ofta höra (uteslutande av folk som inte själva åker) historier om hur folk de känner hade skadat sig när de åkt MC.
Jag funderade på det där, och konstaterade att det är en liknande reaktion som jag och min fru fick när hon var gravid; ideliga skräckhistorier om hur folk fått komplikationer under sin graviditet och/eller förlossning.

Vad är det som gör att folk oombett dyvlar på andra människor sina historier om olyckor och skador?
Man måste inte lyssna på allting det är frivilligt, sedan kan man säga typ, du det du pratar om skiter jag i..

Så valet är ditt att lyssna eller inte lyssna, o det verkar ju att du frivilligt lyssnar. Så varför frågar du?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Felix83

Gick med
18 Jan 2022
Hoj
Man måste inte lyssna på allting det är frivilligt, sedan kan man säga typ, du det du pratar om skiter jag i..

Så valet är ditt att lyssna eller inte lyssna, o det verkar ju att du frivilligt lyssnar. Så varför frågar du?
Jag är artig så jag låter dem prata till punkt, men det betyder inte att jag tar till mig det de säger. Jag tycker mest det är en intressant företeelse.

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.

Folk känner skräck inför sådant som dom inte förstår:
Kärnkraft, UFOs, havandeskap och motorcyklar.

Då kommer munnen att pladdra jäddrar i det.

... för att dämpa den egna ångesten inför det okända.

Le och se ut som du lyssnar.
Eller lägg av en fuckyou-börnAut.
Allt efter tycke och smak.

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Tror det härstammar från den gamla folktron att framkalla missfall vid oönskad graviditet. Köra tex. på sliprarna rälsen ligger på ? Sen att många hojåkare tjatar, bräker om sina vurpor eller hur farligt det är, är nog för att de tycker att det är tufft med skrytvärde på något sätt.

Last edited:

lillalbin

Sporthojsnörd
Gick med
25 Jun 2019
Hoj
1999 honda vfr800 honda varadero
Kvinnor(i regel dom som blir gravid) är Så tåliga. Tuffa. osv. Dom klarar många gånger olyckor och liknande utan att få missfall. Jäklar om Vi tappar hojjen...

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Alla motorcyklister har dött eller kommer att dö. Alla barn som fötts kommer också att dö. Rimligt ämne att diskutera kring ändå.

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Inget att bry sig om, de är bara avundsjuka och kommer tycka på sin dödsbädd att "varför gjorde jag inte det...o det...o det..."
Jag säger alltid, livet är för kort för att ha tråkigt. Vad som är kul är såklart individuellt.

Felix83

Gick med
18 Jan 2022
Hoj
Inget att bry sig om, de är bara avundsjuka och kommer tycka på sin dödsbädd att "varför gjorde jag inte det...o det...o det..."
Jag säger alltid, livet är för kort för att ha tråkigt. Vad som är kul är såklart individuellt.
Det är lite så jag tänker också, att det i vissa fall handlar mer om att motivera för sig själva varför de inte tagit MC-kort ännu. Jag använde mig själv av den strategin innan jag tog steget.
Varför folk känner sig nödgade att skrämma upp stackars förstagångsföräldrar med skräckhistorier övergår dock mitt förstånd.

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Svensk avundsjuka.

-"Jaså, du är lycklig med ett val som jag inte vågar göra. Låt mig slå hål på den drömmen"

Lite som när jag började på universitetet och såg ut som en sliten grungerockare och festade regelbundet, men ändå var topp 3 på tentorna. Det retade allt från kursare till lektorer... Kritiken kommer nästan uteslutande från personer som är missnöjda med sina egna liv. Ett svar i stil med "ja, det är ju upp till oss själva hur lyckliga vi vill vara här i livet" brukar göra ont ända in i hjärtat på den som gnäller.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
- Är du nykterist?
- Eh, näe, hurså?
- Låt mig berätta om alla alkoholrelaterade skador och cancerformer som finns. Kom, jag ska visa lite bilder i mobilen.

Nykterist kan du självklart byta ut mot precis vad som helst. Är det någon som badar ibland så kan du ju dra långa valser om drunkningsolyckor tex.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nu har jag aldrig varit gravid, men nog har man råkat ut för de där tomtarna som gillar att prata om hur de skulle köra ihjäl sig direkt och mc-döden. Men jag tycker det blivit mindre sånt prat över det senaste årtiondet. Nästan som om att när massmedia slutade ha stora löp om MC-döden varje sommar så minskade folks tendens att prata om hur farligt det är att köra MC.

Och jag brukar besvara de där "tjöra ijäl mejj direCkt!!!"-arna med att jag har haft körkort rätt länge och har inte lyckats köra ihjäl mig själv än, och jag är inte direkt känd för min timida körstil.
Dessutom bröt jag ju ryggen i laglig hastighet på en geggmoppe, och folk brukar ha långt mindre problem med geggmoppar än med skrevraketer.

Raderad medlem 51742

Guest
Nu har jag aldrig varit gravid, men nog har man råkat ut för de där tomtarna som gillar att prata om hur de skulle köra ihjäl sig direkt och mc-döden. Men jag tycker det blivit mindre sånt prat över det senaste årtiondet. Nästan som om att när massmedia slutade ha stora löp om MC-döden varje sommar så minskade folks tendens att prata om hur farligt det är att köra MC.
Min teori är att oroväckande många medvetet eller omedvetet har skräppressens rubriker som huvudsaklig inspirationskälla till ämnen att småprata om.

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02

Det får dem att känna att de delar information av värde.

Tittar du på kvällspressen kan du se att det är skrämselrubriker som säljer. Allt man ska undvika och vara rädd för är något som det mänskliga psyket verkar gå igång på.

Lite halvt relaterat skapade jag denna tråden, där jag frågar mig varför folk ständigt säger att de skulle köra ihjäl sig direkt:

Last edited:

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
Min uppsyn gör det inte uppenbart att jag kör mc eller ens är intresserad av sånt i vardagen så det är inte särskilt vanligt att behöva diskutera det med någon.

Men för de ggr diskussion uppstår finner jag det bäst att vara hyfsat påläst och bryta ner argument i begripliga bitar...

Framhärdar de att det är farligt så nämner jag att jag avverkat mer än 25kmil enbart på R1orna utan att skada mej men i stället haft vansinnigt roligt...
Så baserat på det, exakt hur kan jag statistiskt dra slutsatsen att det skulle vara farligt???

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA