Vad är det med taxi 020-förare..?

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Vad det gäller trafikvett har jag haft mer problem med budbilar och budmotorcyklar än taxi. Folk som kör budmotorcyklar framförallt är över lag inte riktigt kloka och får taxischaffisarna att framstå som balanserade. Har varit med om några situationer där taxibilar varit inblandade men budschaffisarna är mycket värre.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är ju inte så konstigt att det blivit så här i taxi branschen. Det finns fler taxibilar än kunder på många håll. Helsingborg togs upp, hit kommer taxis från mindre grannkommuner (läs Landskrona) och det är knappt möjligt att hämta upp en vän på stationen längre eftersom taxibilarna tar även privatparkeringarna. Hoppade in i en taxi vid ett tillfälle för inte så länge sedan och personen i fråga hade ingen lokalkännedom alls och det gick inte att kommunicera. Det var knappt att han förstod svenska eller kunde göra sig förstådd heller. Man blir ta mig fan mörkrädd över hur lågt yrket sjunkit.

Är det något ställe ni verkligen ska passa er för att åka taxi är det i Malmö utanför deras Centralstation. Blev själv ordentligt blåst en gång där och ändå visste jag vart jag skulle. Inga omvägar, men notan slutade på minst det dubbla mot vad det borde kostat. Ett annat ställe som även varit uppe på nyheterna är Centralstationen i Stockholm och så klart Arlanda. Det är ju väldigt enkelt att blåsa nyanlända människor som är trötta efter att ha varit på resande fot.

Men det vore olyckligt att dra alla ner i skiten. Det finns fortfarande väldigt bra förare där ute, men de blir allt färre.

Det var väl på tapeten att förbjuda taxi utanför knutan? Drogs det tillbaka eller skiter taximupparna bara i det?

BeyondEvil

*****ninja
Gick med
9 May 2012
Hoj
Vita faran!
Dagligen händer det att någon försöker tränga eller blockera en (ingen som öppnat en dörr ännu, peppar peppar), men jag släpper det. För jag vet att 2 min senare så är jag inte bara förbi honom utan ganska mycket framför honom ändå. Så om det nu är så roligt för dom så kan dom väl få behålla det. I längden kanske dom tröttnar på att alltid "förlora". :fyllisar

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Det var väl på tapeten att förbjuda taxi utanför knutan? Drogs det tillbaka eller skiter taximupparna bara i det?

Så vitt jag förstått är det så här man tänkt sig. Man har tänkt sig en lösning med bommar som begränsar antalet taxi samtidigt och hänvisa de ljusskyggare bolagen till andra sidan hamnbassängen som inte uppfyller villkoren man sätter upp. Förhoppningsvis blir det lite sanering, men det är nog att hoppas på för mycket. De oseriösa åkarna verkar överleva på ett eller annat sätt.

http://hd.se/helsingborg/2012/07/11/bommar-ska-losa-trafikkaos-vid/

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Så vitt jag förstått är det så här man tänkt sig. Man har tänkt sig en lösning med bommar som begränsar antalet taxi samtidigt och hänvisa de ljusskyggare bolagen till andra sidan hamnbassängen som inte uppfyller villkoren man sätter upp. Förhoppningsvis blir det lite sanering, men det är nog att hoppas på för mycket. De oseriösa åkarna verkar överleva på ett eller annat sätt.

http://hd.se/helsingborg/2012/07/11/bommar-ska-losa-trafikkaos-vid/

Bara att samla en folkmobb och börja hiva bilarna över kajkanten. ;)

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Taxi-rövar :arsele borde få ett eget körfält... långt bort från andra körfält och trafikanter.... förresten, tvinga dom jävlarna att köra på räls. Då löser man även lokalkännedomsproblemet.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Bara att samla en folkmobb och börja hiva bilarna över kajkanten. ;)

Du kanske är inne på något, om än några år för tidigt.

Om 50 år kanske man kan pruta som man vore i Marocko. Yrket lär ju knappast locka till sig folk med lite högre ambitioner. Inte ens dem som letar efter en tillfällig inkomstkälla under studietiden eftersom det finns för många taxi i förhållande till kundunderlag redan nu och man släpper allt mer på kriterierna för att få bli taxiförare.

Miami

Ny medlem
Gick med
22 May 2010
Hoj
Honda Cbr 900rr
kan ingen uppfinna en ny knäpuck med in och utfällbar nyckel som man kan vinkla ut vid behov?

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
kan ingen uppfinna en ny knäpuck med in och utfällbar nyckel som man kan vinkla ut vid behov?

Montera highway pegs. Kan man fälla ut lite snyggt med foten när det behövs...... ;)

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Tuva kör mycket färdtjänst och där finns det en galen idiot,, jag var lite fräck en gång så han fick sakta ner farten lite och han blev helt galen, jag trodde han skulle krypa ut ur vindrutan.... jamenar han är ju yrkeschafför och skjutsar gamla och sjuka.
Jag kan erkänna att när han sedan skulle köra om mig så ökade jag lite hela tiden,, jag asgarvade och han var helgalen. :hihi:hihi (jag åkte bil)

Mr. Burton

Trasig
Gick med
16 Jun 2009
Hoj
Skrotad- Hoj pensionerad
Jag kom åkandes en dag (i bil) vid Nynäsvägen norrut strax före shell macken Globen, det var väl ett par tre månader sen när dom fortfarande hade ett körfält avstängt.

Jag åker där 5-6 ggr dagligen och har många gånger fått nita för taxi chaufförer som kommer i fullfräs på insidan i den filen som ALLA vet var avstängd längre fram.

Den här dagen kom det som vanligt en Taxi 020 bil i full fart på insidan trots att kön i min fil rörde sig i 30-40 kom han i säkert det dubbla, med senaste pallniten i minnet slog det dock slint för mig och jag gjorde en typisk gubbe i volvo manöver, jag tänkte gå ut och låtsas byta fil så han inte kom förbi på insidan men ångrade mig i sista stund och stannade just vid kanten på mitt körfält så att enbart backspegeln var inne på taxi 020 galningens körfält.
Det vart så trångt så han inte vågade fortsätta utan fick bromsa kraftigt, han ställde sig på tutan läääääänge och jag släppte tillslut fram han och han körde upp jämsides på insidan där jag hade ett långfinger väntandes på han.

Han blev heeeeelt galen, aldrig sett en så rabiat människa, han spottade på sin egna stängda sidoruta, gapade och skrek samt gjorde utfall med bilen mot min bil.
Allt detta medans jag gav han det internationella tecknet för avsugning samt mimade "din mamma" då vart han ännu mer galen haha, han var så koncentrerad på att vara förbannad på mig att han totalt glömde bort att filen tog slut pga. avspärrningen, han fick tillslut pallnita......

Inget jag är direkt stolt över, men jag mådde rätt bra efteråt.
Nu kan dom få fortsätta preja, tränga sig, köra om på insidan, spruta ner mig med spolarvätska och tuta ett tag till.

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Min upplevelse av taxi i sthlm är att det är någon form av kamikazepiloter som är halvblinda, döva och helt dumma i huvudet. De kör ut rakt framför en, byter filer lite som Heff byter kvinnor och är allmänt jävliga.
Fan värre än gamla kärringar och gubbar med keps.

Låter precis som en stor del av SH kollektivet :rolleyes:

Sordid

professionell sjörövare
Gick med
29 Dec 2007
Hoj
KTM 690 SMC -10
bilden jag har av sthlms taxi är denna, är på besök i hufvudstan är väl ca 1 mil från globen ringer taxi, taxin kommer sätter mig i bilen, vart ska du frågar han, jag svarar till globen tack, då vänder han sig till mig o frågar mig hur man kör till globen hahahah mitt svar va ser du den stora runda bollen den ska vi till :hihi

JJ(CBR)JJ

Nybörjare!
Gick med
1 Dec 2010
Hoj
Bmw S1000RR 2010
Eyy ni gör de å¨fel sätt! Ja vråka(stavning) ut för en som körde mot rött å backade tbx för å släppa fram mig! :)

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
hahahahahahhaha underbart!!! :D :rofl :hihi tack för ett garv innan sovdags, kommer somna med ett leende på läpparna. :D :D :hihi :rofl

Jag kom åkandes en dag (i bil) vid Nynäsvägen norrut strax före shell macken Globen, det var väl ett par tre månader sen när dom fortfarande hade ett körfält avstängt.

Jag åker där 5-6 ggr dagligen och har många gånger fått nita för taxi chaufförer som kommer i fullfräs på insidan i den filen som ALLA vet var avstängd längre fram.

Den här dagen kom det som vanligt en Taxi 020 bil i full fart på insidan trots att kön i min fil rörde sig i 30-40 kom han i säkert det dubbla, med senaste pallniten i minnet slog det dock slint för mig och jag gjorde en typisk gubbe i volvo manöver, jag tänkte gå ut och låtsas byta fil så han inte kom förbi på insidan men ångrade mig i sista stund och stannade just vid kanten på mitt körfält så att enbart backspegeln var inne på taxi 020 galningens körfält.
Det vart så trångt så han inte vågade fortsätta utan fick bromsa kraftigt, han ställde sig på tutan läääääänge och jag släppte tillslut fram han och han körde upp jämsides på insidan där jag hade ett långfinger väntandes på han.

Han blev heeeeelt galen, aldrig sett en så rabiat människa, han spottade på sin egna stängda sidoruta, gapade och skrek samt gjorde utfall med bilen mot min bil.
Allt detta medans jag gav han det internationella tecknet för avsugning samt mimade "din mamma" då vart han ännu mer galen haha, han var så koncentrerad på att vara förbannad på mig att han totalt glömde bort att filen tog slut pga. avspärrningen, han fick tillslut pallnita......

Inget jag är direkt stolt över, men jag mådde rätt bra efteråt.
Nu kan dom få fortsätta preja, tränga sig, köra om på insidan, spruta ner mig med spolarvätska och tuta ett tag till.

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Lite OT i min egen tråd :rodnar men för några år sedan (med bil) låg jag i rusningen i vänster fil på Frösundaleden utanför Råsunda. I höger låg en kostym 50+ i en exklusiv BMW och vägrade släppa in mig. Vi rullade i samma fart, c:a 20, och det var fullt med bilar. Jag blinkade hö, markerade med bilen att jag behövde byta fil, försökte få ögonkontakt. Han stirrade demonstrativt rakt fram och låg en dm bakom bilen framför. Till slut blev jag förbannad och "girade till" mot honom varvid han gasar till och kör rakt in i bilen framför:yoparty.
Behöver jag säga att jag garvade hela vägen hem..?

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin