Vad är det som tänder dåligt?

Esquina

HV71 Svenska mästare 2004!!!
Gick med
30 Jun 2003
Hoj
Ingen längre
Nu under vinter när jag skall fixa till hojjen på en del plan så tänkte jag höra vad som kan göra att hojjen är grinig och inte startar utan kräver att man springer igång den? Detta är ju otroligt jobbigt om man skall åka någonstans och inte har lust att bli svettig jämt :D

När hojjen stått några dagar så startar den inte, att använda elstarten är ingen idé, startmotorn suger ut batteriet och vips så är batteriet slut. Det måste ju vara något som tänder dåligt eftersom den inte ger några indikationer på att tända igång bara när den varit och är varm.

Nu var det cirka 1 månad om inte mer ja hade igång den men vill gärna kunna fixa detta om det nu är något man kan åtgärda eller om det bara beror på att den helt enkelt är kall. Roligt och åka till skolan o sen när man ska hemma få springa igång den :/ Då skäms man ju!

Esquina

Gick med
30 Jun 2003
Hoj
Ingen längre
Darre skrev:
Nytt batteri kanske?

Jo det finns redan på beställningslistan :)
Men batteriet gör ju inte att den tänder dåligt, alltså ger någon form av gnista så satyget går igång...?

marcus_136

Rockstar
Gick med
13 Oct 2003
Hoj
Kawasaki 636 -03, Honda CBR 1000RR -06
2 taktare brukar vara svårstartade när det är kallt ute...det är inte pga tändningen utan för bensin/ luftblandningen...
Hade en honda cr 250 99 förut och på vintern var den i princip omöjligt att kicka igång...

Esquina

Gick med
30 Jun 2003
Hoj
Ingen längre
cRoC skrev:
Bytt stift till att börja med?

Nix! Maniac som ägde den innan, det vet ni redan :D Han hade satt på ett annat stift eftersom orginalstiftet gjorde så mc:n bara dog rätt som det var. Men jag har helt klart varit inne på stiftet förut tills han sa det om bytet av stiftet.

Esquina

Gick med
30 Jun 2003
Hoj
Ingen längre
marcus_136 skrev:
2 taktare brukar vara svårstartade när det är kallt ute...det är inte pga tändningen utan för bensin/ luftblandningen...
Hade en honda cr 250 99 förut och på vintern var den i princip omöjligt att kicka igång...

Jaså, okey. Vad är det som skapar oreda med bensin / luftblandningen då?

RGmaniac

No More MR 2 Stroke
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki Z 550 -82,Yamaha XS 500 -79
Tja...har inte vart inne på ett tag....kanske märks...Byt batteriet till att börga med om det inte hjälper testa att ställa på bland/luftskruven och flytta nålen...Men tror det inte e nå knas med blandningen fick till det rätt bra då jag ställde in det....Men men kör på nytt batteri och så kan du ju alltid testa med nått annat stift i värsta fall...

Esquina

Gick med
30 Jun 2003
Hoj
Ingen längre
RGmaniac skrev:
Tja...har inte vart inne på ett tag....kanske märks...Byt batteriet till att börga med om det inte hjälper testa att ställa på bland/luftskruven och flytta nålen...Men tror det inte e nå knas med blandningen fick till det rätt bra då jag ställde in det....Men men kör på nytt batteri och så kan du ju alltid testa med nått annat stift i värsta fall...

Under Teknik och mecksektionen sa dom att ja skulle kolla detta

* Dåliga kolvringar
* Slitet cylinderloppet
* Smutsigt avgassystem
* Dåligt komp

Men ett batteri skall i alla fall på sen får jag fortsätta felsöka.

BTW maniac :D Har du kollat vad det var för färg ännu :)

marcus_136

Rockstar
Gick med
13 Oct 2003
Hoj
Kawasaki 636 -03, Honda CBR 1000RR -06
förmodligen får du skruva på blandskruven....
kall luft = molekylerna är tätare...= blir större när det blir varmt
varm luft = molekylerna är utspridda = blir ingen större skillnad när den kommer i kontakt med cylinder.
Resumé = Det är kallare nu än i sommras...då måste du förmodligen ändra på blandskruven...och ge den en annan blandning
eller nått åt det hållet... :hihi

Johan

fd. EVIL
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös :-(
Troligen gör det ingen skillnad att byta batteri. Men du kan ju prova med startkablar från en bil el ngt. Funkar det då så kan det ju kanske va ide. Annars, ställ in bränsle/luftblandningen och tomgång rätt först. Går den igång lätt när du springer eller är den svår då med? Reedventiler och kolvringar är också heta tips.

Lycka till.

CayLe

De är efter mig!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kör bil.
Kan det möjligen vara så att du gasar samtidigt som du har choke? då startar den inte.

Esquina

Gick med
30 Jun 2003
Hoj
Ingen längre
CayLe skrev:
Kan det möjligen vara så att du gasar samtidigt som du har choke? då startar den inte.

Nix! Behöver inte ha någon som helst gas, har jag det får ja springa extra mycket.

RGmaniac

No More MR 2 Stroke
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Esquina skrev:
Under Teknik och mecksektionen sa dom att ja skulle kolla detta

* Dåliga kolvringar
* Slitet cylinderloppet
* Smutsigt avgassystem
* Dåligt komp

Men ett batteri skall i alla fall på sen får jag fortsätta felsöka.

BTW maniac :D Har du kollat vad det var för färg ännu :)

hehe ok....synd att det är ny kolv nya ringar ny nicasilad cylle och bra komp....och avgassystemet lär det inte va knas med.....Ska försöka komma ihåg att kolla färgen...

Esquina

Gick med
30 Jun 2003
Hoj
Ingen längre
RGmaniac skrev:
hehe ok....synd att det är ny kolv nya ringar ny nicasilad cylle och bra komp....och avgassystemet lär det inte va knas med.....Ska försöka komma ihåg att kolla färgen...

Nej ja menar det, hela situationen är knas...

RGmaniac

No More MR 2 Stroke
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Testa med nytt batteri på en del hojjar måste man ha ett bra batteri för att den ska kunna ge bra gnista vid start då hojjen inte laddar direkt mycket...

Esquina

Gick med
30 Jun 2003
Hoj
Ingen längre
RGmaniac skrev:
Testa med nytt batteri på en del hojjar måste man ha ett bra batteri för att den ska kunna ge bra gnista vid start då hojjen inte laddar direkt mycket...

Jajjemen! :)

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R 1200 GS, XR600
Startkablar o bil(batteri) värt ett försök. (Antar den har 12 V system...).
/u

NatoN

Threshold of evolution
Gick med
13 May 2003
Hoj
TL1000R
Gulsnabbtrajja skrev:
Går den igång lätt när du springer eller är den svår då med?

Den är svår då med, jag vet. Har fått hjälpa till att kuta runt med hojskrället ett antal gånger. :6surkart

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...