Vad är en skälig lön...

The Duck

Tvivelaktig figur
Gick med
5 Oct 2006
Hoj
Kawasaki Z750 -07
... för mig som nyutexaminerad marknadsekonom (Ekonomie Magister)? Jag ska jobba på marknadsavdelningen, sitta och hålla på med strategisk utformning av marknadsföring och uppföljning på ett stort bilföretag på deras huvudkontor. Vet inte mer om själva arbetet, ska börja jobba i februari. Har begärt 25,000:-. Är detta skäligt, är det realistiskt att begära mer, då jag inte har någon erfarenhet från branschen tidigare.?Eller säljer jag mig för billigt?

Jag hade nog sagt att det är skäligt. Det är en bra ingångslön för en ekonom. Det är ju inte direkt så att ekonomer är sällsynta så får du 25 ska du nog vara nöjd. Självfallet finns det de som går in på en högre lön men de är nog ganska lätträknade...

De flesta ekonomer jag känner har snarare gått in på lägre löner även om de sedan haft möjlighet att avancera rätt bra inom några år..

JUSEK har ganska bra lönestatistik för ekonomer.. (och jursiter & systemvetare)

Där finns det bra siffor på vad man kan räkna på för ingångslön.

Bifogat

• civ.gif
    civ.gif
    37.1 KB · Visningar: 318
Last edited:
Ekonom? Skall de ha betalt över huvud taget??? :)

Allvarligt så låter 25.000 realistiskt. Tänk på att många företag har akademikersatsningar där de ger extra lönepåslag för nyutexaminerade under de första 5 åren. Kolla upp vilka vägar du har att klättra på lönestegen.

Jag hade nog sagt att det är skäligt. Det är en bra ingångslön för en ekonom. Det är ju inte direkt så att ekonomer är sällsynta så får du 25 ska du nog vara nöjd. Självfallet finns det de som går in på en högre lön men de är nog ganska lätträknade...

De flesta ekonomer jag känner har snarare gått in på lägre löner även om de sedan haft möjlighet att avancera rätt bra inom några år..

JUSEK har ganska bra lönestatistik för ekonomer.. (och jursiter & systemvetare)

Där finns det bra siffor på vad man kan räkna på för ingångslön.
Finns liknande tabeller för oss svinviktiga ingenjörer som jobbar med riktiga prylar månntro?

Jag har fått nytt jobb. :banana

Säkerligen, men inte hos Jusek eftersom de är ett fackförbund för JUrister, Systemvetare och EKonomer..
Eh, ja. Jag är läskunnig och vet vad JUSEK står för. Jag frågade inte efter liknande listor från JUSEK, jag frågade efter liknande listor - oavsett härkomst, för ingenjörer.

Men visst, jag borde nog kvoutat annorlunda.

www.sif.se is de shit, I believe.

Finns liknande tabeller för oss svinviktiga ingenjörer som jobbar med riktiga prylar månntro?

Jag har fått nytt jobb. :banana

Jodå det finns. Bl.a. på http://www.naturvetareforbundet.se/ men det kräver medlemskap för att kunna komma åt statistiken. Fast det säger ändå inte så mycket om den enskilda lönen. Sånt hänger mycket på erfarenhet, de speciella kunskaper man har, hur fint man har skrivit sin CV eller har kontakter och så förstås om det är privat eller statligt.

Eh, ja. Jag är läskunnig och vet vad JUSEK står för. Jag frågade inte efter liknande listor från JUSEK, jag frågade efter liknande listor - oavsett härkomst, för ingenjörer.

Men visst, jag borde nog kvoutat annorlunda.

www.sif.se is de shit, I believe.

Sifs listor är som sagt ganska undermåliga, de skriver typ:
Chef:
23.000-100.000 beroende på arbetsuppgifter, arbetsort, företag och erfarenhet:

Till trådstartaren:
Det finns nog fler som jobbar med sådant som tjänar mer än vad de finns folk som tjänar mindre, så ja - lite billigt låter det allt. Nu framgick det ju inte riktigt vad du hade för cv i övrigt så det är väl ngt oklart.

Samhällsvetare :mattias

Ja, tyckte också det lät konstigt om ett gammalt förbund som Jusek rymde Systemvetare, det är väl samma som it-tönt?

Last edited:
Ja, tyckte också det lät konstigt om ett gammalt förbund som Jusek rymde Systemvetare, det är väl samma som it-tönt?

Jaha, jag har alltid trott att dom där som sover i busskurer och pantar tomburkar är "systemvetare", dom vet när det är öppet IAF :D

Samhällsvetare :mattias

Fan oxå... självklart..

Jaha, jag har alltid trott att dom där som sover i busskurer och pantar tomburkar är "systemvetare", dom vet när det är öppet IAF :D

Systemvetare är den uppgraderade varianten...
Vi skapar webbtjänster för att hålla reda på systemets öppettider och ännu viktigare:
- Hur blir man full billigast?
www.apk.se :fakta

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa