Vad är fading, egentligen?

Gummi Tarzan

örnörn
Gick med
11 Jun 2010
Hoj
Svart/ grå kronan duo s
I min värld så har fading alltid inneburit att ett bromsbortfall uppstår på grund av att bromsvätskan blir för varm, ångblåsor osv.
Nu har det kommit till min kännedom att fading inte har med det att göra, utan att det skall bero på att bromsskivan blir så varm att det uppstår gaser mellan skiva och belägg vilket då skall göra att beläggen inte får någon, eller ytterst lite kontakt med bromsskivan.

Så, hur är det egentligen :confused:

anders_69

Datadoktor
Gick med
28 Sep 2008
Hoj
V11 Sport -01
Det senare. Du har bromsverkan om än dålig.

Får du ångblåsor i bromsvätskan så drar du handtaget i rullen (resp. stampar pedalen i mattan) och får noll, nada, zilch bromsverkan.

Nash

KUNG Fotpinne! ;)
Gick med
19 Jan 2008
Hoj
Vilken av alla 10 hojar? =)
Jahaja, där ser man. Då har jag efter årtionden av hojåkande lärt mig något nytt :tummenupp

... och till och med från Sporthoj! Händer inte ofta!

Fast ropa inte hej än, snart slutar alla sina jobb och får chansen att läsa din tråd var vid de kommer påpeka att "fading" kan ha 35 TUSEN andra meningar och sen är härligheterna igång :banana

Speedy

Potatoesmc.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR1000 -06, svart, snabb
Att det inte var bromsvätskan visste jag men inte vad/hur det gick till, tack!

Fredrik:tummenupp

Gummi Tarzan

örnörn
Gick med
11 Jun 2010
Hoj
Svart/ grå kronan duo s
... och till och med från Sporthoj! Händer inte ofta!

Fast ropa inte hej än, snart slutar alla sina jobb och får chansen att läsa din tråd var vid de kommer påpeka att "fading" kan ha 35 TUSEN andra meningar och sen är härligheterna igång :banana

Hahaha, jag tänkte på det när jag ställde frågan, och jag funderade även på om jag skulle googla på det. Kom sedan på att det kanske var någon mer som ville veta, och det var ju i alla fall en som ville :)

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Fast helt fel hade du ju inte om man enligt wikipedia iaf :)

''Fade can also be caused by the brake fluid boiling, with attendant release of compressible gases.''

Nu blev det jobbigt va :tungan

sjukihuve

lite snett är också rakt
Gick med
21 Oct 2008
Hoj
yamaha xj6
inte helt me, men på fiddyn fick jag för hög temp på bromsvätskan pga av dålig placering vilket gjorde att det kolven tröck ihop skivorna eller är jag helt fel ute?

Olof.B

Pride only hurts, it never helps.
Gick med
12 Mar 2005
Hoj
KTM 660/RC8-R
Fading är väl bara en beskrivning av när man succesivt tappar bromverkan. Vad anledningen är har väl inget med saken att göra? :va
Fading är väl fading oavsett om det är bromsvätskan som kokar, bromshandtag som kärvar eller vad det nu kan vara...?

Ungefär som att man inte skulle vara död för att man blev ihjälskjuten istället för att dö naturligt. :)

Last edited:

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Hoj
För många enligt hustrun...
Fading är väl bara en beskrivning av när man succesivt tappar bromverkan. Vad anledningen är har väl inget med saken att göra? :va
Fading är väl fading oavsett om det är bromsvätskan som kokar, bromshandtag som kärvar eller vad det nu kan vara...?

Ungefär som att man inte skulle vara död för att man blev skjuten istället för att dö naturligt. :)

Nu är det ju inte alls säkert att man är död bara för att man blir skjuten, sorry, kunde bara inte låta bli. :krama

sjukihuve

lite snett är också rakt
Gick med
21 Oct 2008
Hoj
yamaha xj6
Ok, oket tryckte ihop skivan?

Nu klarnade det...

nej, bromsoket överför kraften mot bromsbeläggena som pressas mot bromskivorna.

jag är bra förbannad om du är seriös/driver med mig, pallar inte med folk som dig isf. :mad: ?
är förstådd vid missförstånd men om du ska hålla på och driva med mig så kan du isf dra åt helvete rent ut sagt!

kejsarn

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2006
Hoj
Ducati SF 848

jag är bra förbannad om du är seriös/driver med mig, pallar inte med folk som dig isf. :mad: ?
är förstådd vid missförstånd men om du ska hålla på och driva med mig så kan du isf dra åt helvete rent ut sagt!

Lite "#nätkärlek" nu för fan, gooooosfraba!
Ditt problem är nog omvänt "fading", hojen bromsar fast du inte vill? Korrekt?

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark

Sorry, men ditt initiala inlägg var obegripligt och svaret inte direkt uttömmande eller vettigt.

Oavsett förstår jag inte vad du vill ha sagt,men tar för givet att bromsarna slutat fungera av en eller annan anledning.

sjukihuve

lite snett är också rakt
Gick med
21 Oct 2008
Hoj
yamaha xj6
Sorry, men ditt initiala inlägg var obegripligt och svaret inte direkt uttömmande eller vettigt.

Oavsett förstår jag inte vad du vill ha sagt,men tar för givet att bromsarna slutat fungera av en eller annan anledning.

okej då förstår jag. ha en fortsatt trevlig kväll! :)

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka