Vad är kolvarna gjorda av?

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Hejsan! Fick med ett brembo-ok när jag köpte ett par framgafflar härom dagen. Jag behöver det egentligen inte men jag tänkte ändå plocka isär det för att kanske hitta några smarta lösningar för mitt ok-bygge.

Dessa kolvar förbryllar mig, vad är dom gjorda av? Min gissning är grafit för dom väger endast 41g tillsammans, men kan det verkligen vara grafit? Dom är lika lätta som plast fast man hör och känner att det inte är det.

DSC_0316.jpg

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Hoj
R1100S, XS400
Vad är densiteten?

Har svårt att tro att det är något annat än aluminium (2,7g/ml). Magnesium är möjligt (1.8g/ml).

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
På Jeep Grand Cherokee är bromsokskolvarna keramiska.

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Om det är samma 34mm kolvar som sitter i mina Brembo-ok (Aprilia RSV1000R) så är det nån form av metall iaf - jag vet eftersom det drog spånor när ett bromsbelägg trillade ur på bana och jag fick offra ett ok på att få stopp på hojen innan det svängde..

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Jafan... det trodde jag inte! Ritade upp dem i CADen och fick fram att dom skulle väga 40,244g om dom hade varit i 6061, troligtvis är dom gjorda i 6082 och det kan skilja lite viktmässigt sen är nog inte köksvågen den bästa så jag är ändå helt nöjd. :)

Trodde inte man använde aluminium för kolvarna men uppenbarligen gör man det! Det ska jag överväga att använda i mitt beringer ok, men då får det allt bli 7075...

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Hur planerar du att lösa ytbehandlingen av alut? Mina kolvar har iaf en svart, hård yta som det lätt blir repor igenom (bromsdamm etc). Har bytt ut flera kolvar pga repor i ytan, och är intresserad av om någon har en bonnmeks-lösning på att ersätta alla 8 kolvarna med något som inte har italiensk prislapp..

Jafan... det trodde jag inte! Ritade upp dem i CADen och fick fram att dom skulle väga 40,244g om dom hade varit i 6061, troligtvis är dom gjorda i 6082 och det kan skilja lite viktmässigt sen är nog inte köksvågen den bästa så jag är ändå helt nöjd. :)

Trodde inte man använde aluminium för kolvarna men uppenbarligen gör man det! Det ska jag överväga att använda i mitt beringer ok, men då får det allt bli 7075...

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Anodisering? Här i götet finns några som sysslar med sådant, bl a Bodycote. Anodiserare för 7075 är dock svårare att hitta, men det finns! Hårdanodisering är nog nått som kolvarna borde må bra av!

Sen är inte aluminium lika känsligt för repor som magnesium, så det är inte hela värden om det blir lite repor, iaf inte om hojen inte körs vintertid (pga vägsalt) eller i sura miljöer. Dock vet jag inte om bromsvätskan har någon negativ inverkan.

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
HÄR finns en liten diskussion om bromkolvsmaterial, ytbehandling samt eventuell härdning etc..

:hej

/e

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE