Vad är rätt i trafiken?

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1
Om jag kör längs den grönprickiga filen, ska jag fortsätta köra den genom korsningen för att senare blinka in på den röda filen eller får jag gå över till den röda via de gula prickarna, dvs välja den högra filen på en gång?

Vad är korrekt på en uppkörning?
Man får ju se upp för bilar som samtidigt kommer via den röda filen och har företräde men jag kan tänka mig att man kuggar om man väljer den vänstra filen om man får välja den högra filen på en gång. Dom är ju tydligen skitpetiga med att man inte ska ligga i vänstra körfältet i onödan.

2iidgxu.jpg

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Eftersom jag kan se att de nedre tre filerna på bild som jag förutsätter har sin motsvarighet i den övre hörnan på bilden har markerade pilar med vänster, rakt fram och höger så ser jag inga problem när du svänger och väljer den fil du vill vara i redan från början eftersom du inte har någon annan svängande trafik sidan om dig i samma färdriktning vilket hade ändrat hela förloppet.Med andra ord så kan du välja grön eller gul färdväg efter eget behag.Har jag fel så be trafikskoleläraren att skriva om boken.LOL. :crash

När du sedan har körkort och tycker livet ibland går långsamt mellan alla personbilar har jag plottat ut ett alternativ :

Last edited:

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1
Hehe, ok tack.
Jag skulle oxå säga att jag får köra via det gula men undrar om man ska göra det ifall man vet att man ska ligga i det högra körfältet längre fram, även om det betyder att jag måste vänta in bilar från röda filen.
I annat fall får man köra gröna hela vägen genom korsningen och försöka hitta en lucka in på röda filen så snabbt som möjligt. Kan detta ogillas av inspektören?

Ifall det hade varit ett till svängande körfält parallellt med det gröna hade det förmodligen varit heldraget där grön och röd går "ihop" fast så är det kanske inte alltid.

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
kör rakt fram och utbrist "hoppsan jag trodde du menade att jag skulle svänga i nästa korsning" :)

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1
Det är ju en variant ifall man inte vet :)
Tyvärr får jag bara svänga vänster från den filen på just denna korsning.

Jag har faktiskt mc-kort och gör "vad fan jag vill" så länge det är trafiksäkert men har börjar klura på saker då jag snart kör upp med bil.

nextpeanut

Landsherre
Gick med
11 Feb 2011
Hoj
CBR F4I Stunt
Vilken nöt du är som inte vet, men ja vet! Resulterar det i att vi har ombytta roller? :kär

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Det är ju en variant ifall man inte vet :)
Tyvärr får jag bara svänga vänster från den filen på just denna korsning.

Jag har faktiskt mc-kort och gör "vad fan jag vill" så länge det är trafiksäkert men har börjar klura på saker då jag snart kör upp med bil.

åja har du stor trafikvana med hojjen så e det bara köra desamma med bil (fast lagligt :hihi ) .... å ha nerverna i styr så kommer det gå bra

Gick med
12 Apr 2003
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Allt du gör är rätt, du kör hoj, alla andra ska ta ansvar för vad du gör.

Begrips?

2mhk

Vågar välja växel!
Gick med
11 May 2008
Hoj
CBR 929rr Fireblade, GSX-R 1000 k6 banhoj
Mest rätt (om man kan säga så) är nog grön, men eftersom det inte finns några linjer ritade i marken så borde det gå bra med vilken som. OM det är så att dom som kör enl. den röda pilen samtidigt har grön ljus, så bör du naturligtvis välja den gröna sträckan och gör ett filbyte därefter. så skulle jag nog göra på en uppkörning iaf.

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Den GRÖNA prickningen är RÄTT! Och när läge ges ska du lägga dig i vänsterfilen.

MEN står det inte bilar mitt emot som ska svänga höger så ska du följa den GUL-RÖDA prickningen.

jojride

Medlem
Gick med
18 Apr 2012
Hoj
Yamaha TDM 850 91:a
Hej!

Du får välja vilket körfält du vill i den svängen eftersom det ej är heldragen linje mellan körfälten.
MEN om det kommer någon från andra hållet och skall svänga höger så MÅSTE du avvakta för att se vilket körfält han väljer. Han har nämligen rätten på sin sida att välja vilket han vill och företräde före dig enligt svängregeln! :fakta

Detta är tvärtemot "gängse praxis" men viktigt att tänka på vid en uppkörning!
(och ja - jag ÄR trafiklärare)

//

HCN

gnicararysålbmaet
Gick med
15 Jun 2011
Hoj
GråMorrandeGatslampa®
Hej!

Du får välja vilket körfält du vill i den svängen eftersom det ej är heldragen linje mellan körfälten.
MEN om det kommer någon från andra hållet och skall svänga höger så MÅSTE du avvakta för att se vilket körfält han väljer. Han har nämligen rätten på sin sida att välja vilket han vill och företräde före dig enligt svängregeln! :fakta

Detta är tvärtemot "gängse praxis" men viktigt att tänka på vid en uppkörning!
(och ja - jag ÄR trafiklärare)

//

Trodde man bara hade skyldigheter i trafiken - inga rättigheter..?
Men jag kanske ska hålla tyst och veta hut nu när trafikskoleingenjörerna gör upp på sin planhalva.:3freak

Alltså; skillnaden mellan xx skall lämna företräde kontra yy har rätt till företräde...

Last edited:

jojride

Medlem
Gick med
18 Apr 2012
Hoj
Yamaha TDM 850 91:a
Jo det är ju sant att man bara har skyldigheter... :)
Dvs han som svänger vä skall lämna företräde för han som skall höger i fallet ovan.

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1
Ok, tack för hjälpen alla grappar :) ..vilka bra svar, nu slipper jag vakna kallsvettig om natten.

Summa summarum: hojåkare har företräde, lite knäskrap (öppen bildörr?) och extra cirklar. Jag fattar!
Nöten, dina nötter ligger risigt till. Från och med nu har jag alltid en nötknäckare med mig :smasha

Pippi

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Hoj
Troll
Om du kommer från "en fil" så kan du välja vilken fil du vill, kommer du från 2 filer så håller du dig i din egna. Om du i ett senare skede skall svänga vänster är det där ett klokt val. Om du däremot ska rakt fram eller senare höger så bör du ligga i höger fil eftersom höger är vår grundposition oavsett hoj, bandvagn eller bil :) Best of luck!

ThePreToriaN

Medlem
Gick med
5 Jul 2010
Hoj
Suzuki S650S -02, Kawasaki Z1000SX -11
Uppenbarligen så får man svänga vänster bara från din fil, dvs är detta en vanlig vänstersväng. Väjningsplikt mot mötande (röda), och du ska också köra in på högerfilen så länge inte trafikförrättaren sagt något annat.
Skulle det varit 2 filer som svänger till vänster hade du kunnat ligga kvar i din gröna och sedan byta vid lämplig lucka till högerfilen efter svängen.
I det här fallet ska du köra in på rätt fil från första början.

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1
Körde precis upp och grejade det :tummenupp ..som vanligt var man onödigt nojig men det skadar väl inte att vara beredd på hård prövning.

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Hoj
ZX10R
Körde precis upp och grejade det :tummenupp ..som vanligt var man onödigt nojig men det skadar väl inte att vara beredd på hård prövning.

Grattis till kortet, var det inte svårt att köra i den korsningen, jag menar med alla jävla färgprickar :D

Nyheter
MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife