Vad är skillnaden på civ.ing/högskolening.?

Bus-Bo

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Ser Kaknästornet från köket
Hoj
RSV1000R
Att det finns sopgubbar som har samma lön som nyexade civ.ing:ar är ju helt irrelevant.. Sopgubben lär inte komma högre än så medans det är civilarens FÖRSTA lönenivå... Så stirra dig inte blind på ingångslön kontra andra yrkesgruppers slutlön...
Nej givetvis är det så, dock så läste jag någonstans att sopgubbar kunde hamna runt 35k. Ska se om jag hittar det igen och posta en länk. Går det att uppsaktta ett medel för ingenjörslönen?

Konkurrerar de bägge ingenjörstyperna om samma platser ute i arbetslivet sen eller hur fungerar det där?

Judit: Här har vi det http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelningar/Artikel.aspx?O=Index&ArticleID=2007\12\14\261909
 
Last edited:

RacerX

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Ort
Lund
Hoj
TL1000S + HVA450 + PitPro
Skillnaden är att en civilingenjörsexamen värderas högre än en högskoleingenjör. Iaf för alla strategiska och ledningsjobb.
I princip är, som tidigare nämnt, högskoleingenjören mer direkt praktiskt/tillämpnings-inriktad medan civilingejören blir mer teoretiskt strategisk. I praktiken (om man generaliserar) högskoleingenjören jobbar i produktionen medan Ci styr vad och hur man ska producera..
För och nackdelar, beroende av vad man är intresserad av.

Som civilingenjör har du biljetten att gå hur långt som helst. VDar och chefer och konsulter är oftast civilingenjörer. Sopåkare, ja de kör sopor... Examen är inträdesbiljetten. Men det är även en av de svåraste utbildningarna, och examen får du inte gratis. =) Och sen blir det inte lättare när du kommer ut (om du vill göra "karriär").. Men då har du valmöjligheten.

Men om du ska göra en bedömning vad du troligtvis kommer tjäna mest pengar på under hela ditt liv, ska du nog bli VVSare eller snickare. Så det handlar i slutändan om vad du vill göra och är intresserad av. =)

Lycka till!
 

Bus-Bo

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Ser Kaknästornet från köket
Hoj
RSV1000R
Skillnaden är att en civilingenjörsexamen värderas högre än en högskoleingenjör. Iaf för alla strategiska och ledningsjobb.
I princip är, som tidigare nämnt, högskoleingenjören mer direkt praktiskt/tillämpnings-inriktad medan civilingejören blir mer teoretiskt strategisk. I praktiken (om man generaliserar) högskoleingenjören jobbar i produktionen medan Ci styr vad och hur man ska producera..
För och nackdelar, beroende av vad man är intresserad av.

Som civilingenjör har du biljetten att gå hur långt som helst. VDar och chefer och konsulter är oftast civilingenjörer. Sopåkare, ja de kör sopor... Examen är inträdesbiljetten. Men det är även en av de svåraste utbildningarna, och examen får du inte gratis. =) Och sen blir det inte lättare när du kommer ut (om du vill göra "karriär").. Men då har du valmöjligheten.

Men om du ska göra en bedömning vad du troligtvis kommer tjäna mest pengar på under hela ditt liv, ska du nog bli VVSare eller snickare. Så det handlar i slutändan om vad du vill göra och är intresserad av. =)

Lycka till!
Tack för ett bra svar :)

Sopåkare är inget alternativ, och pengar är väl något som är lätt att hänga upp sig på men inte det huvudsakliga syftet med utbildning. Jag känner att jag kanske är lite rastlös osm individ och gärna letar efter nya utmaningar då jag lätt kan bli uttråkad om det är för mycket samma sak hela tiden. Har lätt för mig i det mesta men är aningens lat, och det är dags att sparka sig själv i röven så jag kommer någonstans här i livet. Jag ser nog hellre att jag jobbar med utveckling och mer chefsbetonat än produktion kanske och då har jag fattat det som att civ är vägen att gå. Eller?

Min största rädsla är att jag ska falla halvvägs och tappa motivationen med den följden att man har studieskulder och en värdelös utbildning som halvfärdig ingenjör (3 år på civ.). Hur mycket högre tempo är det för civilarna?
 

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
Nej givetvis är det så, dock så läste jag någonstans att sopgubbar kunde hamna runt 35k. Ska se om jag hittar det igen och posta en länk. Går det att uppsaktta ett medel för ingenjörslönen?

Konkurrerar de bägge ingenjörstyperna om samma platser ute i arbetslivet sen eller hur fungerar det där?

Judit: Här har vi det http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelningar/Artikel.aspx?O=Index&ArticleID=2007\12\14\261909


Jag tycker att du ska strunta i studierna och börja som sopåkare istället. Det är ju uppenbart att det är pengar du vill åt så det finns inte en chans i världen att du ska studera och kasta bort massa pengar.

En sopåkare har ett slitsamt, fysiskt krävande arbete, även förenat med risker som att bli påkörd, krocka och sticka sej på vassa föremål samt dra på sej otäcka infektioner. Dessutom kanske han/hon kanske inte kan syssla med det hela livet därför att man blir utsliten. Som ingenjör kan du råka skära dej på vassa papper och sticka dej på ett gem. Möjligen få tennisarmbåge och dålig rygg för att du inte rör dej ett skit.

Ska du plugga så gör det för att du är intresserad av att ha ett jobb som du i bästa fall trivs med och i sämsta fall tjänar hyggligt på utan att slita ihjäl dej.

Tack för ett bra svar :)

Sopåkare är inget alternativ, och pengar är väl något som är lätt att hänga upp sig på men inte det huvudsakliga syftet med utbildning. Jag känner att jag kanske är lite rastlös osm individ och gärna letar efter nya utmaningar då jag lätt kan bli uttråkad om det är för mycket samma sak hela tiden. Har lätt för mig i det mesta men är aningens lat, och det är dags att sparka sig själv i röven så jag kommer någonstans här i livet. Jag ser nog hellre att jag jobbar med utveckling och mer chefsbetonat än produktion kanske och då har jag fattat det som att civ är vägen att gå. Eller?

Min största rädsla är att jag ska falla halvvägs och tappa motivationen med den följden att man har studieskulder och en värdelös utbildning som halvfärdig ingenjör (3 år på civ.). Hur mycket högre tempo är det för civilarna?

Chef blir du inte bara för att du är civ. ing. Jag skulle påstå att du har precis samma chanser att bli chef för något som högskole ing. såväl som civ. ing. Givetvis beroende på företag.

Vad får dej att tro att du blir chef? För att du får jobba med utveckling?

Är du så slö som du säger så ge fan i högskolan. Du kommer falla ifrån om du inte ligger i.

Vad menar du med högre tempo för civilarna? Tror du att man glider igenom utbildningen för att man läser högskoleingenjör? Att det är mindre att fylla dagarna med?

Vi läste samma kurser som civilarna ,fick en fråga mindre på tentamen och 2p mindre kurspoäng :huvet

Det som egentligen skiljer är nivån på matte. Där ÄR det en stor skillnad. Därmed inte sagt att man jäser igenom högskolematten för att man läser högskoleingenjör.
 
Last edited:

Marcus

#27
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kullavik
Hoj
Yamaha R6 2020
Det som egentligen skiljer är nivån på matte. Där ÄR det en stor skillnad. Därmed inte sagt att man jäser igenom högskolematten för att man läser högskoleingenjör.

Nja, lite mer är det allt. Min tolkning (läste civ.ing. på Chalmers) är att man läser fler/mer avancerade teoretiska kurser och har mindre tillämpad utbildning, t ex pluggade vi väldigt lite CAD osv. Dessutom fördjupar man sig mer i ett valt ämne/område sista året + att exjobbet är lite mastigare (bara nyttigt).

Vad gäller (den eviga) lönediskussionen är det ju hopplöst att förutsäga var man hamnar. Ingångslönen är hyfsat samma nivå för alla, säg 25-28' för en civilare och någon/några tusen lägre för en högskoleing. Men ganska omgående börjar spridningen, både inom respektive ingenjörskår och mellan civ.ing. och högskoleingenjörer.

En civ.ing Maskin som arbetat 10 år (examen 1997) kan t ex ha 33000 i månaden såväl som 53000 (10:e percentilen resp 90:e percentilen i Sv Ing statistik 2007). Medellönen är 41300.
Motsvarande för högskoleing. Maskin är 27000 resp 42000. Medellön 33700.

Har du jobbat i 20 år (examen 1987) ser siffrorna ut som följer:
Civ.ing. Maskin: 10 perc: 35600. 90 perc: 72000. Medellön: 52000.
Högskoleing. Maskin: 10 perc: 28000. 90 perc: 48000. Medellön: 38000.
Var man hamnar däremellan är upp till en själv.

Edit: 10:e percentilen betyder att 10% av urvalet har lägre lön än detta värde. På samma sätt innebär 90:e percentilen att 90%av urvalet har lägre lön än detta.
 
Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Tror absolut inte att man blir chef för man har utbildningen på pappret som någon skrev. Vissa är har ju ledaregenskaper medans andra inte . Folk anställs ju efter vilken förmåga att hantera olika saker samt vilken kunskap man har.

Mycket jobb för maskinare finns det. Som dom alltid omtalada jobben i norge där en maskinare(hög) kan göra sig en månadslön på 80000kr.

Går man ky får man en spetskompetens medans både civ och hög ger en mer bred grund som gör att man kan bli i princip vad som helst.

Idag kan man nog hitta många jobb som ger mycket pengar trots avsaknad av utbildning men hur blir det om vi hamnar i en lågkonjuktur? Denna högkonjuktur har nog nått sin topp.
 

RacerX

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Ort
Lund
Hoj
TL1000S + HVA450 + PitPro
Som tidigare sagt så blir man inte "chef" direkt för att man har en civilingenjörsexamen. Som jag skrev innan så "köper" man dock "inträdelsebiljetten" till den "festen".. ;)

Utbildningen i sig formar ju även dig (om du tar ut allt vad du kan av den) så att du kommer börja tänka på ett nytt sätt, som är nyttigt för att kunna jobba strategiskt (läs: "chef") på ett industriföretag.

Skillnaden mellan kurserna för CI och HI i Lund, där jag läst, är olika matte och olika kurser. Även om kursernas namn påminner om varandra så är innehållet olika - med betoning på "applicerat" kontra "forskning" (som tidigare definierat). CI-kurserna går mer på djupet och man lär sig inte bara _vad_ som händer, utan också _varför_ och lär sig _beskriva/förutsäga_ det.

I dagens samhälle så är person ofta minst lika viktigt som utbildning. En driftig bra person kommer lyckas oavsett utbildning. Men att ha en stabil utbildning bidrar _alltid_! Men om du inte är intresserad och är villig att jobba hårt kan ingen examen någonsin kompensera för det. =)

Ingen klarar en CI utbildning lätt. Flera studier här i Lund visar att det finns ingen skillnad mellan de med "topp betyg" och de med "hyfsade betyg" från gymnasiet i hur de klarar sig på CI-utbildningarna där. De som är villiga att jobba hårt klarar det, de andra sorteras bort.. Ibland så är det t o m så att de som inte fått allt "gratis" och är vana att få anstränga sig lyckas bättre än de med "20.0"..

Om du väljer att börja på en CI/HI utbildning är en smaksak, båda utbildningar är mycket bra att ha i bagaget! Du kan alldeles säkert klara det, bara du kavlar upp ärmarna!
P.s. det är mycket vanligt att man tar ett års "studieuppehåll" under utbildingens gång och reser/jobbar/kör hoj/tar gamla kurser och sen kommer tillbaka och fortsätter sina studier.. Ifall du "tröttnar".

Lycka till! :tummenupp
 
Last edited:

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Kanonbra tråd! Mycket bra att läsa här.

Själv har jag bestämt mig för högskoleingenjör. Nu ska jag bara välja mellan maskinteknik och elektronik :gnissla
 

Bus-Bo

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Ser Kaknästornet från köket
Hoj
RSV1000R
Jag tycker att du ska strunta i studierna och börja som sopåkare istället. Det är ju uppenbart att det är pengar du vill åt så det finns inte en chans i världen att du ska studera och kasta bort massa pengar.

Chef blir du inte bara för att du är civ. ing. Jag skulle påstå att du har precis samma chanser att bli chef för något som högskole ing. såväl som civ. ing. Givetvis beroende på företag.

Vad får dej att tro att du blir chef? För att du får jobba med utveckling?

Vad menar du med högre tempo för civilarna? Tror du att man glider igenom utbildningen för att man läser högskoleingenjör? Att det är mindre att fylla dagarna med?

Det som egentligen skiljer är nivån på matte. Där ÄR det en stor skillnad. Därmed inte sagt att man jäser igenom högskolematten för att man läser högskoleingenjör.
Jag tror du har missuppfattat lite då du verkar ha hetsat upp dig lite, så vi kan försöka reda ut det kanke.

Jag har inga planer på att bli sopåkare, jag har kört lastbil i olika former och tycker inte att det är speciellt upphetsande. Jag tog mer upp det som ett exempel på lönegrader i samhället. Det är ej heller pengar jag är ute efter i första hand då jag vet hur jag ska få sådana i större summor på andra håll. Det jag vill ha är ett yrke som jag trivs med, tycker är utvecklande och stimulerande, som jag inte tröttnar på efter ett år eller två.

Jag förstår också att de inte lottar ut chefsposter, uttryckte mer ett intresse för dylika tjänster då jag har haft olika ansvarspositioner innan och har känt mig bekväm med dessa. Det jag syftade på var att jag fått indikationer från olika håll (alltså inte bara SH) att det ökar chanserna med ''högre'' utbildning, dvs Ci.

Även att det är tyngre att läsa civilare har jag hört från olika håll då detta forum inte är det enda stället jag frågar runt på, sen att de läser samma kurser ibland är en annan sak. Jag har väl inte heller sagt eller skrivit att det skulle gå att glida räkmackan genom en högskoleutbildning?

Jag må ha lätt för mig och har haft lite av en mañana-inställning till livet, men som jag skrev så är det dags för ett fasbyte, tempoväxling eller vad du vill kalla det. Så är det ;)

Som tidigare sagt så blir man inte "chef" direkt för att man har en civilingenjörsexamen. Som jag skrev innan så "köper" man dock "inträdelsebiljetten" till den "festen".. ;)

Utbildningen i sig formar ju även dig (om du tar ut allt vad du kan av den) så att du kommer börja tänka på ett nytt sätt, som är nyttigt för att kunna jobba strategiskt (läs: "chef") på ett industriföretag.

Skillnaden mellan kurserna för CI och HI i Lund, där jag läst, är olika matte och olika kurser. Även om kursernas namn påminner om varandra så är innehållet olika - med betoning på "applicerat" kontra "forskning" (som tidigare definierat). CI-kurserna går mer på djupet och man lär sig inte bara _vad_ som händer, utan också _varför_ och lär sig _beskriva/förutsäga_ det.

I dagens samhälle så är person ofta minst lika viktigt som utbildning. En driftig bra person kommer lyckas oavsett utbildning. Men att ha en stabil utbildning bidrar _alltid_! Men om du inte är intresserad och är villig att jobba hårt kan ingen examen någonsin kompensera för det. =)

Ingen klarar en CI utbildning lätt. Flera studier här i Lund visar att det finns ingen skillnad mellan de med "topp betyg" och de med "hyfsade betyg" från gymnasiet i hur de klarar sig på CI-utbildningarna där. De som är villiga att jobba hårt klarar det, de andra sorteras bort.. Ibland så är det t o m så att de som inte fått allt "gratis" och är vana att få anstränga sig lyckas bättre än de med "20.0"..

Om du väljer att börja på en CI/HI utbildning är en smaksak, båda utbildningar är mycket bra att ha i bagaget! Du kan alldeles säkert klara det, bara du kavlar upp ärmarna!
P.s. det är mycket vanligt att man tar ett års "studieuppehåll" under utbildingens gång och reser/jobbar/kör hoj/tar gamla kurser och sen kommer tillbaka och fortsätter sina studier.. Ifall du "tröttnar".

Lycka till! :tummenupp
Bra inlägg, jag tror jag börjar få en bättre bild av det hela nu. Det jag känner mest för att hålla på med spontant är att utveckla nya saker, med inriktning mot fordonsindustrin på något sätt. Det är ju ett tag kvar att fundera så det återstår att se var jag hamnar.
 

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
Nja, lite mer är det allt. Min tolkning (läste civ.ing. på Chalmers) är att man läser fler/mer avancerade teoretiska kurser och har mindre tillämpad utbildning, t ex pluggade vi väldigt lite CAD osv. Dessutom fördjupar man sig mer i ett valt ämne/område sista året + att exjobbet är lite mastigare (bara nyttigt).

Edit: 10:e percentilen betyder att 10% av urvalet har lägre lön än detta värde. På samma sätt innebär 90:e percentilen att 90%av urvalet har högre lön än detta.

Det skiljer säkert på olika skolor men tillämpade kurser läste vi inga av förutom cad och ritteknik. Där skiljde det inget mellan civ och högskole ing. Inriktning väljer man även som högskoleing men givetvis gör 1.5 års studier skillnad i studiemängd.

Avsikten är såklart inte att förringa en civ. ing. utb kontra en högskole ing. utb. snarare så att har man väl tagit sig igenom matten så klarar man den utbildning man än väljer.
 

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Hjortshög
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
Lite lönestatestik från jobbet.
Fixar du plugget tycker jag inte att det är någon tvekan om vilken utbildning du ska välja.
 

Bifogat

  • msc.JPG
    msc.JPG
    94 KB · Visningar: 179
  • bsc.JPG
    bsc.JPG
    75 KB · Visningar: 155
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top