Vad är skillnaden på civ.ing/högskolening.?

Bus-Bo

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Ser Kaknästornet från köket
Hoj
RSV1000R
Precis som rubriken lyder, vad är skillnaden mellan dessa två mer än att den ena är längre rent studiemässigt?
Vad är det som gör det värt att läsa de två extra åren?
Lätt att få jobb?
Löneskillnader?
Arbetsuppgifter?
Ja, allt ni kan komma på som är bra/dåligt med respektive jämfört med den andre.

Jag vet att det är en bred titel, och det jag är mest intresserad av är väl åt maskinhållet. Men alla som har kunskap får givetvis bidraga med denna :)
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Som ganska ny konsult i bilbranchen skulle jag säga att jag hade klarat mig bra med den kortare utbildningen för den sortens jobb som man får om man inte har så mycket erfarenhet. Just nu är det bra jobbsökartider i branchen och då går det behöver du kanske inte vara civ. ing. för att få bra jobb. Däremot kan det kanske se annorlunda ut om några år.

Var t.ex. helt kass för elektroingenjörer när jag började på Chalmers 2002, men när jag blev klar kunde man välja och vraka bland alla erbjudanden. :)
 

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Småland
Hoj
Tillfälligt utan!
I dagens läge ser jag inte några större skillnader i arbetsuppgifter iaf. Är du rätt person för jobbet så spelar det ingen roll om du är civil eller högskoleingenjör iaf inom maskintekniksektorn.

Däremot är det skillnad lönemässigt inom större företag som jobbar stenhårt efter schabloner osv. Vet dock inte vad det rör sig om..säg en 500-1000:- max kanske i ingångsfasen iaf... sedan vet jag inte.

Med andra ord.. du får dem jobben du vill ha och förtjänar oavsett utbildningen nu när det är sånt tryck på arbetsmarknaden.

Det som motiverar de två extra åren är att går det lätt för dig i plugget och du har inga problem med studierna...så visst kör på bara. En utbildning är aldrig tung att bära på. :D Är du det minsta skol-trött så ta ett jobb i några/något år nu innan du pluggar vidare. Bra att få lite stålar i ryggen för att minimera studielån och samtidigt skaffa sig erfarenhet medans det är stor efterfrågan. MEN var beredd på att det är svårt att sätta sig i skolbänken sedan när du kännt på arbetslivets sötbrödsdagar!! :tummenupp

My 50cents
//KaliZ

Edit: glömde besvara en fråga också tror jag. Skillnaden utbildningsmässigt är att man läser olika nivår på kurserna. Läser du ex magisterprogram istället så ligger dem kurserna någon nivå under civil osv. Civil fördjupar sig lite mera... om jag fattat det hela rätt.
 
Last edited:

orjki571

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2007
Ort
Norrköping
Hoj
99 Buell X1
Jag är högskoleingenjör. En stor skillnad är att Civilarna läser mycket mer matte och är mer analytiska i den delen. Högskoleingenjörerna "använder" matten.
Som Kaliz skrev så är det inte endast utbildningen som gör att du får jobbet.

Örjan
 

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Ort
I Sverige
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
När jag studerade för ett antal år sedan så förklarades skillnaden mellan högskoleingenjör och civilingenjör ungefär på följande sätt:
"En högskoleingenjör ska huvudsakligen arbeta med beprövad teknik medan civilingenjören huvudsakligen arbetar med utveckling av ny teknik"

Googlade lite och hittade följande:

"Enligt examensordningen skall skillnaden mellan högskole- och civilingenjörer vara att en civilingenjör skall kunna ”… utforma produkter, processer och arbetsmiljö …” och ”… självständigt kunna svara för utveckling eller utnyttjande av ny teknik …”. Av högskoleingenjören krävs däremot förmågan att handha produkter, processer och arbetsmiljö respektive kunna medverka i utveckling. Examina skiljer sig också i omfattning: en högskoleingenjörsexamen omfattar minst 80 poäng medan en civilingenjörsexamen omfattar minst 180 poäng."
 

Bus-Bo

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Ser Kaknästornet från köket
Hoj
RSV1000R
Jag tror jag börjar få ett grepp om de bägge nu, tack för svaren :)

Hur blir det om man läser civ.ing och blir less efter tre år, kan man få ut examen som höskole då eller är man helt körd? Fem år känns som en väldigt lång tid...
 

Valen

Pull Me Under
Gick med
7 Mar 2003
Ort
E-tuna
Hoj
Hayabusa K4
Jag tror jag börjar få ett grepp om de bägge nu, tack för svaren :)

Hur blir det om man läser civ.ing och blir less efter tre år, kan man få ut examen som höskole då eller är man helt körd? Fem år känns som en väldigt lång tid...

Högskoleingenjör är 80p utan inriktning. Efter 120p kan du ta ut kandidatexamen och efter 160 magister. Åtminstone var det så på 90-talet när jag läste. Har en polare som lessnade när han gick D-linjen (civ.ing.) och körde vidare på kandidat istället.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Jag tror jag börjar få ett grepp om de bägge nu, tack för svaren :)

Hur blir det om man läser civ.ing och blir less efter tre år, kan man få ut examen som höskole då eller är man helt körd? Fem år känns som en väldigt lång tid...

Tror inte det eftersom man väll måste läsa programkurserna.

Jag läser till maskin-högskoleing. Tycker det är roligt när man klarar av det men det kräver sin tid och lägger man inte ned den tiden så går det åt helvete.

Vägde som du också gör men gjorde beslutet att läsa 3år för jag tyckte inte att det fanns något som vägde upp dom extra två åren.

Negativa:
Mer skulder (om du tar lån)
Inkomstbortfall (24*30000=576000 + eventuellt lån)
Ger inte mycket mer betalt än högskoleing
Högre tempo och mer på engelska (i alla fall på KAU)
 

Chribba

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
R6
Jag tror jag börjar få ett grepp om de bägge nu, tack för svaren :)

Hur blir det om man läser civ.ing och blir less efter tre år, kan man få ut examen som höskole då eller är man helt körd? Fem år känns som en väldigt lång tid...

Helt körd är du inte, men nästan. Jag läser till civilingenjör och vad jag har förstått är det stor skillnad på vad du gör de tre första åren på en civilingenjörsutbildning, jämfört med de tre åren på en högskoleingenjörutbildning. Alltså du kan inte läsa 3 år som högskoleingenjör och sedan "hoppa" på de två sista åren som civilingenjörerna läser.

Tvärtom som du skriver borde gå lite lättare, du lär få tillgodoräkna dig civilingenjörskurser på en högskoleingenjörsutbildning. Men helt klart kommer du inte att få tillgodoräka dig allt, utan läsa om/till flera kurser.
 

Bus-Bo

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Ser Kaknästornet från köket
Hoj
RSV1000R
Tror inte det eftersom man väll måste läsa programkurserna.

Jag läser till maskin-högskoleing. Tycker det är roligt när man klarar av det men det kräver sin tid och lägger man inte ned den tiden så går det åt helvete.

Vägde som du också gör men gjorde beslutet att läsa 3år för jag tyckte inte att det fanns något som vägde upp dom extra två åren.

Negativa:
Mer skulder (om du tar lån)
Inkomstbortfall (24*30000=576000 + eventuellt lån)
Ger inte mycket mer betalt än högskoleing
Högre tempo och mer på engelska (i alla fall på KAU)
Jag är lite inne på din linje. Är ingångslönen för en ing. 30k?

Vad gör en maskiningenjör sen när denne är färdig och kommer ut i arbetslivet?
 

Valen

Pull Me Under
Gick med
7 Mar 2003
Ort
E-tuna
Hoj
Hayabusa K4
Jag är lite inne på din linje. Är ingångslönen för en ing. 30k?

Finns väl ingen direkt generell ingångslön, mycket är beroende på var du söker jobb helt enkelt. Har en polare som är maskiningenjör med 12 år i bagaget och tjänar otroligt låga 27 000 i månaden. Tror inte man går in på 30' som maskinare/högskoleingenjör, inte ens i 08-området.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Jag är lite inne på din linje. Är ingångslönen för en ing. 30k?

Nej, så mycket får man knappast. Känner en del folk från elektro som har börjat jobba nyligen (nästan samtliga på olika konsultbolag) och det verkar ligga på 25-27 k ungefär. Kan vara annorlunda för maskinare, men mer än så tror jag inte dom får.


Ja, helt otroligt att man kan få betalt för det. :rolleyes:
 
Last edited:

Bus-Bo

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Ser Kaknästornet från köket
Hoj
RSV1000R
Ja, i LaLa Land! Dessutom får du en gratis lägenhet och får Peter Pan och Tingeling som närmsta grannar....

Räkna med runt 25 snarare...

Finns väl ingen direkt generell ingångslön, mycket är beroende på var du söker jobb helt enkelt. Har en polare som är maskiningenjör med 12 år i bagaget och tjänar otroligt låga 27 000 i månaden. Tror inte man går in på 30' som maskinare/högskoleingenjör, inte ens i 08-området.

Nej, så mycket får man knappast. Känner en del folk från elektro som har börjat jobba nyligen (nästan samtliga på olika konsultbolag) och det verkar ligga på 25-27 k ungefär. Kan vara annorlunda för maskinare, men mer än så tror jag inte dom får.
Det jag funderade över var inkomstbortfallet i kalkylen här ovan, men är 25k en vettig peng för en ingenjör? En sopåkare ligger väl i det trakterna :va
Alla kan inte få det lika bra som du ;)

Har inte du lite kablar att rita in kanske?'

Gissar att det är Chalmers som är aktuellt för dig...?
En del i upplägget har förändrats lite sista tiden. Här kan du läsa lite om det:
http://www.chs.chalmers.se/index.ph...enheten/bologna_och_ny_utbildningsstruktur__1
Jepps, Chalmers it is :) Tack :tummenupp
 
Last edited:

Ninja Racer

Medlem
Gick med
19 May 2003
Ort
Tranås
Hoj
Ducati 999S Husaberg 650 -02
Det enda du får när du är klar är ett papper som talar om att du inte är dum i huvudet. De stora företagen räknar inte med att en ingenjör är produktiv de 3 första åren. Åtminstone var det så när jag pluggade för ett par år sen. Jag läste högskoleingenjör och vi hade vissa kurser tillsammans med civilingenjörena. De fick 7p för kursen vi fick 5p.
Sen att det dräller med lärare som inte varit utanför skolan på 30 år och de ska prata om hur det fungerar i verkligheten kan man ju tycka är ganska underhållande.
Så det bästa är att komma nybakad från gymnasiet aldrig någonsin jobbat med någonting liknande det du pluggar till. Då är det intressant och spännande och man uppskattar att lärarna som kan så mycket. Då är man lyckligt ovetande tills man kommer till en arbetsplats.
 
Last edited:

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Det jag funderade över var inkomstbortfallet i kalkylen här ovan, men är 25k en vettig peng för en ingenjör? En sopåkare ligger väl i det trakterna :va

Jo, det finns ju betydligt mindre utbildningskrävande jobb som hamnar i närheten i lön, så visst är inkomstbortfall pga. själva plugget relevant. Däremot gissar jag att civilingenjörens lön ganska snabbt drar ifrån sopåkarens efter några år i arbetslivet, men det är som sagt en ren gissning.
 

Bus-Bo

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Ser Kaknästornet från köket
Hoj
RSV1000R
Det ända du får när du är klar är ett papper som talar om att du inte är dum i huvudet. De stora företagen räknar inte med att en ingenjör är produktiv de 3 första åren.
Papper på att jag inte är dum har jag redan ett par stycken ;)
Hur menar du med att man inte är produktiv de förste tre?
Jo, det finns ju betydligt mindre utbildningskrävande jobb som hamnar i närheten i lön, så visst är inkomstbortfall pga. själva plugget relevant. Däremot gissar jag att civilingenjörens lön ganska snabbt drar ifrån sopåkarens efter några år i arbetslivet, men det är som sagt en ren gissning.

Jag hoppas det, för annars kan det te sig onödigt att studera om det finns lika lön att hämta redan nu :) Dock så tror jag att en ing. har mer stimulerande arbetsuppgifter och större utvecvklingsmöjligheter än en sophgubbe.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Jag hoppas det, för annars kan det te sig onödigt att studera om det finns lika lön att hämta redan nu :) Dock så tror jag att en ing. har mer stimulerande arbetsuppgifter och större utvecvklingsmöjligheter än en sophgubbe.

Att det finns sopgubbar som har samma lön som nyexade civ.ing:ar är ju helt irrelevant.. Sopgubben lär inte komma högre än så medans det är civilarens FÖRSTA lönenivå... Så stirra dig inte blind på ingångslön kontra andra yrkesgruppers slutlön...
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top