Vad är straffet för olovlig körning?

Gick med
20 Apr 2007
Hoj
YZF750r streetfighter, zx6r -01 Såld
Har precis strypt ner min hoj till 25kw och den toppar 120km/h, så om man plockar bort strypningen så är det ända som händer att det blir olovlig körning om man blir stoppad, vad kan man vänta sig för straff?

Shinyrubber

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2007
Hoj
Husaberg 650-06
det som händer vid olovlig körning Är att du riskerar daxböter.
Du blir inte av med dina kort.

Vet eftersom jag själv ringt polisen och frågat om just detta i ett annat ärende.

Då handlade det dock inte om strypt fordon som sedan blivit ostrypt utan om man som Bkort ägare blir av med det om man blir stannad åp mc utan mc kort.

Svaret var.
- nej vi tar det inte på plats. utan du får endast dagsböter. Bkortet kommer du få behålla.

zike

REAL MEN WEAR PINK
Gick med
16 Apr 2003
Hoj
Rätta
Problemet blir om du krockar. Då är det stor chans att din försäkring inte täcker hojen. Men den täcker dina personskador. Och om det är en allvarlig olycka tror jag inte hojen är det du kommer att tänka på mest.
Största risken för dig att bli av med körkortet är om du kört 30km/h för fort i en fartkontroll.

Gick med
20 Apr 2007
Hoj
Problemet blir om du krockar. Då är det stor chans att din försäkring inte täcker hojen. Men den täcker dina personskador. Och om det är en allvarlig olycka tror jag inte hojen är det du kommer att tänka på mest.
Största risken för dig att bli av med körkortet är om du kört 30km/h för fort i en fartkontroll.

Dom sa till mig på länsförsäkringar att eftersom de försäkrar alla hojar på dess orginal effekt så gäller försäkringen i vilket fall som.

Tarasus

Ny medlem
Gick med
29 May 2007
Hoj
Gsx-R 1100 -86 (såld)
när jag har kollat runt på div f-bolag så har det stått att vid framförande av obehörig är det dubbla självrisken... men det är klart att det finns säkert dom som har annorlunda.

Gick med
20 Apr 2007
Hoj
men eftersom det är lite olika bud så, är det någon som vet säkert om man blir av med kortet eller vad som händer?

Sista allternativet är ju att snacka med polisen, men det känns som att de kommer ha lite koll på en ifall man frågar en sån sak.

granath_

mc-dåre .
Gick med
1 Mar 2004
Hoj
cbr 900rr
Sista allternativet är ju att snacka med polisen, men det känns som att de kommer ha lite koll på en ifall man frågar en sån sak.

det borde var första alternativet. detta gäller ALLA frågor liknande denna, ring polisen & fråga, det är ända sättet ni kan vara helt säkra.

till dig, nej dom kommer inte kolla ditt nr & ta reda på vem du är för att sedan stå utanför ditt hus & vänta på dig..

Smirre

Ny medlem
Gick med
19 May 2004
Hoj
KTM 640smr -06
Vänta tills du blir vuxen istället och får köra riktig hoj.. Finns en anledning till att det finns begränsningar.

Snygg hoj btw!

Gick med
20 Apr 2007
Hoj
Vänta tills du blir vuxen istället och får köra riktig hoj.. Finns en anledning till att det finns begränsningar.

Snygg hoj btw!

Ja grejen är den att jag stör mig inte på att den har 25kw för accet kan jag leva med, problemet är att den bara toppar 120 om man har bra förutsättningar, tradit att bli omkörd av lastbilar i motvind, och 125or

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
men hur e dt, för jag har ju A-begränsat blir det ändån olovligkörning som om jag hade kört hoj på B-kort?

ja de stämmer, du får itne ut nått på din försäkring sammt de är jävligt onödigt å tabort strypningen om man bara får köra 25Kw.

det som händer vid olovlig körning Är att du riskerar daxböter.
Du blir inte av med dina kort.

Vet eftersom jag själv ringt polisen och frågat om just detta i ett annat ärende.

Då handlade det dock inte om strypt fordon som sedan blivit ostrypt utan om man som Bkort ägare blir av med det om man blir stannad åp mc utan mc kort.

Svaret var.
- nej vi tar det inte på plats. utan du får endast dagsböter. Bkortet kommer du få behålla.
ja polisen tar det inte men Länstyrelsen kan anse dig som olämplig trafikant å tar ditt kort senare vida brev på posten.

Dom sa till mig på länsförsäkringar att eftersom de försäkrar alla hojar på dess orginal effekt så gäller försäkringen i vilket fall som.

men herregud tror du på det? du kan ju inte lita på nått FB bolag, kolla bara på hur många olika perime priser man kan få, 10 olika på 10 samtal till samma bolag.
när du väl står där å säger "men han på ert bolag sa att man fick ut på Försäkringen utan strypning" å så säger den handläggaren som har hand om ärendet "skiter väll i va han sa så här är det!!"

Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)

Lucius

Light?!
Gick med
1 Jul 2004
Hoj
Borttappad
Och har man då prövotid så blir det då till att ta om körkortet.

Men det är ju lite så att första gången polisen upptäcker att man har fel behörighet så kanske man slipper undan med en varning. Skulle det börja hända gång på gång så kan det nog bli fråga om en körkortsåterkallelse till slut.

...när personen har begränsad behörighet och kör ett fordon som är registrerat som begränsad - men inte har strypningarna i, tror jag nog att de väljer att inte ge en varning.

De brukar ju vara rätt nitiska på oss MC-burna i vanliga fall, varför skulle de inte vara det när det visar sig att man inte bara kör en feltypad hoj - man har dessutom inte ens behörigheten för att framföra den.

Men man kan ju alltid gambla - om man känner att kortet inte är så där jätteviktigt för en!

boxyzone

IF IN DOUBT, THROTTLE OUT
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
Dr600, CBR900RR, LTD750
Ja grejen är den att jag stör mig inte på att den har 25kw för accet kan jag leva med, problemet är att den bara toppar 120 om man har bra förutsättningar, tradit att bli omkörd av lastbilar i motvind, och 125or

Om du har uppsåt att köra ett fordon som du inte har behörighet till så blir du troligen av med ditt kort (alla behörigheter då) (det är ju upp till Länsstyrelsen att besluta om KK indragning) men du får garanterat dagsböter av polisen.

Har du inte uppdåt dvs. du inte vet att strypningen är bortplockad.. (tex. köpt hojen i tron att den var strypt eftersom det står så i papperna, men i själva verket har förra ägaren plockat bort strypningnen utan att informera dig om detta.) så kan du inte bli av med körkortet och inte heller få böter. det som däremot KAN hända då är att Polisen tar in din hoj för att kolla den och det kan ta månader innan du får tillbaks den. visar det sig sen att den inte är strypt så får du göra en ny reg. besiktning samt besiktning av hojen.

Denna information fick jag av trafikpolisen idag per telefon.

Mitt tips är därför, vänta med att köra ostrypt tills att du har behörighet till det.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...