Bearing
Gudomlig sporthojare
Som introduktion visar jag den här bilden, en kompressormap för en turbo. Massflöde på "x-axeln", tryckförhållande på "y-axeln".
Surgegränsen är "surge limit" i bilden. Hamnar "arbetspunken" till vänster om surgegränsen ska skumma saker ske, det ungefär det jag vet/hört. När det visslar om rallybilar surgar turbon. Det beror på att de har högt laddtryck och sedan släpper gasen så att flödet minskar mycket. Då flyttas arbetspunkten till vänster om surgelinjen. Med dumpventil slutar det vissla. Om inte själva dumpventilen visslar förstås, men såna dumpar har de nog inte på rallybilar.
Vad är surge, när uppkommer det och vad beror det på?
Det är något jag funderat på länge. Har fått några svar men inget tydligt.
Jag har "forskat" på området idag. Se bifogade bilden för resultatet.
För fem kompressorer har jag fyllt i fyllt i kompressorhjulets ytterdiameter samt varvtal vid surgelinjen vid olika tryckförhållanden. Den informationen kommer från respektive kompressormap. Sedan lät jag excel räkna ut periferihastigheten hos kompressorhjulet för de olika kompressorerna.
Som ni ser är periferihastigheten i princip konstant för de olika tryckförhållandena. Surge uppkommer alltså vid en viss hastighet och den beror i sin tur på tryckförhållandet. Jag ritade också ut hastigheten som funktion av tryckförhållandet. Kurvan liknar en rotenur-kurva. Hastigheten när surge uppstår verkar följa kurvan v = 365 * rotenur( PR - 1 ). Jag har funderat kring vad det kan bero på men inte kommer på något vettigt. Förutom just att -1 finns med. Är tryckförhållandet 1 så ska ju hastigheten vara 0. För stora kompressorer verkar hastigheten vara något lägre, vet inte vad det beror på heller.
Nu har jag fått reda på en liten del av min frågeställning, men samtidigt fått många fler frågor.
Vad har flödet med det hela att göra? två kompressorer med samma diameter kan flöda olika mycket. De får dock surge vid samma tryckförhållande och varvtal - men annat flöde. Hur ändrar man flödet en kompressor klarar av utan att ändra diameter. Bredden på skovlarna?
Ska turbo användas på små motorer verkar surgegränsen vara begränsningen; turbon kommer bara surga när den försöker ladda eftersom flödet är så litet. Kan en kompressor modifieras för att flytta surgegränsen åt vänster?
Det var några frågor, fler kommer nog senare
Surgegränsen är "surge limit" i bilden. Hamnar "arbetspunken" till vänster om surgegränsen ska skumma saker ske, det ungefär det jag vet/hört. När det visslar om rallybilar surgar turbon. Det beror på att de har högt laddtryck och sedan släpper gasen så att flödet minskar mycket. Då flyttas arbetspunkten till vänster om surgelinjen. Med dumpventil slutar det vissla. Om inte själva dumpventilen visslar förstås, men såna dumpar har de nog inte på rallybilar.
Vad är surge, när uppkommer det och vad beror det på?
Det är något jag funderat på länge. Har fått några svar men inget tydligt.
Jag har "forskat" på området idag. Se bifogade bilden för resultatet.
För fem kompressorer har jag fyllt i fyllt i kompressorhjulets ytterdiameter samt varvtal vid surgelinjen vid olika tryckförhållanden. Den informationen kommer från respektive kompressormap. Sedan lät jag excel räkna ut periferihastigheten hos kompressorhjulet för de olika kompressorerna.
Som ni ser är periferihastigheten i princip konstant för de olika tryckförhållandena. Surge uppkommer alltså vid en viss hastighet och den beror i sin tur på tryckförhållandet. Jag ritade också ut hastigheten som funktion av tryckförhållandet. Kurvan liknar en rotenur-kurva. Hastigheten när surge uppstår verkar följa kurvan v = 365 * rotenur( PR - 1 ). Jag har funderat kring vad det kan bero på men inte kommer på något vettigt. Förutom just att -1 finns med. Är tryckförhållandet 1 så ska ju hastigheten vara 0. För stora kompressorer verkar hastigheten vara något lägre, vet inte vad det beror på heller.
Nu har jag fått reda på en liten del av min frågeställning, men samtidigt fått många fler frågor.
Vad har flödet med det hela att göra? två kompressorer med samma diameter kan flöda olika mycket. De får dock surge vid samma tryckförhållande och varvtal - men annat flöde. Hur ändrar man flödet en kompressor klarar av utan att ändra diameter. Bredden på skovlarna?
Ska turbo användas på små motorer verkar surgegränsen vara begränsningen; turbon kommer bara surga när den försöker ladda eftersom flödet är så litet. Kan en kompressor modifieras för att flytta surgegränsen åt vänster?
Det var några frågor, fler kommer nog senare