Det är väl inte många som kör frivilligt på grusvägar med en sporthoj? Annars är nog din slutsats riktig men knappast överraskande.mb skrev:Skulle man kunna dra slutsatsen att ett lågt däcktryck ska användas vid race och grussprättning, medan ett relativt högt tryck passar vanlig gatkörning?
Nja högt däcktryck, normalt däcktryck vid gatkörning och lägre däcktryck vid banåkning, för att få upp högre däcktemperatur speciellt om man kör på "racedäck" då de har en högre arbetstemperatur.mb skrev:Skulle man kunna dra slutsatsen att ett lågt däcktryck ska användas vid race och grussprättning, medan ett relativt högt tryck passar vanlig gatkörning?
Ska man ut på Jämtländska glesbygden och upptäcka nya platser så är grus oudvikligt. Men det är sant, helst vill man förstås slippa det.wima skrev:Det är väl inte många som kör frivilligt på grusvägar med en sporthoj? Annars är nog din slutsats riktig men knappast överraskande.
Väldigt många verkar pumpa runt 3 bar bak. Är inte det en bra bit över rekommenderat?WASP skrev:Nja högt däcktryck, normalt däcktryck vid gatkörning och lägre däcktryck vid banåkning, för att få upp högre däcktemperatur speciellt om man kör på "racedäck" då de har en högre arbetstemperatur.
iofs, jag har en del erfarenhet av de jämtländska småvägarna...mb skrev:Ska man ut på Jämtländska glesbygden och upptäcka nya platser så är grus oudvikligt. Men det är sant, helst vill man förstås slippa det.
Nope.mb skrev:Väldigt många verkar pumpa runt 3 bar bak. Är inte det en bra bit över rekommenderat?
Vad är det som inte blir till belåtenhet med det rekommenderade däctrycket?mb skrev:Anledningen till att jag startade tråden var egentligen att jag aldrig lyckats reda ut vad som är optimalt. Håller ständigt på och höjer/sänker växelvis. Tänkte det kunde va kul med fler infallsvinklar och åsikter. Kanske är det lite av en smaksak.
Det är så många faktorer som spelar in. Vissa prioder skjutsar man mer, vissa perioder kör man mer grus, ibland åker man mest på större landsvägar - ibland mindre slingerhistorier osv. osv. Om man visste exakt vad som är optimalt för olika typer av körning så kunde man ju planera däcktrycket lite i förväg istället för att godtyckligt förändra det fram och tillbaka hela tiden.WASP skrev:Vad är det som inte blir till belåtenhet med det rekommenderade däctrycket?
Ok, men eftersom du inte verkar köra på bana, kan man väl råda dig att så länge du kör asfalt, kör med rekommenderat. Då kan jag nästan garantera att du inte gör bort dig. Grus skulle aldrig falla mig in att plocka ut min sporthoj på, så där kan jag inte ge dig några råd.mb skrev:Det är så många faktorer som spelar in. Vissa prioder skjutsar man mer, vissa perioder kör man mer grus, ibland åker man mest på större landsvägar - ibland mindre slingerhistorier osv. osv. Om man visste exakt vad som är optimalt för olika typer av körning så kunde man ju planera däcktrycket lite i förväg istället för att godtyckligt förändra det fram och tillbaka hela tiden.
Den var ny faktiskt... varför?Thundercat skrev:Glöm inte det viktigaste av allt, att byta luften i däcken i början av säsongen.
Det är inte bra att köra omkring på gammal luft.
mb skrev:Den var ny faktiskt... varför?
Just det, den tråden hade jag helt glömt bort. Vet inte om jag ska tro på det eller inte.Thundercat skrev:
När jag byter däck försöker jag få över luften som varit i det gamla däcket in i det nya däcket, tycker det känns bäst. Under tiden jag kränger däcket förvarar jag den gamla luften i en plastpåse.Thundercat skrev:Glöm inte det viktigaste av allt, att byta luften i däcken i början av säsongen.
Det är inte bra att köra omkring på gammal luft.
wima skrev:När jag byter däck försöker jag få över luften som varit i det gamla däcket in i det nya däcket, tycker det känns bäst. Under tiden jag kränger däcket förvarar jag den gamla luften i en plastpåse.
Finns det något roligare än att åka med sladd å 10000varv på grusväg!?wima skrev:Det är väl inte många som kör frivilligt på grusvägar med en sporthoj? Annars är nog din slutsats riktig men knappast överraskande.
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |