Vad använder ni för däcktryck?

Kryssa för ett alternativ för framdäcket och ett för bakdäcket.


  • Antal röstningar
    0

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Skulle man kunna dra slutsatsen att ett lågt däcktryck ska användas vid race och grussprättning, medan ett relativt högt tryck passar vanlig gatkörning?
 

wima

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
ZX-10R
mb skrev:
Skulle man kunna dra slutsatsen att ett lågt däcktryck ska användas vid race och grussprättning, medan ett relativt högt tryck passar vanlig gatkörning?
Det är väl inte många som kör frivilligt på grusvägar med en sporthoj? :näsblod Annars är nog din slutsats riktig men knappast överraskande.
 

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mölndal
Hoj
R6 v4.0
mb skrev:
Skulle man kunna dra slutsatsen att ett lågt däcktryck ska användas vid race och grussprättning, medan ett relativt högt tryck passar vanlig gatkörning?
Nja högt däcktryck, normalt däcktryck vid gatkörning och lägre däcktryck vid banåkning, för att få upp högre däcktemperatur speciellt om man kör på "racedäck" då de har en högre arbetstemperatur.
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
wima skrev:
Det är väl inte många som kör frivilligt på grusvägar med en sporthoj? :näsblod Annars är nog din slutsats riktig men knappast överraskande.
Ska man ut på Jämtländska glesbygden och upptäcka nya platser så är grus oudvikligt. Men det är sant, helst vill man förstås slippa det.
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
WASP skrev:
Nja högt däcktryck, normalt däcktryck vid gatkörning och lägre däcktryck vid banåkning, för att få upp högre däcktemperatur speciellt om man kör på "racedäck" då de har en högre arbetstemperatur.
Väldigt många verkar pumpa runt 3 bar bak. Är inte det en bra bit över rekommenderat?
 

wima

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
ZX-10R
mb skrev:
Ska man ut på Jämtländska glesbygden och upptäcka nya platser så är grus oudvikligt. Men det är sant, helst vill man förstås slippa det.
iofs, jag har en del erfarenhet av de jämtländska småvägarna... :lol
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Anledningen till att jag startade tråden var egentligen att jag aldrig lyckats reda ut vad som är optimalt. Håller ständigt på och höjer/sänker växelvis. Tänkte det kunde va kul med fler infallsvinklar och åsikter. Kanske är det lite av en smaksak.
 

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mölndal
Hoj
R6 v4.0
mb skrev:
Anledningen till att jag startade tråden var egentligen att jag aldrig lyckats reda ut vad som är optimalt. Håller ständigt på och höjer/sänker växelvis. Tänkte det kunde va kul med fler infallsvinklar och åsikter. Kanske är det lite av en smaksak.
Vad är det som inte blir till belåtenhet med det rekommenderade däctrycket?
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
WASP skrev:
Vad är det som inte blir till belåtenhet med det rekommenderade däctrycket?
Det är så många faktorer som spelar in. Vissa prioder skjutsar man mer, vissa perioder kör man mer grus, ibland åker man mest på större landsvägar - ibland mindre slingerhistorier osv. osv. Om man visste exakt vad som är optimalt för olika typer av körning så kunde man ju planera däcktrycket lite i förväg istället för att godtyckligt förändra det fram och tillbaka hela tiden.
 

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mölndal
Hoj
R6 v4.0
mb skrev:
Det är så många faktorer som spelar in. Vissa prioder skjutsar man mer, vissa perioder kör man mer grus, ibland åker man mest på större landsvägar - ibland mindre slingerhistorier osv. osv. Om man visste exakt vad som är optimalt för olika typer av körning så kunde man ju planera däcktrycket lite i förväg istället för att godtyckligt förändra det fram och tillbaka hela tiden.
Ok, men eftersom du inte verkar köra på bana, kan man väl råda dig att så länge du kör asfalt, kör med rekommenderat. Då kan jag nästan garantera att du inte gör bort dig. Grus skulle aldrig falla mig in att plocka ut min sporthoj på, så där kan jag inte ge dig några råd.
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Thundercat skrev:
Glöm inte det viktigaste av allt, att byta luften i däcken i början av säsongen.
Det är inte bra att köra omkring på gammal luft.
Den var ny faktiskt... varför?
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Att man har lägre(mätt kallt) inför bana och lägre bak(mätt kallt) än fram, är väl för att målet är att nå tillverkarens rekomenderat tryck(varmt) typ mitt i racet. Att rekomenderat tryck anges - kallt, är väl bara för att man inte kan läsa av mitt i racet. Och den extratemp som utvecklas är inte målet i sig. M a o, har man ungefär samma tryck, varv-10 på bana som på normalkörning på väg. Tempen får man upp endå utan problem, normalt sett.

Eller? :gnissla
 

wima

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
ZX-10R
Thundercat skrev:
Glöm inte det viktigaste av allt, att byta luften i däcken i början av säsongen.
Det är inte bra att köra omkring på gammal luft.
När jag byter däck försöker jag få över luften som varit i det gamla däcket in i det nya däcket, tycker det känns bäst. Under tiden jag kränger däcket förvarar jag den gamla luften i en plastpåse. :rolleyes:
 

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en blåvitt stad.
Hoj
En svart.
wima skrev:
När jag byter däck försöker jag få över luften som varit i det gamla däcket in i det nya däcket, tycker det känns bäst. Under tiden jag kränger däcket förvarar jag den gamla luften i en plastpåse. :rolleyes:

Du måste spä ut den med lite ny luft. Annars är det bra att köra på redan inkörd luft. :tummenupp
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
wima skrev:
Det är väl inte många som kör frivilligt på grusvägar med en sporthoj? :näsblod Annars är nog din slutsats riktig men knappast överraskande.
Finns det något roligare än att åka med sladd å 10000varv på grusväg!? :yoparty

Jag kör 2-2.1 fram å 2-2.1 bak efter rekomendation av rutinerad banchaffis
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top