Vad betyder denna symbol?

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Har en fiat scudo -03 och idag när jag skulle iväg tändes denna lampa i samband med uppstart av bilen, lös i ca 30 sekunder för att sedan slockna! Denna lampa har aldrig tänts tidigare men nu tänds den varje gång jag startar bilen. Symbolen finns INTE med i handboken så nu undrar jag om ngn vet vad denna symbol indikerar. Motorlampan slocknar som den skall så den behöver vi inte lägga ngn energi på.

image.jpg

image.jpg

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Kan inte påstå att jag vet, men ser ut som någon form av behållare med till/från-flöde, kollat oljan och kylarvätskan?

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
Fiat scudo 1,9 diesel!

Vatten i bränslefiltret! Räcker det att byta filtret tro?
Jag tror du kan tömma filterbehållaren, om det finns en indikeringslampa, som det gör, så finns det en bottenplugg på behållaren.
Öppna, låt allt rinna ut, stäng.
Glöm inte att pumpa fram ny diesel med gummiblåsan, om det finns en.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Det sitter (förmodligen) en avtappningsskruv i botten av filtret.

Lampan kan även betyda "Self destruction sequence initiated".

Hadez

race.exe
Gick med
26 Apr 2006
Hoj
Kawasaki ZX-10R -16
Ja det är standard för att vsrna för ackumulerat vatten i bränslefiltret.
Min erfarenhet är att om man har den så lyser den när man vrider nyckeln och slocknar när motorn går igång.

Räcker det inte att tömma filtret?

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Bra och snabba svar, tack. ska kolla upp det asap. Är det ngn fara att köra? Finns det ngn risk för skada eller att bilen stannar?

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
Inte förrän filtret är fullt och pumpen pumpar vatten.
Då stannar bilen och pumpen tar stryk.

Då blir det till att beställa hem ett filter snarast och byta den! Filtret sitter lättåtkomligt och dräneringen undertill kommer man åt lätt så det skall inte vara några större bekymmer att byta:tummenupp

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
OBS, var försiktig när du skruvar loss den stora plastringen med en stor polygrip, som de flesta har hemma, den går trögt som fan och går lätt sönder.

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
OBS, var försiktig när du skruvar loss den stora plastringen med en stor polygrip, som de flesta har hemma, den går trögt som fan och går lätt sönder.

Jefla plastamög:mad:

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Alla har fel. Det är en gammal bil och den går inte ihop med ny teknik. Titta på lampan så ser du att det symbolen är en mobiltelefon. Den varnar helt enkelt för att du inte har en vanlig mobil av knapptyp.

Syns ju till och med på andra bilden att den är tagen med en sån där smartphone. Byt telefon ska du se att lampan slocknar. Beror på årsmodell på bilen men Nokia 3110 brukar funka.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Nu är det ju en schematisk bild för reaktor, antar att fiat har startat programmet för att erövra världsherravälde.

Gissa varför dom köpte upp chrysler...

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
Fiat erövraren:tummenupp

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...