Vad borde du lämnat hemma och vad ska du inte glömma igen?

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Vad händer med KTM?
Näää, fel tråd.

Prylar är kul.
Alla som varit ute på en lite längre färd på hoj har ju haft tankar kring vad som ska tas med och vad som kan lämnas hemma.
Så lite tidsfördriv i februarimörkret.
1: Vad har du haft med en eller flera gånger som var helt onödigt?
2: Vad har du en eller flera gånger lämnat hemma med flit och sedan saknat?

1: För mycket kläder trots rensning. Beror på att jag förr hade gott om plats på hoj. Bättre att minska på lastutrymmet än att fylla för att det går.
2: Regnoverall. Vafan, det är ju gore-tex i kläderna, regnstället blir hemma. Flera blöta resor :-(

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Haha, bra att flytta tvättmedels pratet hit istället.

En fjällvandrare jag träffade hade lättborrat och sågat av skaftet på tandborsten, förutom att han hade köpt Spork i titan (som var magnetiskt) från Kina...

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Vad händer med KTM?
Näää, fel tråd.

Prylar är kul.
Alla som varit ute på en lite längre färd på hoj har ju haft tankar kring vad som ska tas med och vad som kan lämnas hemma.
Så lite tidsfördriv i februarimörkret.
1: Vad har du haft med en eller flera gånger som var helt onödigt?
2: Vad har du en eller flera gånger lämnat hemma med flit och sedan saknat?

1: För mycket kläder trots rensning. Beror på att jag förr hade gott om plats på hoj. Bättre att minska på lastutrymmet än att fylla för att det går.
2: Regnoverall. Vafan, det är ju gore-tex i kläderna, regnstället blir hemma. Flera blöta resor :-(

1. Mobiltelefonen

2. Helinoxstolen

Mvh

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Jag har redan svarat. Jag kan vända på det.
Ta med tillräckligt med kläder.
Skulle åka Högakustenbron. Togmed tält mm. Hamnade sedan i Östersund. Snackade med en kille om Trollstigen. Hade aldrig varit där. Kanonväder så varför inte. Toppen i Norge. Tar atlanthavsvägen i samma veva.
Vägrar navigator. Använder telefon och Google Maps när jag behöver.

Tar vänster istället för höger. Ålesund, det är skyltat. Lite kallare vid kusten och duggregn. Regnkläder på. Var är tröjan? Mm hemma. Det var ju varmt. Köper tröja då. Såg ett XXL i Ålesund, tar det på tillbaka vägen. Ner till hamnen. Var är vägen till den där balla bron? Ja inte i Ålesund i alla fall.
Åker man själv så delas det inte ut minuspoäng. Ålesund är skitfint. Värt en sväng. XXL då? Åkte en annan väg tillbaka så jag såg den inte igen. Bara aningen kallt så det var ok.
Kontentan är att det ibland blir för lite om man är spontan och inte planerar. Helt ok ändå.

Skinnställ, alltid.
Regnställ, överdragshandskar och överdragsstövlar vid regn. Över 25-26 grader endast underställ och långärmat. Öppen dragkedja. Smidigt och skönt.
Vanliga handskar plus regnhandskarna om det är kallt. Korta luftiga handskar om det är varmt. Aldrig utan. Byte går fort. Har dom i tankväskan. Kan sitta kvar på hojen.
Regnjacka värmer om det är kallt.

Gore-Tex i allt är ett alternativ men verkar varmt och klumpigt. Har ett men inte testat ännu. Ställ och stövlar.

Punkalagningskorvar är ett måste. Tuber och/eller pump. Ni vet att det skyddar mot punktering.
Bra att ha buntband och eltejp och silvertejp. Inte använt hittills. Lindat silvertejp på en tushpenna. 50 cm bör räcka.
Liten hylsnyckelsats. Bra att ha, aldrig använd. Kombitång, samma där.
Originalverktyg under sadeln. Använder om jag spänner kedjan.

Av de olika övernattningsmöjligheterna så föredrar jag absolut tält, camping är att föredra. Fullbokat har jag väl råkat ut för någon gång i Italien. Aldrig i Norge.
Camping med restaurang kan man inte räkna med. Ibland på promenadavstånd. Lite beroende på var man är. Jag planerar aldrig övernattningar. Frystorkat funkar. Utom dessa som inte var goda. XXL har godare

IMG_0640.png

Campingstolen, liten, lätt och skön. Är den nödvändig? Nej men skön att ha med.

Endast hotell? Nä det verkar jobbigt. Boka innan, låst eftermiddag kväll. Jag gillar inte måsten. Ibland har hotell varit billigare än camping men generellt tre gånger dyrare?
Lämna tält hemma? Nä. Gillar tält. Fast…

IMG_1349.jpeg
Hotelltouring. Skulle inte lämna den på gatan eller i hotellets garage. Går den in i hissen?

Norska hytter eller liknande i Sydeuropa. De står på campingplatser om man har svårt får den miljön. Dyrt med tanke på det lilla extra.

Fricamping, gratis. Mer utrustning, vattenfilter, grillgaller, större kniv eller liten yxa osv. Om man vill, annars samma som vid vanlig camping. Försökte i Polen, gick inte/vågade inte. Karta i iPone6 stämde inte men verkligheten. Campingar fanns inte, var BnB, hotell var stängda, abonnerade, slutat med uthyrning. Man åker vidare. All night eller tills det löser sig. Hotell dök upp kl 21.50, stängde incheckning kl 22.

Touringcyklister har lättare att hitta en plats för tält oavsett land. Med mina hojar inte lika lätt

Testa utrustningen är bra. Säkringen till nya laddaren. 5A poff. Liten reserv10a? Visste inte. Fick av en trevlig elektriker på västkusten. Macken hade inte de små.
Borde kollat hemma. Lyfta på sadeln och montera. 10-15 minuter.
IMG_0275.jpeg
Stenungsund har skuggiga parkeringsplatser.

Papperskarta är bra och ger en översikt. Grovplanering sen kan man rita i med pennan de vägar man åkt under dagen. Om man vill.

Diverse papper på hoj, pass och sånt. Lås, nja skivbromslås endast om du kommer ihåg att låsa upp. På camping låser jag inte längre.
Senilsnöret är värt att ha.
Har extranycklar med. Bara mer att hålla reda på. Kan vara bra att ha.
Man funderar på om man vågar lämna hjälmen på hojen när man handlar. Tar med den. Åka vidare utan hjälm, nja. Sen kommer man ut och hittar tändningsnyckeln kvar i tändningslåset. Ja ja det var i Norge dom tar inte andras saker ju.
Alternativa betalkort om ett försvinner i bankomat eller vid incheckning i campingautomat. Vägrade släppa kortet helt, läs av eller skit i det. Campade gratis. Utan kort och kontanter kommer man inte långt en lördag.
Kontanter. Behövde 10 euro till camping. Hade 7. De tog inte kort. Pårökt campingvärd skulle beskriva vägen till bankomaten i byn. Gick sådär. Google Maps, knappnål och vägbeskrivning funkade perfa. Hittade även tillbaka!
I södra Berlin fanns det två campingar. Jag valde fel när jag skulle tillbaka men va fan. Jag fick se lite mer av förorter och villaområden. En skärmdump på kartan kan underlätta.

Kedjan håller nog, däcken håller nog, bromsbeläggen håller nog. Går att lösa men kan vara bekvämt att fixa innan.
Har inte bromsvätskan kokat innan så kan den göra det när det är som roligast. Byt innan du åker serpentinvägar.
En halvljuslampa i reserv så du kan byta när det passar bäst, utan att leta. Alla mackar har inte alltid.
Ett par extra band till packningen tar inte stor plats. Kan funka som bogserlina om det kniper.

Solskydd är för tjejer.
Microfiberduk till visiret. Disktrasa för att mjuka upp insekter och skit. 5 minuter.
Medicin i originalförpackning och recept om tullare är kinkiga.
Mycket av mina grejer ligger redan i väskorna. Bara att pricka av och komplettera lite.

Eller ville du bara ha några punkter som svar på fråga 1 och 2? ☺️

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
En uppblåsbar kudde och en flaska sprit är väl allt man behöver? :hihi

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Uppblåsbar kudde är ungefär som farthållare; inget man trodde man saknade förrän man provat. Jag har sovit med brallorna under huvudet åtminstone 15 nätter årligen sedan 1979, och köpte en uppblåsbar kudde inför någon europasemester 2019 eller så. Sömnen förbättrades med ca 366,643%. På riktigt.

Dessutom ryms den inuti fodralet till liggunderlaget.

Mvh

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag har alltid en riktigt kudde med mig.
Rullar ihop kudde, sovsäck och liggunderlag och lägger i en packrulle från mc-Boden.
Rullen spänner jag fast på passagerarplatsen och har som ryggstöd.
Snabbt att packa och packa upp.

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Något som jag aldrig har använt men alltid har med i packningen på mc resor är punkteringlagningskitt (dom kladdiga snörena) och en liten kompressor. Känns skönt att förhoppningsvis kunna laga såpass så kan ta sig till en däck verkstad

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
Har alltid med en axelremsväska i supertunnt tyg (en sån där som bara blir stor som en tjejknytnäve när man rullar ihop den, ni vet...). Ovärderligt när man på kvällen stannar vid Ica/whatever för att handla lite käk på väg till campen eller stugan. Käk som man såklart inte har plats för någonstans på hojen. Viktigt att ha väskan lätt åtkomlig bara, annars tappas vitsen med den.

Har alltid ett kaffefixarkit lätt åtkomligt, också.

En pannlampa och två ficklampor är för mycket. Men dom åker med ändå. Ficklampor är ju kul!

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Uppblåsbar kudde har jag. Lite för låg och hård om man blåser i för mycket.
Decathlon, lågpris visst. En kedja som finns i hela Europa?

I Frankrike och Spanien finns de. Köpte en likadan till. Några kronor billigare än hemma!
Sydde senare om ett örngott till dubbelkudden. Skönt.

Nyheter
CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...

Offroad med CFMOTO 800MT-X

Idag har vi fått bekanta os...

Bike på CFMOTO världslansering!

675SR-R Bike är på plats...

Nya Ducati XDiavel V4: Sporttouring på italienska