vad för handskar?

crazy rider

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2006
Hoj
ktm 690
vad ska man ha för handskar när man kör motard? korta sporthojs handskar lr långa som går upp mot handleden? lr cross handskar? fattar ni vad ja menar mä långa å korta? lr finns dä cross handskar mä knogskydd?:)

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
Jag kör med Alpinestar Octane S-moto
image.asp

Lucky9

En gång är ingen gång...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
VFR800Fi
Jag kör med OBG Claw supermoto.

http://www.lellesmc.se/lelles/katalogservice/pdf/klader-08/137-138.pdf

Ruskigt skön och BILLIG.

Körde tidigare med rr-handskar i 1000:- klassen men då jag uppenbarligen har väldigt mycke handsvett på sommaren och har en hoj som vibrerar en del äts skinnhandskar upp. Det blir hål i dom och dom är slut på en säsong.

Mina OBG har hållt 2 säsonger nu och är i "nyskick".

Vet inte riktigt hur bra dom är att trilla med då jag bara gjort en mindre vurpa men då höll dom iaf.

/Lucky9

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke

Ruskigt skön och BILLIG.

Körde tidigare med rr-handskar i 1000:- klassen men då jag uppenbarligen har väldigt mycke handsvett på sommaren och har en hoj som vibrerar en del äts skinnhandskar upp. Det blir hål i dom och dom är slut på en säsong.

Vet inte riktigt hur bra dom är att trilla med då jag bara gjort en mindre vurpa men då höll dom iaf.

/Lucky9
De Lindstrands Malachite på samma sida är oxå hyffsade :tummenupp

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12

...

/Lucky9
Asbra :tummenupp
Att man dessutom får en handske med dödskalle på gör ju inte saken sämre :D
Funkar bra att klota med oxå.

KuntaKen

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2006
Hoj
KTM 520/525 -02 KTM SX-F -07
De består faktiskt både av läder och tyg

Det är inga handskar som jag skulle vilja ha på mej vid marksyning, om dom inte är 100% skinn eller motsvarande material. Alla fingrarna ser ju ut att vara av tyg. Tyg försvinner ju i en rasande fart när man tar emot med händerna.

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
Det är inga handskar som jag skulle vilja ha på mej vid marksyning, om dom inte är 100% skinn eller motsvarande material. Alla fingrarna ser ju ut att vara av tyg. Tyg försvinner ju i en rasande fart när man tar emot med händerna.

Jo men självklart är det läder på de mest utsatta ställena. Har klotat med dem (två ggr) och de höll.

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Men rena crosshandskar är alltså inget att ha på motardbanan?

Utdrag ur reglementet

2.7 Klädsel
Förare skall bära:
a) Skinnoverall, får vara hel eller delad, men ska vara hel i sömmar och dragkedjor. Foder får inte vara av syntetiskt material som kan smälta och skada huden. Om overallen har foder av syntetiskt material skall extra overall av silke eller bomull bäras närmast kroppen.
b) Vid delat skinnställ ska överdel och underdel vara sammankopplade.
c) Skinnhandskar
d) Vadskaftade kängor av motocrosstyp (kraftiga).
e) Ryggskydd med ryggskena enligt NT.
f) Hjälm ska vara konstruerad att den lätt kan tas av. Hjälm av glasfiber eller kevlar rekommenderas. Ansiktsmask eller skydd som fästs på hjälmen liknande integralskydd som skyddar tänderna ska användas, om inte integralhjälm (M1) används. Hjälm med öppning av gångjärnstyp är inte tillåten. (Se allmänna hjälmbestämmelser NT).
g) Användande av skyddsglasögon, hjälmvisir och ‘tear off ’ är tillåtet. Materialet i skyddsglasögon och visir skall vara av splitterfri typ. Visir får inte vara en integrerad del av hjälmen.
Förlust av skydd under pågående heat kan innebära att föraren blir svartflaggad.

En annan grej som är intressant men som inte har direkt med handsfrågan att göra är det här stycket:
3.4 Miljö / Markskydd
För samtliga supermotocyklar/quad som placeras i depån, ska absorberande markskydd (miljömatta) användas som skydd mot spill på marken. Detta är obligatoriskt vid all motorcykelverksamhet. Underlåtenhet att använda miljömatta kommer att innebära tävlings-, och träningsförbud.
I en övergångsperiod t.o.m. 2009 tillåts miljömattor med följande storlek, (SVEMO, 200x80 cm) samt (FIM, 160x100 cm).
Vid internationella tävlingar/mästerskap gäller endast FIM´s reglemente i
”Environmental Code”. Från år 2010 tillåts nationellt i Sverige endast mattor som överensstämmer med FIM´s reglemente i ”Environmental Code”.
Uppsamlingskärl och absorberande medel ska finnas för uppsamling av olja och bensin.
Alla permanenta anläggningar skall vara miljö certifierade enligt SVEMO:s miljöregler.

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Vad kostar de i Sverige alt. via nån nätbutik i USA? Mina gamla A-stars håller på att ge upp efter 3 säsonger så det blir nya om ett tag.

Såhär ser mina A-stars Octane ut och de är helt i skinn med förstärkning i något nubuck/mocka liknande i handflatorna.

d_3173.gif

Jag r0kkar tyvärr inte runt på motard (längre), men sköna är dem :)

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
Vad kostar de i Sverige alt. via nån nätbutik i USA? Mina gamla A-stars håller på att ge upp efter 3 säsonger så det blir nya om ett tag.

Kikade på www.grahns.se nu och det verkar som om handskarna utgått ur sortimentet. När jag köpte dem var rek. pris 899,- om jag inte minns galet.

Det finns en handske som liknar mina men är till 3/4 skinn, A-stars SPX 999,-.
Hör med rollers, de brukar vara behjälpliga.

Tasse74

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2008
Hoj
KTM SMR

Ruskigt skön och BILLIG.

/Lucky9

Hur är de i storleken? Är de i läder/mocca. Har sökt med en liten lykta på google, men inet funnit nån info om Claw hansken.:confused:

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy