vad För hojj ska man skaffa?

upplyft

Ny medlem
Gick med
6 Dec 2006
Hoj
cbr 900 95
Hej! jag är ny här på forumet men har lite frågor angående billiga Försäkringar samt vad för hojj som är bra som lek hoj ? passar en Cb 900(25kw)tlx att leka med eller är den för fram tung ? har ett begränsat körkort på mällan, ge gärna exempel på Olika bus hojjar:tummenupp

Tack samt för svar

mvh upplyft

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
upplyft skrev:
2647594 Hej! jag är ny här på forumet men har lite frågor angående billiga Försäkringar samt vad för hojj som är bra som lek hoj ? passar en Cb 900(25kw)tlx att leka med eller är den för fram tung ? har ett begränsat körkort på mällan, ge gärna exempel på Olika bus hojjar:tummenupp

Tack samt för svar

mvh upplyft

Hur mycket pengar är du villiga att lägga?

andjim

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
KTM ?
Köp en Moped...
Dom som valde att sätta Alliansen vid makten har dödat MC Sverige....
Endast miljonärer kommer att ha råd att köra MC.....

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
jian skrev:
2647898 Köp en Moped...
Dom som valde att sätta Alliansen vid makten har dödat MC Sverige....
Endast miljonärer kommer att ha råd att köra MC.....

jag röstade på alliansen. Jag är inte miljonär. Jag kommer att fortsätta åka hoj. Vad gnäller du över?

Ankan_84

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2006
Hoj
Har hittat den Retta:)
fazerfun skrev:
2647917 jag röstade på alliansen. Jag är inte miljonär. Jag kommer att fortsätta åka hoj. Vad gnäller du över?

Att det kommer att bli ännu mer "svindyrt" att köra hoj kanske:fakta

*Tore*

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2006
Hoj
ER-6n -07 Orange (STENDÖD), GSX400e -83 (halvdöd)
fazerfun skrev:
2647917 jag röstade på alliansen. Jag är inte miljonär. Jag kommer att fortsätta åka hoj. Vad gnäller du över?

Är det inte ganska logiskt att om jag krachar och skadar mig när jag kör hoj att jag ska betala försäkringen och inte Agda 90+ och pelle 26 utan körkort ska betala via skattesedeln?
Jag röstade oxå på alliansen, och anser att det är ett rättvist förslag. Men sen tycker jag att det är synd att det drabbar mig men jag biter ihop. att ha kul måste få kosta lite pengar.

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ankan_84 skrev:
2647925 Att det kommer att bli ännu mer "svindyrt" att köra hoj kanske:fakta

Ok jag kanske tog i lite....missförstå mig rätt, jag gillar inte heller förslaget (men än så länge är det bara ett förslag) men att para det med någon slags sosseretorik är att dra särintresset lite väl långt...Samtidigt vet ALLA här inne att vi vrider på rullen mer än vi kanske borde för att det är så JÄVLA kul!! Men med farten ökar dessvärre också riskerna för en redan etablerad högriskgrupp som kostar bolag och samhälle rätt stora pengar årligen. Och varför ska någon annan betala den notan? Av solidaritet mot MC-kollektivet?Jag vill egentligen inte pröjsa en spänn mer för mina hojar men jag kan köpa grundtanken att de som sköter sig inte ska pröjsa för en klick som dansar på slak lina varje gång de sätter sig på en hoj. Sen kan man alltid diskutera om det här är rätt formel, det återstår väl att se. Som sagt, det är ett förslag. Vad slutprodukten blir vet vi inte.

Bischan

Born to be Wild
Gick med
18 Oct 2006
Hoj
Kawasaki GPZ900R -85:a och enHonda XR125L -05:a
upplyft skrev:
2647594 Hej! jag är ny här på forumet men har lite frågor angående billiga Försäkringar samt vad för hojj som är bra som lek hoj ? passar en Cb 900(25kw)tlx att leka med eller är den för fram tung ? har ett begränsat körkort på mällan, ge gärna exempel på Olika bus hojjar:tummenupp

Tack samt för svar

mvh upplyft

Jag har haft begränsat kort... jag har för mig att begränsningen är 750cc, 25 kW och 0,16kW/kilo...

Då fungerar det väl inte med en 900cc??

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
bischan skrev:
2647990 Jag har haft begränsat kort... jag har för mig att begränsningen är 750cc, 25 kW och 0,16kW/kilo...

Då fungerar det väl inte med en 900cc??

Man får ha oändligt många kubik, för uppkörning gäller minst 20kW (max 25), max 0,16kw/kg och minst 375 kubik. För uppkörning till tungt måste man ha minst 700 kubik och mer än 35kW. Dessutom måste alla hojar kunna köra i minst 110km/h men jag tror inte det finns nån hoj över 80 kubik som inte gör det :tungan

Edit: La till ett förtydligande "max"

Bischan

Born to be Wild
Gick med
18 Oct 2006
Hoj
Kawasaki GPZ900R -85:a och enHonda XR125L -05:a
marten_larsson skrev:
2648004 Man får ha oändligt många kubik, för uppkörning gäller minst 20kW (max 25), max 0,16kw/kg och minst 375 kubik. För uppkörning till tungt måste man ha minst 700 kubik och mer än 35kW. Dessutom måste alla hojar kunna köra i minst 110km/h men jag tror inte det finns nån hoj över 80 kubik som inte gör det :tungan

Edit: La till ett förtydligande "max"

Sorry, jag tänkte nog på uppkörningen.
Här är ett urdrag från Vägverkets sida som för tydligar ditt inlägg: http://www.vv.se/vtk/

"A (begränsad)
motorcykel som har en effekt av högst 25 kW och ett förhållande mellan effekt och tjänstevikt som inte överstiger 0,16 kW/kg."

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
bischan skrev:
2648054 Sorry, jag tänkte nog på uppkörningen.
Här är ett urdrag från Vägverkets sida som för tydligar ditt inlägg: http://www.vv.se/vtk/

"A (begränsad)
motorcykel som har en effekt av högst 25 kW och ett förhållande mellan effekt och tjänstevikt som inte överstiger 0,16 kW/kg."

Fortfarande finns det ju ingen övre gräns för kubiken. Jag hämtade också mina data därifrån.

Ankan_84

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2006
Hoj
Har hittat den Retta:)
fazerfun skrev:
2647966 Ok jag kanske tog i lite....missförstå mig rätt, jag gillar inte heller förslaget (men än så länge är det bara ett förslag) men att para det med någon slags sosseretorik är att dra särintresset lite väl långt...Samtidigt vet ALLA här inne att vi vrider på rullen mer än vi kanske borde för att det är så JÄVLA kul!! Men med farten ökar dessvärre också riskerna för en redan etablerad högriskgrupp som kostar bolag och samhälle rätt stora pengar årligen. Och varför ska någon annan betala den notan? Av solidaritet mot MC-kollektivet?Jag vill egentligen inte pröjsa en spänn mer för mina hojar men jag kan köpa grundtanken att de som sköter sig inte ska pröjsa för en klick som dansar på slak lina varje gång de sätter sig på en hoj. Sen kan man alltid diskutera om det här är rätt formel, det återstår väl att se. Som sagt, det är ett förslag. Vad slutprodukten blir vet vi inte.

Jag hajjar din poäng, men som du också säger så får vi skylla oss lite själva, iom att yngre killar kör som satan... Men att höja försäkringen så att "yngre" killar inte kan ha roliga hojjar, det kan man diskutera om det är rätt metod... Det blir näst intill kollektiv betraffning... Jag tycker att alla som börjar köra hojj ska få en vettig chans med en normal kostnad på försäkringen, sen om man kör åt helvete, då kan man kanske vidta återgärder genom att höja försäkringen... Det är taskigt mot dom som har hojjar som sköter sig och ändå betalar skyhöga försäkringspremier... Dom får ju betala för alla andras missöden...

Nepp, JAG tycker att man ska ha en fast avgift på den första försäkringen man tar och om man missköter sig så får man högre premie...
Och dom som sköter sig får lägre premie...

Alla förtjänar en vettig chans... Eller vad tycker NI??

Micke_Nilsson

Kan man muta nån till bättre väder? =)
Gick med
1 Sep 2005
Hoj
Honda 1000RR 2008
upplyft skrev:

Tack samt för svar

mvh upplyft

Mällan ?? Mellan menar du...sorry kan inte låta bli att leka ordpolis :arsele

R1Monstret

Återkomsten!
Gick med
16 Sep 2005
Hoj
Yamaha R1 - White Edition
Diskuteras rätt mycket här nu som inte tillhör tråden? Tillbaka till topic gott folk.

Mitt tips: Köp en motard om du vill ha en rolig bushoj för en hyffsat billig peng. Lite billigare försäkring, och kanske inte fullt lika känslig för eventuella marksyningar.

ricki

Duke
Gick med
23 Mar 2006
Hoj
Triumph Speed Triple
Bushoj

Har tidigare haft en R1.a, års -00. Men jag tyckte försäkringen blev på tok för hög. Köpte en "riktig" bushoj istället. En Triumph Speed Triple -05. :tummenupp
Försäkringen på den ligger på strax över 600:- i månaden genom IF:s Triumphförsäkring.

Har så jäkla kul med denna hojjen. Blir mkt wheelisar!!!:yoparty

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
hmmm

cb900 som lekhoj, det kan som du själv nämner bli lite väl (fram)tungt, även om motorn i sig är bombsäker och värdeminskningen minimal.

gissar, grundat på ovanstående, att du satt en maxbudget någonstans mellan 15 o 20 tusen.

för de pengarna skulle jag siktat in mig på en första generationen cbr 600, antagligen med krossade kåpor och en del andra kärleksmärken, och fighterkonverterat.

annars, lite partisk men ändp, yamaha rd 350 ypvs -83 o framåt, ska gå o få loss ett ok ex för mellan 6 o 9. är nog något av det busigaste och mest wheelibenägna du kan få tag på per krona.
att den sedan går o classicförsäkra gör inte det hela sämre, 1300 helförsäkring helår.

iofs, den första årgången cbr borde ju gå o göra det samma med vid det här laget, om jag inte har helt fel.

jaja, lycka till

Karsten

Va fan..!!
Gick med
19 Apr 2006
Hoj
not now...!
upplyft skrev:

Tack samt för svar

mvh upplyft

För framtung ??? Är en cb 900 särskilt tung där fram eller ??..........

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha