Jag noterar att alla som sagt att det ska vara helställ är män...själv kör jag med tvådelat, mycket mer praktiskt när man stannar för kisspaus i någon buske
I min värld är skinn snyggast och säkrast. Ett tips om man kör till jobbet är att ha tunn tröja och strumpbyxor under stället och sedan ha kjol och en liten kofta i ryggsäcken. Enkelt att klä om, snygg på jobbet plus att strumpisar är riktigt toppen under skinnbyxorna.
Nackdelen med skinn är väl när det blir dåligt väder...och är man liten är det riktigt svårt att få tag på vettiga regnkläder...
Det är väl inte riktigt så att skinn alltid är säkrast.
Däremot är det enklare att tjacka ett skinnställ och vara rimligt säker på att man har bra skydd.
Ett skinnställ ger oftast ett bra skydd och dom varierar från skaplig till bra vad gäller slitageskyddet.
Med textilställen så är det ett väldigt stort spann vad gäller säkerheten.
Dom sämsta textilställen rivs till trasor ganska fort om man går i backen och dom bästa håller betydligt bättre än ett skinnställ. Sedan finns det hela spannet däremellan.
Så om man ska köpa billigt så får man antingen ett skinnställ som är OK skydd eller ett textilställ som är dåligt slitageskydd.
Köper man ett dyrt så finns en hyfsad chans att textil faktiskt är säkrare. Dom textilier som ger bra slitageskydd kostar en hel del varför dom bara återfinns i dyrare ställ.
Å andra sidan. Jag vet inte riktigt hur viktigt det är att ha enormt bra slitageskydd. Att kläderna ska hålla någon sekund så man kan glida några meter är jag med på men om man tittar på hur det ser ut på vägarna så är det ganska få ställen som man kan glida på asfalt några längre sträckor utan att glida in i stolpar, träd, stenar, byggnader eller annat som gör att slitageskyddet blir av underordnad betydelse.
Det stora problemet med textilställ är att det är svårt att veta hur bra slitageskydd ett ställ faktiskt har eftersom det inte finns någon officiell klassning på det.
Med skinn så vet man att det är OK vilket gör det enklare.