Vad f-n pysslar försäkringsbolagen med??

BridgeMill

SSEMSE #10592
Gick med
26 Nov 2005
Hoj
Aprilia RSV MILLE R -00 Race
Nu har IF:s märkesförsäkring gått från mindre dyrt till förbannad dyrt, trodde de nya reglerna skulle bli till det bättre men NEJ DÅ, dyrt ska det va, de e lika bra...

Varför ska alla försäkringsbolag döda ens drömmar om mc??? :huvet

Det går ju överhuvudtaget inte att lösa försäkring om man inte är 60 bast och bor i en stuga mitt ute i skogen och kör 25KW:are...

Jag har god lust att snällt be bolagen "Kiss me where the sun don´t shine" :arsele

Last edited:

-dB

Gick med
27 Aug 2003
Hoj
r6 -06
BridgeMill skrev:
Nu har IF:s märkesförsäkring gått från mindre dyrt till förbannad dyrt, trodde de nya reglerna skulle bli till det bättre men NEJ DÅ, dyrt ska det va, de e lika bra...

Det går ju överhuvudtaget inte att lösa försäkring om man inte är 60 bast och bor i en stuga mitt ute i skogen och kör 25KW:are...

Jag har god lust att snällt be bolagen "Kiss me there the sun don´t shine" :arsele

får man fråga vilken hoj det handlar om?

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
Säkert en traja , fick reda på idag att 2006 pojke lilla ska vi ha 4000 spänn till,

hmm detta var det först som hände efter jag kollat på 675:an

så var den dan förstörd.......
gick sen bara runt och försökte störa mig med alla försäkrings bolag som fans där....
att dom bara vågar visa sig på mc-mässan!

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Du får väl köra trafikförsäkrat som resten av europa gör om du vill ha en värstinghoj. -Eller lära dig att prioritera. -Tyvärr.

BridgeMill

SSEMSE #10592
Gick med
26 Nov 2005
Hoj
Aprilia RSV MILLE R -00 Race
-dB skrev:
får man fråga vilken hoj det handlar om?

Jag har tittat på Triumph TT600, den premien höjdes med 3000, Hornet 900 3000 likaså mm.

Har tittat på många hojar, bryr mig inte om vad det är för märke utan den ska va snygg osv... Men ska jag kunna få en vettig kostnad så få man ju skenförsäkra, och sånt pysslar inte jag med...

Vill heller inte köpa nått gammalt och bara köra trafikförs.

Har letat hoj i 3-4 månader men allt har fallit på försäkringskostnaden.

nilzz

Det är kul i leran!
Gick med
28 Sep 2005
Hoj
Ktm 690Enduro 08 och en röd skogs maskin.
Ja nog är dom lustiga allt. Jag ringe runt lite i fredags för att höra om pris till min 954rr 02, pratade med en tjej på folksam. Hon vill först inte säga vad det skulle kosta, men till slut så sa hon att det skulle kosta mig 270000 allts 270k!!! Oj sa jag är, det med bonus? Då räknade hon om med full bonus. Då blev det helt plötsligt endast lite över 30k helår helförsäkring.

Efteråt så tänkte jag att jag skulle ha sagt åt hon att skicka ett inbetalningskort på den utan bonus....

Pernell

Mañana
Gick med
16 Jun 2005
Hoj
953cc japan
Har lurat på en sak.. Kanske nån som jobbar i branschen som kan upplysa mig.

Visst, förstår att det kostar försäkringsbolag att försäkra sporthojar. Men hur dyrt är det egentligen?
Varför startar inte tillverkare sina egna försäkringsbolag som kan försäkra sina egna cyklar mkt billigare? Är HELT övertygad om att de skulle se en signifikant ökning i sitt mc sälj.
Antar att det inte är idioter som sitter som marknadschefer i de bolagen så idén lär ju ha bollats, men varför går det inte? Är det för dyrt?
Nån, upplys mig!!

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
tror att det e ungefär så här...

En hoj som blir inlöst kostar ca 40-120k beroende på model och ålder.

1 brutet lårben, förskutning på 2 ryggkotor, 1 bruten arm, bränskador, + en nackskada. kostar säkert kostar säkert 2miljoner och uppåt i rehailiteringskostnader och övriga omkostnader.

det är denna summa ingen mc-tillverkare vill beblandasig med.

wheelieman

I 300 kan ingen höra dig skrika
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Den enda jag har kvar står i bokhyllan
Pernell skrev:
Har lurat på en sak.. Kanske nån som jobbar i branschen som kan upplysa mig.

Visst, förstår att det kostar försäkringsbolag att försäkra sporthojar. Men hur dyrt är det egentligen?
Varför startar inte tillverkare sina egna försäkringsbolag som kan försäkra sina egna cyklar mkt billigare? Är HELT övertygad om att de skulle se en signifikant ökning i sitt mc sälj.
Antar att det inte är idioter som sitter som marknadschefer i de bolagen så idén lär ju ha bollats, men varför går det inte? Är det för dyrt?
Nån, upplys mig!!

Sist jag hörde så gick dom back tack vare alla personskador...

Ninja man

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Hoj
Kawasaki ZX9R NINJA
BridgeMill skrev:

Jag har god lust att snällt be bolagen "Kiss me where the sun don´t shine" :arsele

Har du kollat Trygg Hansa?

Jag har min Ninja ZX9R -95 försäkrad där trodde dom skojade när de sa att den kostar 2271:- Halv försäkring halvår ca: 6500:- helförsäkring helår. Jag påminde om att det var en supersporthoj 145hk. Fick svaret att de satsar på sporthojar mod -Ä men generellt håller de sig lägre i pris.

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Lomax skrev:
tror att det e ungefär så här...

En hoj som blir inlöst kostar ca 40-120k beroende på model och ålder.

1 brutet lårben, förskutning på 2 ryggkotor, 1 bruten arm, bränskador, + en nackskada. kostar säkert kostar säkert 2miljoner och uppåt i rehailiteringskostnader och övriga omkostnader.

det är denna summa ingen mc-tillverkare vill beblandasig med.

Jag har också hört det där men betänk följande: trafikförsäkringen är ju inte den dyra delen för sporthojar, det är ju vagnskadan som är dyrast. I alla fall om man tittar på Trygg-Hansa som specificerar priserna på respektive moment. Eftersom vagnskada aldrig ersätter personskador så vore ju rimligtvis det momentet vara billigare än trafikförsäkringen enligt resonemanget att personskadorna ska vara den stora utgiften, eller hur?

De borde ju kunna göra så att MC-märkets egna försäkringsbolag står för försäkringen av stöld- och vagnskademomentet så kan de återförsäkra sig vad gäller trafikmomentet. Då borde de kunna få ned premierna. Alternativt tycker jag man kan höja självrisken på vagnskada till 15 000:- för att få ned premierna. Om jag betalar 3000:- eller 6000:- i självrisk saknar ju betydelse eftersom skillnaden i premie kan vara 20 000:-/år.

//Eric

Oj då, verkar som de höjt premien på en Speed Triple med nästan 4000:- i trafikzon 1-2 och 2000:- i zon 3-7. Surt, den som var ett kap förra året! :(

Last edited:

Neb Jones

Forza stradale! Forza forza!
Gick med
25 Sep 2004
Hoj
Suzuki SV650s
BridgeMill skrev:
Stirra dig inte blind på årskostnaden. Har du undersökt möjligheten att ställa av hojen de dagar som du inte kör och därmed endast betala avställningsförsäkring? Många försäkringar (typ IFs basförsäkring) tillåter ju att du ställer av/på hur mycket du vill under året. Tror jag fick betala för totalt 3 månader under 2005, eftersom jag inte körde varje dag. Slutsumman blev därför inte speciellt hög. ...och allt sköts ju smidigast via internet.

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
DR-Zätare skrev:
Oj då, verkar som de höjt premien på en Speed Triple med nästan 4000:- i trafikzon 1-2 och 2000:- i zon 3-7. Surt, den som var ett kap förra året! :(
Till och med mer beroende på ålder och år med körkort. Triplen går under Sport.
Blir till att ringa runt lite men jag tror det blir svårt att komma lägre med samma villkor. :(

Edit: Vid en snabbkoll fick jag fram ett pris på ca 6000:- hel/hel, vilket nästan är en tusing billigare än innan höjningen. Ska höra mig för lite bättre om det.

Bifogat

• Triumph IF.jpg
    Triumph IF.jpg
    119.9 KB · Visningar: 307
Last edited:

rogka566

Gift!
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
Honda CRF250R -12, KTM 660 SMC -05
Neb Jones skrev:
Har du undersökt möjligheten att ställa av hojen de dagar som du inte kör och därmed endast betala avställningsförsäkring? ...och allt sköts ju smidigast via internet.

Hur smidigt är det här i praktiken? Hur lång tid tar det att ställa på/av? Hur går det till? Helt via nätet? Har förstått att man drunknar i papper också.

Kuben

Cementarsel Mc
Gick med
10 May 2005
Hoj
Aprilia RSV4R-10
Nu vet jag ju inte hur gammal du är heller..Men nu har änligen bilsport o mc insett att Fazer 1000 inte är en sporthoj.Kollade i lörd.på mässan för skojs skull.skulle få pynta 5700 hel/hel för min 01:a :banana Ringde före jul då skulle dom ha 14000:-.så nu kan trygg hansa slänga sig i :huvet

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Hoj
Thruxton, röd!
Det är verkligen skitsurt. Inte fått någon information riktad till mig av IF, än.
Men enligt deras web blir det alltså 12400:- om året nu.

Då tror jag hellre att jag byter till Folksams nya SMC-försäkring, den skulle landa på 12200:- hel/hel och då med betydligt bättre vilkor för bankörning.

Problemet där är dock att inte ens Folksam förstår sina egna vilkor - när jag snackade med dom på mässan hade dom ingen aning om vilka utbildningar som krävdes för att få vilken premie. Lovande.

Dede

Nu med en hoj mindre
Gick med
2 Mar 2004
Hoj
ZX6R-07 racehoj ││ ZX6R-96 regnhoj
Kan säga att personalen i triumphmontern på mässan skrämde upp mig. Frågade lite försiktigt vilken klass S3:an skulle hamna i och dom sa sport plus. 19500:-/år och 25000:- i självrisk :skrämd

Helt plötsligt blev 12400 bättre. Dock inte bra. Får nog också kolla upp folksams försäkring lite närmre. Hoppas man kan köra mer bana då :tummenupp

Neb Jones

Forza stradale! Forza forza!
Gick med
25 Sep 2004
Hoj
Suzuki SV650s
rogka566 skrev:
Hur smidigt är det här i praktiken? Hur lång tid tar det att ställa på/av? Hur går det till? Helt via nätet? Har förstått att man drunknar i papper också.
Du går in på Vägverkets webbsidor och knappar in reg.nr och koden som står på ditt reg.bevis. Sen är det bara att ta ut hojen och köra.

Du kan göra en av- eller påställning per dygn och IFs register uppdateras direkt och din försäkring övergår till rätt form. Du får ett påställningsbevis mailat som ska medtagas under färd. Om du har hojen påställd fler än några dagar (1 vecka?) hinner VV skicka ut ett nytt klistermärke för reg.skylten som behöver skrapas för att kunna göra en avställning.

Som bekant regnar det en del i Sverige under barmarksmånaderna och då vill man ju inte gärna betala dyra försäkringspengar för hojen som bara står i garaget.

Vad gäller övrigt pappersarbete får du en bekräftelse på att bytet har gått igenom via posten. Du får även en utbetalningsavi med resterande skattepengar vid varje avställning (som sedan måste betalas in vid påställning). Det låter kanske krångligt, men det är minimalt med arbete för att spara en stor del av f-kostnaden.

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...