Vad gäller vid egen uppsägning av en visstidsanställning/projektanställning?

Chribba

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
R6
Hej!

Jag har lite olika syn jämfört med min arbetsgivare, på hur lång uppsägningstid jag har på min projektanställning. Enligt arbetsgivaren skall jag egentligen arbeta hela tiden ut, men de tycker att 1 månad är en helt ok uppsägningstid.

Enligt vissa källor på nätet, kan en visstidsanställd gå på dagen om den så önskar.

Frågan är således: Vad gäller?



Såhär skrivs på: http://www.metall.se/home/metall2/protokol.nsf/0/61bc8a2cf9536634c1256ec20028d8a9?OpenDocument

Visstidsanställningens längd och uppsägningstid
Det finns inte i lag eller avtal reglerat hur kort en visstidsanställning får vara. Inte heller är uppsägningstiden reglerad vid denna typ av anställning.

Det innebär att en visstidsanställning, där det i anställningsavtalet står dock längst till och ett slutdatum, inte har någon uppsägningstid alls utan arbetstagaren kan avsluta anställningen på dagen. Om en uppsägningstid finns överenskommen finns inte heller reglerat hur lång denna ska vara, t.ex. är en vecka helt lagligt.

En arbetsgivare kan även komma överens om mycket korta visstidsanställningar utan att han bryter mot lag eller avtal.


Tacksam om det finns någon som verkligen vet hur det ligger till...

//Christian
 

Magnif Bastard

nästan perfekt
Gick med
19 May 2007
Ort
Vasastan
Hoj
Familjepaus
Allt brukar regleras på något sätt. Om inget finns angivet i ditt anställningsavtal eller gällande kollektivavtal är det normalt minst 1mån för bägge parter (LAS). Detta står på Ledarnas medlemssidor:

Uppsägningstid
Den uppsägningstid som gäller i ett anställningsförhållande framgår i första hand av det individuella anställningsavtalet eller i andra hand av det tillämpliga kollektivavtalet. Om det inte finns någon uppsägningstid angiven i det individuella anställningsavtalet och om det inte finns något tillämpligt kollektivavtal, gäller de uppsägningstider som anges i LAS. Kontrollera alltid i det individuella avtalet och i kollektivavtalet för att veta vilken uppsägningstid som gäller i det enskilda fallet. Enligt LAS 11 § gäller följande uppsägningstider:

För både arbetsgivare och arbetstagare gäller en minsta uppsägningstid av en månad. Arbetstagaren har rätt till en uppsägningstid av

•två månader, om den sammanlagda anställningstiden hos arbetsgivaren är två till fyra år
•tre månader, om den sammanlagda anställningstiden är fyra till sex år
•fyra månader, om den sammanlagda anställningstiden är sex till åtta år
•fem månader, om den sammanlagda anställningstiden är åtta år till tio år
•sex månader, om den sammanlagda anställningstiden är minst tio år

Enligt lagen om anställningsskydd gäller följande regler för att avsluta olika typer av anställningsformer.

Avsluta tidsbegränsade anställningar
En tidsbegränsad anställning, dvs. vikariat, allmän visstidsanställning, säsong och för personer som fyllt 67 år, gäller under den avtalade tiden. Anställningen upphör när den avtalade anställningstiden löpt ut. En tidsbegränsad anställning kan som huvudregel därför inte avslutas i förtid. Parterna kan dock ha avtalat något annat och i så fall gäller det. Om arbetstagaren grovt åsidosatt sina skyldigheter kan arbetsgivaren avsluta den tidsbegränsade anställningen i förtid genom ett avskedande.

Allmän visstidsanställning
Sedan den 1 juli 2007 gäller nya regler om tidsbegränsad anställning. Allmän visstidsanställning är en ny form av tidsbegränsad anställning som ersätter en del av de tidigare formerna av tidsbegränsade anställningar (till exempel projektanställning, tillfällig arbetsanhopning, praktikarbete, feriearbete).


Lycka till :tummenupp
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Rent generellt så är du ju uppsagd från ett visst datum direkt när du skriver på en visstidsanställning.
Det som gäller är ju som du hittat att uppsägningstid inte är reglerat i några avtal men i princip så har du åtagit dig att arbeta kontraktet ut.
Med andra ord så blir det en fråga om en överenskommelse mellan dig och arbetsgivaren.
Rent generellt så brukar arbetsgivare ofta tillämpa samma uppsägningstid vid visstidsanställningar som man har för tillsvidareanställda med samma ålder och anställningstid.
Med andra ord så tror jag att du får vara ganska nöjd med om dom ger dig en månad.

Visst är det så att du i princip kan gå på dagen utan att du brutit mot lagen men samtidigt så innebär det ju att du inte kan använda dom som referena om det nu var något som du övervägt tidigare.

Om jag vore i din situation så skulle jag nog ta dealen med en månad om det inte skulle innebära att jag förlorade den anställning som jag ville byta till. För jag antar att anledningen till frågeställningen är att du fått tag på ett annat jobb och du vill byta så fort som möjligt. Sannolikheten för att en ny arbetsgivare ska avstå från att anställa dig enbart på grundval av att du har en månads uppsägningstid är ohyggligt liten. Dom vet att det oftast är så att dom som dom vill anställa redan har ett jobb som dom måste göra sig av med.
 

Chribba

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
R6
En tidsbegränsad anställning kan som huvudregel därför inte avslutas i förtid.

Jag kan inte riktigt köpa detta.

Låt oss säga att jag har skrivit på för en 12 månaders visstidsanställning. Om jag inte kan säga upp mig under den tiden är jag ju livegen?

En visstidsanställning är enligt mig en svagare anställningsform än en tillsvidare och det bör gälla både arbetsgivaren och den anställde?

//Christian
 

SpaceMoose

lyckligast!
Gick med
7 Aug 2007
Ort
Lund
Hoj
GSXR1000 K6
Jag kan inte riktigt köpa detta.

Låt oss säga att jag har skrivit på för en 12 månaders visstidsanställning. Om jag inte kan säga upp mig under den tiden är jag ju livegen?

Nä, det kan inte jag heller.
Gå direkt till källan om du ska ha reda på vad som gäller dvs LAS. LAS är skriven till arbetstagarens fördel. Vilken uppsägningstid du har är förknippat med hur länge du jobbat sammanlagt.
Om du är visstidsanställd, så har du inte jobbat mer än två 2år sammanlagt (annars hade visstidsanställningen övergått till tillsvidare) och därmed har du 1 mån uppsägningstid.
Se 11$ LAS för mer info. Finns inget undantag angivet gällande visstidsanställningar. Denna paragraf är för övrigt semidispositiv vilket innebär att den till viss del kan avtalas bort, men endast om det blir mer fördelaktigt för arbetstagaren.
 

Magnif Bastard

nästan perfekt
Gick med
19 May 2007
Ort
Vasastan
Hoj
Familjepaus
Jag hör vad ni säger, men läser vad som står :fakta

Skämt åsido! :) Jag förstår absolut vad ni är ute efter, och jag lägger ingen värdering i övrigt, utan som sagt, läser bara vad som står på fackförbundet Ledarnas hemsida:

"-En tidsbegränsad anställning kan som huvudregel därför inte avslutas i förtid."

Sen, hur det ska tolkas i varje enskilt fall, vilka avsteg som kan göras, och när, etc... Ja, det vågar inte jag uttala mig om. :gnissla

Hela LAS har ni här:
http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3911&bet=1982:80

Men, som steffo sa tidigare: 1mån låter rimligt & ok från arbetsgivarens sida i ditt specifika fall.
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top