Vad gör med idiotbilar

#78#

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2004
Hoj
Blade
Hej hopp. Undrar om ni har några bra tips vad man ska göra åt bilarna som ligger så in helvetes nära bakom mig. Jag har bara haft kortet i några dagar men har redan varit med om 3-4 jobbiga situationer där jag blivit trängd av bilar där det är markerade körfält eller liknande.

Och det som stör mig mest är idioterna som ligger så jävla nära bakom (gäller till 90% stora vägar som E22 E4 mfl) Ligger jag och håller hastigheten och håller mitt avstånd till bilen framför, så tar det inte så lång tid innan det ligger nån och nosar i baken. Halv jobbigt att veta att man inte kan bromsa om man behöver, för då blir man överkörd.

Så tips emottages tacksamt om vad man ska göra...

DreeTman

Långsam
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Posörhoj 08 -RR edition
Hålla en normal trafikrytm? Släppa av och släppa förbi? Gasa lite så problemet inte uppstår? Hålla till höger så folk kan köra om dig?
:va

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Att 'dudda' till lite på bromsen ett par gånger, så bromsljuset tänds, brukar funka bra. Då blir dom nervösa.

Vet själv hur det är. Utanför jobbet har vi en 30-sträcka och där HÅLLER jag 30. Brukar ligga ett par bilar bakom och ibland ligger som max 2 meter bakom. Det är fan inte skoj.

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Testa att släppa av lite och sedan dra på igen så att du får lite mer avstånd. Fattar dom inte då så får du prova nåt annat.

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Hoj
Letar GSXR 1000/750
Plåtniklas skrev:
Vet själv hur det är. Utanför jobbet har vi en 30-sträcka och där HÅLLER jag 30. Brukar ligga ett par bilar bakom och ibland ligger som max 2 meter bakom. Det är fan inte skoj.

Samma sak händer mig också, jag brukar då sänka farten till 25km/h bara för att
jävlas och för att markera att dom inte kommer fortare om dom ligger nära.

Dom kan ju inte köra över en direkt. :hihi

Last edited:

NoLimit

Följ mig och bli tvåa
Gick med
19 Jan 2005
Hoj
Suzuki 1127 R
burner skrev:
Samma sak händer mig också, jag brukar då sänka farten till 25km/h bara för att
jävlas och för att markera att dom inte kommer fortare om dom ligger nära.

Dom kan ju inte köra över en direkt. :hihi

Det värsta är ju att dom faktiskt KAN köra över dig utan problem. Så gör bara inga idiotinbromsningar för att markera att du har hälften så lång bromssträcka som dom.

Släpp på gasen och lägg dig 20 km/h under den hastighet bilen bakom håller. Då får dom välja om dom vill fortsätta att trakassera dig eller att köra om. De flesta väljer att köra om.

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Funkar inte!!!

PacMan skrev:
Testa att släppa av lite och sedan dra på igen så att du får lite mer avstånd. Fattar dom inte då så får du prova nåt annat.
Är dom så korkade att dom ligger 2 meter bakom är ett par bromsljusblink alldeles för avancerat att förstå meningen med.
Prövade det när jag (med bil) var på hemväg en sen, kolsvart höstkväll på en av Sörmlands mest älgtrafikerade vägar ( en smal 7m-väg med skogen ända intill vägkanten). Fick en bilj-el i baken 2-3 meter bakom, inget kul om man skulle behöva bromsa. Ökade farten så att det blev 50m, dåren bakom var snart 3m bakom igen! Gjorde detta några ggr med samma resultat. När jag kommer ut på avslutande rakan innan hemstaden ser jag i helljuset en snuthäck stående på tvären över vägen och plötsligt blir hela världen blå både bakom och framför...
Det var en polisSAAB som legat bakom och pressat!!
Det hela slutade med att jag fick blåsa ballong (inget utslag förstås) + att hela stan (12k pers..) snart visste vem som i en klargul bil blivit stoppad som misstänkt RF...
Gott om polisscanners i stan...
Förtroendet för Polismakten sjönk en hel del där...

Edit: Har kört Rv40 från GBg några ggr senaste vecka med tungt lastat släp (60% överlast..) efter bilen, max 80 alltså, och Rv40 är ju en 2-1 väg en rätt lång sträcka. Det är irriterande att det finns aldelesför många puckon som tror att de kommer fram fortare om de lägger sig 2 meter bakom. Att köra 80+ på en 90 sträcka anser jag vara fullt tillräckligt när nästa omkörningstillfälle kommer inom <2km...

Last edited:

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Du säger att det mest sker på stora vägar. Omkörningsfilen är ENBART till för omkörningar så om det händer när du ligger i vänsterfilen så är det för att dom vill om och du är i fel fil.

SSPC

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2005
Hoj
GSX-R1000 -05
Du har altså just fått lappen och nu ska du ut och uppfostra dina medtrafikanter.

Lycka till.

/Nicholas

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
SSPC skrev:
Du har altså just fått lappen och nu ska du ut och uppfostra dina medtrafikanter.

Lycka till.

/Nicholas

Kära nån :kocko Man behöver väl för guds skull inte haft körkort i 30 år för att inse att det är fel när en bil ligger en i röven?

Fast du gillar kanske att bli tryckt i röven :lol

Last edited:

Sad Glad

Kolestrolet som täpper till dina artärer
Gick med
1 Feb 2005
Hoj
Ducati Multistrada 1000DS, Bimota DB2
Ha en påse paintballkulor i fickan...?

:)

SSPC

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2005
Hoj
GSX-R1000 -05
Anton_Ljunghusen skrev:
Kära nån :kocko Man behöver väl för guds skull inte haft körkort i 30 år för att inse att det är fel när en bil ligger en i röven?

Fast du gillar kanske att bli tryckt i röven :lol

Nej ni har rätt åk ut och tänd bromslampan och sänk och höj hastigheten osv osv..

Säg till när ni är klara och alla andra kör perfekt.

För övrigt har jag aldrig haft problemet, konstigt va ?

/Nicholas

Gabor

Guest
Det finns ett sätt till....

....kör ifrån dom... :lol ..

Nä, ingen uppmaning till fortkörning här inte..
Sakta av, bromsa till några gånger med ljuset, öka avståndet...som sagt fattar dom inte det, släpp förbi idioten...eller kör ifrån om det är möjligt , oftast i samband med omkörning när det är mycket trafik som går långsamt....du väljer själv hur du vill köra. Bara förslag, och det var det du ville ha...

Själv kör jag något fortare än trafikrytmen, litar inte på farmförvarande trafik,kör om de flesta framför, de som segar och inte riktigt vet vad dom sysslar med.
Oftast MOBiLPRATARE, jävla ofog....
Vad dom sedan gör bakom mig, det skiter jag i.
Kommer någon upp mycket snabbt, släpp förbi, häng på men håll avstånd.

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
NoPinky skrev:
En av mc-världens största myter...

Ja, faktiskt. Det är nog svårt att bromsa ut en hyfsat modern bil med ABS, särskilt i en paniksituation där man tenderar att ta i för hårt.

Det försvarar dock inte på något sätt vissa bilisters ovana att ligga onödigt nära bakom.

whitesnake

vad ska man skriva här??
Gick med
2 Sep 2004
Hoj
suzuki dr650se -00
PacMan skrev:
Ja, faktiskt. Det är nog svårt att bromsa ut en hyfsat modern bil med ABS, särskilt i en paniksituation där man tenderar att ta i för hårt.

Det försvarar dock inte på något sätt vissa bilisters ovana att ligga onödigt nära bakom.

SMC gjorde en undersökning att med 2 sport hojar och en abs bromsad bil när de körde i 90, bilen stanade 2meter innan hojarna......

så vem har bäst bromsar :rolleyes:

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...