Vad göra med gammal MC-hjälm?

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Har precis lyxat till det och köpt en ny fet crosshjälm. Dax att på något sätt pensionera den gamla. Den är ca 5 år gammal och har varit med om en del (inga direkta dödssmällar, men åldern börjar ta ut sin rätt). För att inte nämna den stank den har trots upprepade försök att få den ren.

Tråkiga sättet: Tvätta den så gått det går och ha i reserv, till polare eller om man smäller nya hjälmen.

Roliga sätt: Och det är här ni kommer in i bilden. Har sett folk som gjort om hjälmen till lampmask och sånt.

edit:
crosshjälm var inte så lämplig för det jag föreslog....

För att passa på att låna tråden(som kan bli rolig) och ställa en seriös fråga:

- Hur mycket sämre är en 5, 8, 10, 15 år gammal hjälm om den förutom åldern är i nyskick?

Last edited:
Gröna fingrar??

Bifogat

• 3519907-Recycling-bike-helmets-0.jpg
    3519907-Recycling-bike-helmets-0.jpg
    26.5 KB · Visningar: 185
För att passa på att låna tråden(som kan bli rolig) och ställa en seriös fråga:

- Hur mycket sämre är en 5, 8, 10, 15 år gammal hjälm om den förutom åldern är i nyskick?
Jämfört med vad? Kontinuerliga uppdateringar av hjälmmodeller inkorporerar (förhoppningsvis) säkerhetsmässiga förbättringar och således är fjolårets modell alltid "sämre" än den nyaste. Hur mycket sämre är en 5, 8, 10, 15 år gammal motorcykel?

Blomlåda är väl enda förslaget hittills... Om man nu lyckas få ur stanken, vad tros om en schysst chipsskål?

Jämfört med vad?

Jämfört med sig själv fem år tidigare givetvis..

Hur mycket har alltså materialet försämrats av luft/sol eller vad det nu är som bryter ner materialet.

HUr mycket sämre skyddar en hjälm idag än vad den gjorde den dagen då den köptes för 5, 8 eller 10 år sedan om den är i f.ö. väldigt gott skick....

Jämfört med sig själv fem år tidigare givetvis..

Hur mycket har alltså materialet försämrats av luft/sol eller vad det nu är som bryter ner materialet.

HUr mycket sämre skyddar en hjälm idag än vad den gjorde den dagen då den köptes för 5, 8 eller 10 år sedan om den är i f.ö. väldigt gott skick....
Plasthjälmar skall försämras ganska snabbt. Väder och vind tar ut sin rätt och plasten torkar. 2 år är en siffra som cirkulerar, men det känns lite väl lågt kan jag tycka. Glasfiber håller betydligt bättre, 6 år? Men det är väl ändå så att stoppningen har förslappats så till den grad att hjälmen är för stor redan vid 4 års kontinuerlig användning..

Hade jag en hjälm från början av tvåtusentalet skulle jag köpa en ny, lågbudget, hjälm. Säkerhetsnivån på den är säkerligen i paritet med värstinghjälmen från 2002.

Man tar med den till crossbanan så att man kan ta på sig en torr hjälm till nästa pass. Jag brukar ha tre crosshjälmar med till banan.

Den fjärde är en fortfarande osvettad och används för gatåkning.

:va Jag kanske inte är helt frisk i knoppen...

*/ ?>
Back