Vad göra med mc-tokig son....

Kenya

..
Gick med
20 Apr 2005
Ort
I ett hus
Hoj
ZX12R
Har en son på 7år som mer eller mindre inte missat ett motogp lopp sedan han va 3 år... Wrom wrom va hans ord när vi satte oss i soffan och han sova middag till gp:t vid 2 års ålder.
Han har tagit våra (min o min frus) nycklar i alla år, bilnycklar, husnycklar, mcnycklar och andra han hittat och "startar" sin bobbycar, trehjuling, trampbil och lådbil...

Han har tjatat i 3år och har sparat i 2år med pengar han fått genom att köpa godis i affären, sälja till vänner, till mig och nu senast börjat baka kakor som han säljer i kvarteret för att få ihop till en "motorcykel".
Han har fått ihop 3.000:- :) som han har i ett litet pengaskrin.

Nån som har några tips på vad man ska göra? Han bryr sig inte om det är minimoto eller cross.
Vad är vettigt at göra? Har själv kört cross och bandagar...
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
7 år?

Frågan är om man inte nästan är för stor för en minimoto då?
 

lepik

Ny medlem
Gick med
19 May 2008
Ort
åkersberga
Hoj
GasGas EC 300 E
Cross är väl det självklara valet? Finns både likasinnade och hojar gjorda för 7-åringar. Dessutom ligger banorna ofta närmare och mer lättillgängligt än asfalterade banor.
 

Kenya

..
Gick med
20 Apr 2005
Ort
I ett hus
Hoj
ZX12R
Tack för svaren och ideérna. Är också inne på knattecross då jag själv körde en pw80. Kan inget om hur det fungerar om motorklubbar direkt. Lite roligare att köra med likasinnade och kids som har samma intresse. Själv körde jag runt i 10år innan jag gick med i Tibro och började tävla som senior.
Han spelar fotboll också, men "gav" bort bollen när det kom en motorcykel och parkerade på parkeringen vid planen, pekar och skriker "ninja".
Har letat lite men finns inga bra hemsidor där man kan läsa om "knattecross" klubbar
 

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
7 år?

Frågan är om man inte nästan är för stor för en minimoto då?

Måndagar på Tuvängen är det typ 5-6 man mellan 30-60+ som kör minimoto, så nej! :D
(och en massa juniorer...)

jag köpte en begagnad kinaminimoto för 800:- och min 8-åring har nu kört 5 träningar.
Han har hur kul som helst.

Men som sagts, det handlar ju mycket om vad som finns i närområdet.

/e
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Bara hoppas han tröttnar. Blir han duktig kommer du få spendera all fritid i depåer och garage, alla pengar kommer gå till hojar och bussar dessutom får du nojja över att han ska skada sig.
 

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
en del crossklubbar brukar hyra ut hojar så ungarna får prova på innan man köper nått dyrt och sen vill dom inte:) kör så det ryker!
 

jonteronte

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2008
Ort
Majorna
Hoj
nada
Min son är 8 och ca 138cm och sitter kanon på minimoton. Är en sån billig kina variant som jag pimpade upp lite. Lagom för att se om han vill fortsätta.
Köpte en ny förgasare på ebay för 95kr inkl frakt :)) billigt...

Kan tänka mig att när det blir seriösare med värre och finare modeller så blir prisbilden helt annan.
Man får se det som en (pension) investering, hehe, nu unge ska du bli nya rossi....
 

Mästerkatten

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2008
Ort
Sverige
Hoj
Sparkcykel
Tipsar istället om en ktm junior eller liknande. Provat kinagrejer och de funkar hyfsat, bara man är medveten om att man får det man betalar för= kanske inte helt korrekt materialval och byggkvalitet alla gånger :rolleyes:

Skippa pw80.. Fjädring som en gammal get.
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
65cc Supermoto :tummenupp

Hittade bara en bild. Minns inte exakt ålder på killen som kör men tror han var 7-8.
1220296224_resized.jpg


SVEMO lånar gärna ut däck om du har en lämplig 65cc-hoj (eller ex. PW-80) och om dimensionerna stämmer. 85cc finns för utlåning men den är kanske väl stor. Träna kan man göra gratis i Örebro. Välj att köra bara asfalt eller hela banan. Kontakta mig om det låter intresant.
 
Last edited:

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Bara hoppas han tröttnar. Blir han duktig kommer du få spendera all fritid i depåer och garage, alla pengar kommer gå till hojar och bussar dessutom får du nojja över att han ska skada sig.

har själv funderat på om det inte är bättre att inte stimulera sina barn mot mc-åkande. Jag vet hur jag själv kör, och körde när jag var 16, och hur jag ljög för mina föräldrar att jag tog det lugnt. Och det är inte bättre nu 20 år senare. Hornen växer ut genom hjälmen på en sekund, och det e slangningar, och tävling med zatzymuppar på motorvägen etc.

Vill inte riktigt att mina söner ska syssla med sånt .. Förra året (har jag för mig) dog en 9-åring i en motocross olycka. Så jävla hemskt ..

Din son verkar ha en klar målbild. Du kanske ska styra in honom på de minst farliga delarna av mc-åkandet. Kanske åka lite skogsslingor med en pw80 .. typ enduro. Så kan du ha ett blåtand comsystem med vox-funktion så du kan styra honom "sänk farten, akta nu" etc. På så sätt kanske du kan forma honom så han inte blir en sporthojs-kamikaze. Prata om frihetskänslan, om mc-hälsningen, om farorna, om kamratskap.

hoppas jag inte e ute å cyklar ..
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top