Vad ger bäst skydd när man inte har skinnställ?

bjelke_bakhjul

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2009
Hoj
ktm 640 sm-05,honda cbr 900 fireblade -97
säg att dom ska klä sig varmt,det blir juh rätt så blåsigt upp i mot 300km:) ne det e kanske inget å skämta om,men olyckan kommer i bland även med eller utan kläder, min far hade all skydds utrustning man bör ha,ändå kom det över en bil på fel sida:mad: slutatde med att ahns bästa kompis omkom,han bröt bägge armarna,crossade ansiktet,revben mm, idag är han livräd för att samma sak ska hända mig,därför blir ja påmind av han med hjälp av mitt hals band,alla hans ringar fick dom klippa isär på sjukan,så i dag är dom i hop smälta och hänger som ett smycke runt min hals

Last edited:

Odi

Black Water MC
Gick med
29 May 2006
Hoj
Thruxton 1200 R
Hur fort gick det och långt gled du? Med tanke på hålet i jackan.

Det e inte jackan...det e baken på byxorna !

Gled kanske 5 meter på sin höjd, resultatet av en tjugo över tolv med motarden...under 50 km/h skulle jag tippa.

Max©

pannkaka
Gick med
22 Aug 2005
Hoj
R1
Bah!
Hojåkning är något de flesta tycker om här.

Hojåkning innebär risker.

Det bästa skyddet är att vara riskmedveten, denna kommer inte av sig själv, men är man riskmedveten så kommer skydd, hastighet osv av sig själv.
Allt kan hända och man kan aldrig vara förberedd nog men det är lite av tjusningen med att sätta sig på hojen.
Längre än så tänker jag inte diskutera saken! :pangihuve

Men för att svara på trådskaparens fråga;

Jag har inte sett någon nämna kevlarjeans. Rätt juste alternativ till vanliga jeans om man ska ner på byn för en kaffe på nån uteservering el nåt. :öl :tummenupp

syltburk

Skallig och arg!
Gick med
28 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSXR 1000
Nu va det just MC körning i olika kläder det handlade om iof..

Men att man anpassar körningen efter hur man är klädd och särskilt stadstrafik är lika korkat *som dom jävla idioterna som går ut på ett övergångsställe framför en 60tons lastbil o skriker att du ska stanna för mig och kör du på mig så åker du dit... *

HMMMMM ja visst gör ja det men du DÖD så va fan käftar du om

Klart man ska anpassa sin körning men det ska man alltid köra oavsett om man har full skyddsutrustning eller naken men för fan tänk efter, hur många andra finns det inte i trafiken som kan göra fel, och vem är det då som råkar illa ut, Du utan skydd eller bilen som kör på dig???????
Självklart kan det hända olyckor oavsett hur försiktigt man kör eller hur man är klädd. Det är just därför jag ifrågasätter varför just skinnstället är heligt.

efter att ha sett bilden på den killens ben så ska jag köpa byxor till sommaren, ny hjälm och en ny jacka =)
Den olyckan verkade väldigt otrevlig och kan nog avskräcka många från att köra utan korrekt skyddsklädsel. Notera dock att killen nämnde att han körde 140 km/h vid olyckstillfället! Det innebär åtta gånger så hög rörelseenergi som när man kör i 50 km/h. Även om man visserligen kan råka riktigt illa ut i låga hastigheter är sannolikheten för en allvarlig olycka ganska låg. Därför väljer iaf jag att köra utan skinnställ de allra varmaste dagarna om det bara ska bli stadskörning.

B89

Suit up!
Gick med
12 Feb 2009
Hoj
Yamaha R6 2008
jag har sett ngn reklam för ett tag sen där det står skydda dig, använd alltid kondom
prova de kanske skyddar skitbra?

Milleducce

Medlem
Gick med
17 Apr 2005
Hoj
Ducati SS1000 DS
Glöm att skjutsa någon som inte har skyddskläder . Om du har för avsikt att ta med någon så köp ett billigt ställ på blocket . Finns otroligt billiga som visserligen inte är toppkvalité men ändå oändligt mycket bättre än vanliga kläder .
Kolla på nätet så kan du se hur det ser ut om man klotar i jeans eller shorts t ex . Inte trevligt !

NOOBIE

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2008
Hoj
CBR 1000 RR -08
Hur är det med textil byxor. Jag har rätt grova lår och är kort så det är svårt att få skinnisar att gå på. Lika så med jacka. Har sett några snygga textil brallor av div märken. Hur bra är de jämfört med skinn? De har väl knäskydd osv. (Rätt ny här så spydiga kommentarer undanbedes) Skriver för att lära mig något av någon som vet mer än mig och som så många andra inlägg här som mäter storleken på sina...ja ni vet vad.
Tacksam för lite tips
Kanske någon länk till snygga tectil kläder. Jag vill gärna ha Berik skinnisar men de går fanimej inte på.

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Läste i någon hojtidning där de gjort slipprov av olika ställ att

1) Bra skinnställ skyddar bäst
2) Bra textil är bättre än dåligt till medelmåttigt skinn
3) Dåliga textilställ är helt värdelösa

Att skinn är bra ser man ofta på bana. Att dålig textil är värdelöst har jag provat ut själv, dock utan långtgående följdverkningar på min lekamen... tur det inte gick snabbare.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Textil funkar urmärkt.
Lite sämre skydd än de bästa skinnställen, påstås det.
Men:
Är man lat och bekväm så skippar man gärna hela skyddet när man skall "Bara" om man har skinnställ.
Dessutom bör ett skinnställ smita åt såpass att man inte kan välja övrig klädsel.
Mitt textilställ sitter hyfsat oavsett om jag kör ofodrat med T-shirt under eller fodrat med (inte för tjock) tröja under.
Dessutom passar kulmagade gubbar dåligt i skinnställ.

BTW: Använder samma ställ oavsett vilken hoj jag kör.
Funkar.

Smartswede

med skrapade cylindrar
Gick med
21 Jun 2004
Hoj
BMWs
"Vad ger bäst skydd när man inte har skinnställ?"
pessar?

Du har tydligen sovit dig igenom sexualundervisningen i skolan :hihi

Tack Izor för du delar med dig av dina erfarenheter :tummenupp
Det gör stor nytta att du skriver om det.
Iaf. jag behöver se och höra en del om olyckor ibland för att skärpa mig och hantera hojjåkning med respekt.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Nu har jag läst hela tråden.

Mitt råd är att låna ut det yttersta skinnstället.
Vi vana sporthojjare kör nämligen alltid med dubbla skinnställ.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Vet 3 som kört ihjäl sig med skinnställ.
Vet 0 som kört ihjäl sig utan.

Alltså måste det vara 300% livsfarligare att köra med ?

Och till er som säger att ni lånar ut er egna utrustning till passageraren,
ni vet att ett för stort ryggskydd knäcker nacken vid olycka?

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Hoj
Ingen
Har skjussat polare med improviserade kläder. Då tog de typ grövsta skorna de hade samt täckbrallor med jeans under samt typ vinterjacka eller liknande och skinnhanskar. Inbillar mig att det skulle hjälpa lite mer än typ linne skjorts och flipp-flopps.

Sen tror jag många får en falsk känsla av säkerhet av att ha skinnställ på sig. Typ osårbar i värsta rustningen, många säger att man ska anpassa körningen efter kläderna. Tar det tvärstopp ifrån 50km/h tror jag inte ett skinnställ hjälper speciellt mkt.

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Därför att de är 15-16 år och har begränsad trafikvana, begränsad livserfarenhet och framför allt begränsat omdöme. De fattar helt enkelt inte bättre, det har inget med fordonstypen att göra.
I våras körde en av dotterns kompisar omkull med sin moped på en normalgrov asfaltväg här i trakten i ungefär 45 km/h, i samband med en punktering. Hon var 16 år då och klädd som de flesta mopedåkande 16-åriga tjejer är på våren. Inga frakturer, men hon lämnade kvar mer hud och underhudsfett i asfalten än någon i tråden skulle vilja se på bild. Tack och lov hade hon integralhjälm.

Jag tror inte man kan använda oskyddade moppefuckon som argument åt något håll i den här frågan utan att diskussionen hamnar på en påfrestande låg nivå.

stämmer.
men har aldrig sett en fullfuxen som kört moppe med skyddsutrustning heller.
endel kör ju tom utan hjälm. "det är ju bara en moped".

Läste i någon hojtidning där de gjort slipprov av olika ställ att

1) Bra skinnställ skyddar bäst
2) Bra textil är bättre än dåligt till medelmåttigt skinn
3) Dåliga textilställ är helt värdelösa

Att skinn är bra ser man ofta på bana. Att dålig textil är värdelöst har jag provat ut själv, dock utan långtgående följdverkningar på min lekamen... tur det inte gick snabbare.

så mao kan passageraren lika gärna åka i jeans och en tjock rock som att ha ett billigts textilställ på sig?

Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Har skjussat polare med improviserade kläder. Då tog de typ grövsta skorna de hade samt täckbrallor med jeans under samt typ vinterjacka eller liknande och skinnhanskar. Inbillar mig att det skulle hjälpa lite mer än typ linne skjorts och flipp-flopps.

Sen tror jag många får en falsk känsla av säkerhet av att ha skinnställ på sig. Typ osårbar i värsta rustningen, många säger att man ska anpassa körningen efter kläderna. Tar det tvärstopp ifrån 50km/h tror jag inte ett skinnställ hjälper speciellt mkt.

Sant.
Men ett någorlunda tight skinnställ håller ihop kroppen ganska bra.

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Bah!

Jag har inte sett någon nämna kevlarjeans. Rätt juste alternativ till vanliga jeans om man ska ner på byn för en kaffe på nån uteservering el nåt. :öl :tummenupp

Men kevlarjeans brukar väl int vännerna ha heller, de är ju samma sak som att man lånar ut "riktig" skyddsutrustning åt den som ska åka.

Max©

pannkaka
Gick med
22 Aug 2005
Hoj
R1
Men kevlarjeans brukar väl int vännerna ha heller, de är ju samma sak som att man lånar ut "riktig" skyddsutrustning åt den som ska åka.

:glömdet :glömdet :glömdet

Tänker ju aldrig åt det hållet då jag lovat mig att aldrig skjutsa ngn själv, svårt att tänka mig ngn annan göra det.... :huvet :huvet :huvet

Last edited:

JTPK79

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2007
Hoj
Borta...
Förstår inte denna hysteri kring skinnställ varje gång frågan dyker upp. Skrapsår ser lite otäckt ut men är betydligt lindrigare än andra saker som är betydligt farligare för kroppen så som, rökning, alkohol, steorider, droger, fettma, hudcanser, könssjukdomar, stanna kvar på ett tradigt jobb resten av sitt liv, stanna kvar i ett kasst förhållande, sitta hemma och va rädd för allt i livet...
Jag säger som Ivan Drago, if he dies he dies :D
Pulkorna va bra :)

Undrar hur alla skinnställsförespråkare gör när de är utomlands på semester, går de fram till 99% av alla hojåkare och idiotförklarar dem, eller?

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år