Torpalasse
Gudomlig sporthojare
efter att ha sett Izors bilder tycker jag att diskussionen borde vara avslutad.
Hur fort gick det och långt gled du? Med tanke på hålet i jackan.
Självklart kan det hända olyckor oavsett hur försiktigt man kör eller hur man är klädd. Det är just därför jag ifrågasätter varför just skinnstället är heligt.Nu va det just MC körning i olika kläder det handlade om iof..
Men att man anpassar körningen efter hur man är klädd och särskilt stadstrafik är lika korkat *som dom jävla idioterna som går ut på ett övergångsställe framför en 60tons lastbil o skriker att du ska stanna för mig och kör du på mig så åker du dit... *
HMMMMM ja visst gör ja det men du DÖD så va fan käftar du om
Klart man ska anpassa sin körning men det ska man alltid köra oavsett om man har full skyddsutrustning eller naken men för fan tänk efter, hur många andra finns det inte i trafiken som kan göra fel, och vem är det då som råkar illa ut, Du utan skydd eller bilen som kör på dig???????
Den olyckan verkade väldigt otrevlig och kan nog avskräcka många från att köra utan korrekt skyddsklädsel. Notera dock att killen nämnde att han körde 140 km/h vid olyckstillfället! Det innebär åtta gånger så hög rörelseenergi som när man kör i 50 km/h. Även om man visserligen kan råka riktigt illa ut i låga hastigheter är sannolikheten för en allvarlig olycka ganska låg. Därför väljer iaf jag att köra utan skinnställ de allra varmaste dagarna om det bara ska bli stadskörning.efter att ha sett bilden på den killens ben så ska jag köpa byxor till sommaren, ny hjälm och en ny jacka =)
"Vad ger bäst skydd när man inte har skinnställ?"
pessar?
Därför att de är 15-16 år och har begränsad trafikvana, begränsad livserfarenhet och framför allt begränsat omdöme. De fattar helt enkelt inte bättre, det har inget med fordonstypen att göra.
I våras körde en av dotterns kompisar omkull med sin moped på en normalgrov asfaltväg här i trakten i ungefär 45 km/h, i samband med en punktering. Hon var 16 år då och klädd som de flesta mopedåkande 16-åriga tjejer är på våren. Inga frakturer, men hon lämnade kvar mer hud och underhudsfett i asfalten än någon i tråden skulle vilja se på bild. Tack och lov hade hon integralhjälm.
Jag tror inte man kan använda oskyddade moppefuckon som argument åt något håll i den här frågan utan att diskussionen hamnar på en påfrestande låg nivå.
Läste i någon hojtidning där de gjort slipprov av olika ställ att
1) Bra skinnställ skyddar bäst
2) Bra textil är bättre än dåligt till medelmåttigt skinn
3) Dåliga textilställ är helt värdelösa
Att skinn är bra ser man ofta på bana. Att dålig textil är värdelöst har jag provat ut själv, dock utan långtgående följdverkningar på min lekamen... tur det inte gick snabbare.
Har skjussat polare med improviserade kläder. Då tog de typ grövsta skorna de hade samt täckbrallor med jeans under samt typ vinterjacka eller liknande och skinnhanskar. Inbillar mig att det skulle hjälpa lite mer än typ linne skjorts och flipp-flopps.
Sen tror jag många får en falsk känsla av säkerhet av att ha skinnställ på sig. Typ osårbar i värsta rustningen, många säger att man ska anpassa körningen efter kläderna. Tar det tvärstopp ifrån 50km/h tror jag inte ett skinnställ hjälper speciellt mkt.
Bah!
Jag har inte sett någon nämna kevlarjeans. Rätt juste alternativ till vanliga jeans om man ska ner på byn för en kaffe på nån uteservering el nåt.
Men kevlarjeans brukar väl int vännerna ha heller, de är ju samma sak som att man lånar ut "riktig" skyddsutrustning åt den som ska åka.
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|