Vad händer om man inte besiktigar i tid?

Zigge

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda VFR 750 F -91
Ja, ponera att jag har inställelsetid tom juni men av olika anledningar inte får hojen besiktigad förrän i exempelvis juli, vad händer då? Får man kanonböter direkt hem i lådan eller händer det inte ngt förrän man blir stoppad av polisen (varför nu JAG skulle bli DET) och de upptäcker det hela? :confused:

En annan sak, vilka papper/intyg är man egentligen skyldig att medföra när man är ute och åker? Påföljder vid eventuella brister här? :rolleyes:

Tack på förhand!

Kryptonit

Pälsklädd raggare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 750 Turbo (och en drös fyrhjulingar)
Zigge skrev:
Ja, ponera att jag har inställelsetid tom juni men av olika anledningar inte får hojen besiktigad förrän i exempelvis juli, vad händer då? Får man kanonböter direkt hem i lådan eller händer det inte ngt förrän man blir stoppad av polisen (varför nu JAG skulle bli DET) och de upptäcker det hela? :confused:

En annan sak, vilka papper/intyg är man egentligen skyldig att medföra när man är ute och åker? Påföljder vid eventuella brister här? :rolleyes:

Tack på förhand!

Om du inte besiktar i tid får du körförbud... Brukar oftast resultera i böter tror jag om polisen stoppar dig.

Några papper behöver du inte ha när du är ute och åker. Bara KK.

Zigge

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda VFR 750 F -91
Ok, fick plötsligt för mig att man var tvungen att ha massa papper med sig (när man åkte moppe var man tvungen att ha ngt försäkringsbrev) och då jag inte haft med mig ngt förut blev jag lite orolig. Körskolan sade inget om det men man vet ju aldrig. :eek:

Angående besiktningen:
Låter vettigt och rimligt, man får ingen extra avgift för att man är "sen" sedan när man väl besiktigar då? ...och ngn kanske har erfarenhet av bötesbeloppet om man kör obesiktigat? :crash

Tack för ditt snabba svar Kryptonit. :tummenupp

craze

Allmänt keffo
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV Mille R, BMW R1200GS Adventure, Yamaha Neos, Trampcykel
Re: Re: Vad händer om man inte besiktigar i tid?

Kryptonit skrev:
Om du inte besiktar i tid får du körförbud... Brukar oftast resultera i böter tror jag om polisen stoppar dig.
En del försäkringsbolag betalar inte ut någon ersättning vid eventuell olycka om du kör ett obesiktigat fordon/fordon med körförbud heller.

craze

Allmänt keffo
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV Mille R, BMW R1200GS Adventure, Yamaha Neos, Trampcykel
Zigge skrev:
Angående besiktningen:
Låter vettigt och rimligt, man får ingen extra avgift för att man är "sen" sedan när man väl besiktigar då? ...och ngn kanske har erfarenhet av bötesbeloppet om man kör obesiktigat?

Ingen extra avgift för att du är sen, det kostar lika mycket ändå.
Bötesbeloppet är jag inte helt säker på, men jag har för mig att det är 800:-.

Zigge

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda VFR 750 F -91
Re: Re: Re: Vad händer om man inte besiktigar i tid?

craze skrev:
En del försäkringsbolag betalar inte ut någon ersättning vid eventuell olycka om du kör ett obesiktigat fordon/fordon med körförbud heller.

Det kan vara bra att veta. Tänk om man är sen och klotar på väg till besiktningen... :skrämd

Edit: Bötesbeloppet: Ok, tack craze.

gs500e

Livsnjutare
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
Suzuki GS500E
Automatiskt körförbud. Frågan är hur du ska ta hojen till besiktningen... :)

Stoppsladd

Under uppbyggnad.....
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha wr250X -08
Om ni kollar på Registrerings beviset står det "skall medföras vid färd"

Racerpelle

Pelles Konsult och Motor AB
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös stackare
gs500e skrev:
Automatiskt körförbud. Frågan är hur du ska ta hojen till besiktningen... :)

Sålänge skatt och försäkring är betalda är det tillåtet att:
a) provköra i samband med reparation.
b) färdas kortaste väg till LÄMPLIG besiktningsstation.

Inget av dessa kriterier är direkt svåra att "konstruera", men det var ju det där med hur försäkringen gäller om man klotar på "fel" ställe/tid..

Åk till bilprovningen på morgonen o vänta på en tid, de brukar vara hyggliga med att kunna ta in en hoj extra.

Lycka till / RoneRider

Chefen Alabama

Nu i delar!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Bläjd -96, dynokit, helsystem Termignoni, K&N
Bötesbeloppet är 600:- för bil iallafall.
Endast trafikförsäkringen gäller.

Sen kan man alltid spela oförstående om man blir stoppad, eller säga att man är på väg till besiktningen, provkörning i samband med reparation (var lagligt förr dock ej nu).
Så länge cykeln är laglig i övrigt ökar chanserna att slippa böter.

Tog reda på allt detta eftersom jag körde hem en bil (med körförbud sedan aug 2002) från Trosa till Gävle (ca 20 mil E4) och ville veta vad som gäller.
Bara att ställa på och trafikförsäkra, enda papper man behöver ha med sig är "Bevis om avställningens upphörande" efter som man inte har/får giltigt skattemärke.

Last edited:

Zigge

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda VFR 750 F -91
RoneRider skrev:

Inget av dessa kriterier är direkt svåra att "konstruera", men det var ju det där med hur försäkringen gäller om man klotar på "fel" ställe/tid..

Åk till bilprovningen på morgonen o vänta på en tid, de brukar vara hyggliga med att kunna ta in en hoj extra.

Lycka till / RoneRider

Ja, det kan ju vara en idé att åka dit på chans, sååå tight schema kan de väl ändå inte ha. :rolleyes:

Tack alla för alla bra svar! :tummenupp

sharp

Just cruiZin'
Gick med
15 May 2003
Hoj
Hojlös
RoneRider skrev:

Lycka till / RoneRider

Observera att punkt a) provköra i samband med reparation, inte längre gäller som giltigt kriterie.

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Zigge skrev:

Tack på förhand!

Besiktigar du inte i tid, kommer tre homosexuella ryska sjömän och knackar på hemma hos dig. Sedan blir det hard core.

Zigge

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda VFR 750 F -91
Re: Re: Vad händer om man inte besiktigar i tid?

valmers skrev:
Besiktigar du inte i tid, kommer tre homosexuella ryska sjömän och knackar på hemma hos dig. Sedan blir det hard core.

:skrämd :eek: :( :skrämd :eek: :( :skrämd :eek: :( :skrämd

Nyheter
Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...