Vad händer om man kör med inkallat kort?

Villee

rookie
Gick med
24 Oct 2003
Ort
Stockholm
Hoj
cbr600f
Tänkte bara att ett jäkla problem för många här bör ju vara inkallade kort.

Dvs. om du av någon anledning blir av med kortet precis när säsongen har börjat och får tillbaka den först när säsongen slutar.. tror ni inte rätt många skulle ändå åka men ta det lite lugnare? Vad blir straffet för köra utan kort, mer böter?

Nu syftar jag självklart bara på folk som haft kortet länge och kan köra hoj, skulle inte kunna tänka mig själv köra utan kort då jag skulle utgöra direkt fara ute på vägarna.
 

Honda forever

livet börjar vid 14000rpm
Gick med
4 Apr 2003
Ort
Luleå
Hoj
Honda CBR1000RR
Olovlig körning kallas det, såvida du inte bryter mot några andra trafikregler samtidigt så blir det "bara" olovlig körning (böter!)
 

Anneli

Nu på gatan igen!..
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Märsön
Hoj
Fireblade
Jag är förmodligen i riskzonen (om inget under sker.. :rolleyes: )att bli av med lappen lagom till säsongen startar. Jag skulle aldrig våga köra under spärrtid, ja e säker på att farbror blå skulle stå bakom närmsta hörn o bara vänta... så får jag lappen indragen kommer jag utöva två nya intressen; promenera och lifta.. :)
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Villee skrev:
Tänkte bara att ett jäkla problem för många här bör ju vara inkallade kort.

Dvs. om du av någon anledning blir av med kortet precis när säsongen har börjat och får tillbaka den först när säsongen slutar.. tror ni inte rätt många skulle ändå åka men ta det lite lugnare? Vad blir straffet för köra utan kort, mer böter?

Nu syftar jag självklart bara på folk som haft kortet länge och kan köra hoj, skulle inte kunna tänka mig själv köra utan kort då jag skulle utgöra direkt fara ute på vägarna.

Har du tex ingen behörighet för fordonet dvs du har inte rätt bokstav på kortet och inte bryter mot trafikregler så räknas det bara som olovligkörning=böter.
MEN har dom återkallat kortet så kan du få upp till ett års fängelse om dom tar dig.
Men sen kommer ju hela försäkringsbiten till ,tror att dom flesta försäkringsbolag vägrar betala ersättning om föraren inte har körkort....
 

IO

IBF, Ilari Bjuvander Foto - ilari.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
Ducati 999 Race -05, WLC 1942, Yamaha XS-750 -77
Farbror blå förklarade för mig (av någon anledning :mad: ) att om man blivit av med kortet och kör ändå är det värre än att köra utan att ha tagit kortet alls. Han sa att om jag skulle ut och köra under spärrtiden kunde jag få "tillfällig bostad" :fatta!
 

SuperKnutte

Lägg av!
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Bästerås
Hoj
KTM 525 SM-07 + Yamma WR426F Enduro Edition + Canon EOS 400D + en Caddy pickis och en tuff Transporter. :P
Honda forever skrev:
Olovlig körning kallas det, såvida du inte bryter mot några andra trafikregler samtidigt så blir det "bara" olovlig körning (böter!)

Har du fått körkortet indraget och kör ändå blir det grov olovlig körning..
Påföljden blir böter och eventuellt längre indragningstid för kortet... :huvet
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
en kompis till mig blev av med körkortet. han körde i alla fall och blev haffad av en polis. tror att han blev stoppad för att dom tyckte han körde för fort. hur som helst så fick han 6000kr i böter!!!!!!!! tror även att dom behöll kortet i någon månad extra, men det är jag inte helt säker på.

om man kör bil utan körkort så är det väl mest böterna man behöver oroa sig för. med mc så känns det som att det farligaste är just att man kanske inte får någon ersättning om man kraschar. chansen att man kraschar är ju mycket större på mc. polisen kan man ju alltid köra ifrån så det spelar inte så stor roll.
 

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Dalsland
Hoj
Hayabusa Turbo
Japp...det blir värre än att inte ha kort alls. Grov olovlig körning. Kostade mig 4800kr. Snuten sa att det kunde bli förlängd spärrtid oxå men det blev det inte. Blev stoppad med en kompis bil som saknade skattelapp men den va skattad å han hade inte orkat fått på lappen, surt som fan.....
 

Killeak

Brum, brum ;)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skogen utanför Gävle
Hoj
1995 Kawa zx9r
Villee skrev:
Tänkte bara att ett jäkla problem för många här bör ju vara inkallade kort.

Dvs. om du av någon anledning blir av med kortet precis när säsongen har börjat och får tillbaka den först när säsongen slutar.. tror ni inte rätt många skulle ändå åka men ta det lite lugnare? Vad blir straffet för köra utan kort, mer böter?

Nu syftar jag självklart bara på folk som haft kortet länge och kan köra hoj, skulle inte kunna tänka mig själv köra utan kort då jag skulle utgöra direkt fara ute på vägarna.

hmmm... spelar det nån roll hur länge man haft kortet!? Har man klarat det så borde man ju kunna köra på vägarna utan att vara en livsfara, trodde det var själva meningen med att man måste ta ett körkort... :va Bara man fäljer trafikreglerna, vilket kan vara extra klokt om man blivit av med kortet för då kan det bli finkan och aktuellt att ta kortet på nytt... Lyck Till!!! :tummenupp
 

Villee

rookie
Gick med
24 Oct 2003
Ort
Stockholm
Hoj
cbr600f
Killeak skrev:
hmmm... spelar det nån roll hur länge man haft kortet!? Har man klarat det så borde man ju kunna köra på vägarna utan att vara en livsfara, trodde det var själva meningen med att man måste ta ett körkort... :va Bara man fäljer trafikreglerna, vilket kan vara extra klokt om man blivit av med kortet för då kan det bli finkan och aktuellt att ta kortet på nytt... Lyck Till!!! :tummenupp

Ja om du precis fått kortet och blivit av med det, då kanske du inte borde fått det i första taget - dvs. du kan vara en trafikfara. Om du däremot kört i 10 år lungt så kan man ju säga att du vet vad du gör i trafiken och att du blev av med kortet var mer olyckligt.
 

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Peking
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
bmwjohan skrev:
om man kör bil utan körkort så är det väl mest böterna man behöver oroa sig för. med mc så känns det som att det farligaste är just att man kanske inte får någon ersättning om man kraschar. chansen att man kraschar är ju mycket större på mc. polisen kan man ju alltid köra ifrån så det spelar inte så stor roll.

Japp, Helikopter å radio är inte så värst snabbt, det "drar" man lätt.. :kocko

/B
 

xZibit

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2003
Ort
Söderköping
Hoj
Suzuki gsx-r 750 '88
ehum..
så om jag med "mellankort" skulle bli stoppad på en lite för stark motorcykel så skulle jag bara få böter lr?
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Bj.O.rn skrev:
Japp, Helikopter å radio är inte så värst snabbt, det "drar" man lätt.. :kocko

/B

självklart så går det nog inte så bra ifall dom kommer med helikopter, men hur ofta gör dom det? i mina trakter ser man till en polishelikopter kanske 1 gång vart annat år eller nått sånt.
att dom använder radio spelar inte så stor roll ifall man smiter inne i stan. dom kan liksom inte fixa 10 vägspärrar på 30 sekunder för att spärra alla möjliga flyktvägar
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
men om man kör fordon man inte har kort för då, altså vi kan ponera att jag har B kort men tas på en hoj(utan A-behörighet), blir jag inte av med mitt körkort för bil då alltså?
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
jag har läst på www.enduromx.com om nån kille som åkt fast när han kört cross på allmän väg. han hade inte något mckort(hade i och för sig inte hjälpt i detta fall) och dom tog hans bilkörkort
 

spharv

Ny medlem
Gick med
26 Dec 2003
Ort
Småland
Hoj
Suzuki
Silwer skrev:
men om man kör fordon man inte har kort för då, altså vi kan ponera att jag har B kort men tas på en hoj(utan A-behörighet), blir jag inte av med mitt körkort för bil då alltså?

Det finns tydligen helt sjuka regler för det där. Om man har ett .. vad kallade de det.... "Dåligt levnadssätt" (kanske håller på med droger, misshandlar folk på stan osv..) så kan du bli av med körkortet som straff. Hör hört rövarhistorier om folk som cyklat mot rött när de varit berusade och blivit av med sitt B-kort pga det. :kocko
 

MarcusR6

Hej o hå!
Gick med
17 Jul 2003
Ort
Malmö
Hoj
Mazda, en vanligt slö
Villee skrev:
Tänkte bara att ett jäkla problem för många här bör ju vara inkallade kort.

Dvs. om du av någon anledning blir av med kortet precis när säsongen har börjat och får tillbaka den först när säsongen slutar.. tror ni inte rätt många skulle ändå åka men ta det lite lugnare? Vad blir straffet för köra utan kort, mer böter?

Nu syftar jag självklart bara på folk som haft kortet länge och kan köra hoj, skulle inte kunna tänka mig själv köra utan kort då jag skulle utgöra direkt fara ute på vägarna.

:kocko
Det blir grov olovlig körning, eftersom man vet att man blivit av med det. Väldigt dryga böter. I vissa fall kan det ge fängelse om man smiter från polisen...
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
MarcusR6 skrev:
:kocko
Väldigt dryga böter. I vissa fall kan det ge fängelse om man smiter från polisen...
Men om man smiter så slipper man juh fängelse & böter :va

Men det bästa är iaf att sköta sig och gasa där det är mer lämpligt.
 

stony

Yes!! Nu ännu drygare
Gick med
30 Jun 2003
Ort
Borta
Hoj
Sålda
polarn drog in i en bil när hans kort var draget, han fick böter och fotboja :)
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top