Vad händer om man kör på rådjur/hjort?

Busafreak

Sportforever-customnever
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Hayabusa, CBX 1000, REX 98cc -39
Under en sväng i lördags på ca 30 mil dyker plötsligt upp en flock om ca 5-7 dovhjortar mitt framför nosen i en fart om 90-100. Genom ett under lyckades jag passera mellan hjort nummer ett och två i en lucka på ett par meter!

Hann att tänka en hel del och var helt övertygad om att de skulle smälla. Någon som har erfarfenhet om vad som händer? Böjs gaffelbenen så att hojen blir ostyrbar eller flygar men direkt över styret?

Nå´n som vet?

Bifogat

• nostmackliten.jpg
    nostmackliten.jpg
    59.5 KB · Visningar: 329
Last edited:

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Firestorm
Mattias vet.
De flesta ramlar väl, men jag har även hört om fall där man klyver djuret rakt igenom och kan fortsätta köra mer eller mindre.

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Hoj
no more :(
Jag tror inte du orkar hålla emot den otroliga rörelseenergin som du faktist drabbas av när din kropp+motorcykel tar ett totalstopp från att färdats i 30m/s

Så man flyger nog av bågen direkt, vet inte med all säkerhet, tack och lov!

ganska intressant fråga endå må jag säga, får en att fundera

mamartin

Mamartin
Gick med
28 Mar 2004
Hoj
Suzuki GSXR 1000 -02
Vet inte men det finns en film när en kör på ett rådjur och han kastas av direkt av smällen, han hade tur att överleva för det gick fort. Det beror nog på hastighet och reaktion.

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Firestorm
Superbee skrev:
Jag tror inte du orkar hålla emot den otroliga rörelseenergin som du faktist drabbas av när din kropp+motorcykel tar ett totalstopp från att färdats i 30m/s

-Jag tänkte på rådjur. :pannkyss

CHROLO

Does not play well with other bikers...
Gick med
1 Sep 2004
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
Busafreak skrev:
Under en sväng i lördags på ca 30 mil dyker plötsligt upp en flock om ca 5-7 dovhjortar mitt framför nosen i en fart om 90-100. Genom ett under lyckades jag passera mellan hjort nummer ett och två i en lucka på ett par meter!

Hann att tänka en hel del och var helt övertygad om att de skulle smälla. Någon som har erfarfenhet om vad som händer? Böjs gaffelbenen så att hojen blir ostyrbar eller flygar men direkt över styret?

Nå´n som vet?

Det är säkert olika beroende på hastighet m.m.

En kollega till mig körde på ett rådjur med BMW 1100. Han kom över kroppen med framhjulet, men den fastnade framför bakhjulet. Till slut kom även bakhjulet över. Han höll sig på hjulen hela tiden. Är lite osäker på hur fort det gick i kollissionsögonblicket, men gissar på mellan 70-50 km/h.

Framskärmen gick sönder, likaså ABS givaren fram. Det blev en liten spricka i kåpan.

Twin

Ska leverera metervara
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
Såld
Superbee skrev:

Eeeeh, han skrev ju inte att han va på väg att köra in i en betongmur eller? :va

En vän körde på ett rådjur med sin hoj, klöv djuret i två. Fick en hel del kött på sig (tarmar och annat gott) samtidigt som hojen la sig på sidan. Kanade typ bra långt på ryggen innan det tog stopp på mötande körbana (som tur va kom inget möte).

Kåpor, böjd gaffel, skinnställ kass och en erfarenhet rikare blev resultatet.

Klarade sig oskadd!

/ T

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Det hela hänger nog mest på tur eller otur.
Man kan klara en träff på ett rådjur, hjortar tror jag är värre, de är större och tyngre.
En gammal kompis klöv ett rådjur mitt uti utan att vurpa i 200+ på e22'an nere i blekinge med en gsxr750 88, en lykta, framskärmen, ena bromsslangen, och ett par kåpfästen, behöver väl knappast tillägga att hojen och föraren såg riktigt grisig ut efteråt :rolleyes:
Men det är den enda jag känner som inte gått omkull när de träffat rådjur, vilket är ett par stycken.

TSRD

Forza Italia
Gick med
10 Jun 2004
Hoj
Ducati M900 CR Sp, Ducati Multistrada 1000DS -04
Krocka med Rådjur suger fett... Att krocka med Rådjur när man har halvtaskiga skyddskläder suger ännu "fettare". Ända tills dess att jag försökte själv så trodde jag att man kunde "knuffa omkull" rådjur utan att gå omkull själv... Jodu :näsblod .

Vill någon titta på lite bilder från en rådjurssmäll så kan ni följa länken nedan. Själv har jag en minneslucka på ett halvt dygn, så jag kommer inte ihåg smällen. "Gummispåret" i asfalten är inte ett bromsspår, utan det är framhjulet som har hasat tvärställt i färdriktningen, efter det att rådjuret slagit det åt sidan. Bestående skavanker inkluderar en klen armbåge och en Whiplashad nacke/axel:
http://ebbot.net/ducati/roadtrip/crash010721/spidi_leathers

Om ni bara ska se en bild på hur ett skinnställ kan se ut efter att lite rådjur och ambulanskillar (tack så mycket) varit igång så ser det ut så här:
spidi_leathers_1.jpg

Nuförtiden åker jag runt i ett ställ som har trippelsöm :tummenupp :tummenupp :tummenupp . Halvarssons raceställ rockar (och billiga är de oxå) :yoparty .

/Tobbe

.

(MARCUS)

Den Vassaste...
Gick med
28 Feb 2004
Hoj
Kawasakit 636 " Såld" KTM Duke II "Såld" Yamaha 450 motard "såld" Kawasaki Z750 "såld" Yamaha R1 Fighter "såld" KTM Superduke "såld" KTM 690 SMC
Så här gick det för mig när jag krockade med ett rådjur för 4v sedan. Bröt BARA nyckelbenet som tur va. Hojen är skrot, ramen gick av.
Fortfarande sjukskriven...

Bilder
http://ninjaz.kicks-ass.net/map

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
CHROLO skrev:
Det är säkert olika beroende på hastighet m.m.

En kollega till mig körde på ett rådjur med BMW 1100. Han kom över kroppen med framhjulet, men den fastnade framför bakhjulet. Till slut kom även bakhjulet över. Han höll sig på hjulen hela tiden. Är lite osäker på hur fort det gick i kollissionsögonblicket, men gissar på mellan 70-50 km/h.

Framskärmen gick sönder, likaså ABS givaren fram. Det blev en liten spricka i kåpan.

Hmm, en Uppsala-polis (en av de gamla stötarna) körde på ett rådjur i tjänsten under ett cykellopp (föråkare) när han satt och tittade bakåt bara för ett ögonblick. Bröt handlederna eller något liknande och har väl inte riktigt kommit tillbaka i sadeln sedan dess.

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
TSRD skrev:
Om ni bara ska se en bild på hur ett skinnställ kan se ut efter att lite rådjur och ambulanskillar (tack så mycket) varit igång så ser det ut så här:

.

Men det är väl sådär trasigt för ambulanspersonalen klippt loss stället? eller?

Casca

Numera innehavare av än V-twin
Gick med
7 Apr 2003
Hoj
RSV 1000 -01
Det är stor risk att man bryter handlederna, och båtbenet (vilket tar 3 låååånga månader att läka, extra drygt över sommaren) i handen.

Jag trillade av och såg hojjen fortsätta ett par hundra meter. innan den la sig på sidan och kanade ut i diket, i stort sett bara skrapskador och mosade kåpor som gick sönder.

TSRD

Forza Italia
Gick med
10 Jun 2004
Hoj
Ducati M900 CR Sp, Ducati Multistrada 1000DS -04
Zana skrev:
Men det är väl sådär trasigt för ambulanspersonalen klippt loss stället? eller?

Jodå så är det. Men visst ser det tufft ut :yoparty .
Däremot så sprack faktiskt skiten över armbågen :näsblod :4skrika , se övriga bilder på den länk jag bifogade...

/T

.

Tjoffe

Luspudlar
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
..
Min chef fortsatte igenom med en modifierad gaffelvinkel. Höll sig på hjulen dock

Fastball

Drinkare
Gick med
7 May 2003
Hoj
CBR 970RR Race kammar, Portad topp, Helsystem mm.
Kay skrev:
har även hört om fall där man klyver djuret rakt igenom och kan fortsätta köra mer eller mindre.
De gångerna är bäst. Man slipper få sämre snitthastighet pga onödiga stopp :mattias

Ogre

påställd
Gick med
27 Sep 2004
Hoj
r6-02
nu när jag sett hur det går när man krockar med en hjort så vågar jag inte ens tänka på hur det går när man krockar med en älg

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...