Vad händer om...

Mr Mikael

Ny medlem
Gick med
16 Jan 2008
Hoj
Ingen för tillfället
Vad händer om polisen stoppar en när man kör en mc som ska vara strypt på papper men som ej är det i verkligheten och man har körkort för tung mc?

Kollar farbror polisen verkligen sånt? Han vill väl bara se på körkortet? Och det har man ju med sig förhoppningsvis =)

sportbike

Guest
Har svårt att tro att en polisman kan göra den bedömningen på plats,om hojen är strypt eller inte.
Lär ju vara bilprovningens jobb ?

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Hoj
Emmaljunga super viking, 2018
Och försäkringsfråga torde det väl vara också gissar jag på?

Mr Mikael

Ny medlem
Gick med
16 Jan 2008
Hoj
Ingen för tillfället
Förstår mig lixom inte på om en polis kollar sånt där?

Egentligen kör jag ju lagligt. Det är bara att jag kör ett felregistrerat fordon?

Han kollar på mc:n..hmm..ja 750cc ser han kanske nånstans säger vi. Och så kollar han på körkortet och det är ett tungt. Nå?

sportbike

Guest
Förstår mig lixom inte på om en polis kollar sånt där?

Egentligen kör jag ju lagligt. Det är bara att jag kör ett felregistrerat fordon?

Han kollar på mc:n..hmm..ja 750cc ser han kanske nånstans säger vi. Och så kollar han på körkortet och det är ett tungt. Nå?

ja men det är ju skitenkelt:eek:lovlig körning....

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Då borde det bli olovlig körning av oregistrerat fordon då det ej uppfyller sina krav på registreringen= nyregistrering krävs. Då kvittar det troligtvis att du har rätt körkort.

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
Är det? Jag har ju A-kort..alltså för tung hoj...

Frågan är: Har du kort för tung med begränsning eller tung?

Har du med begränsning då är det olovlig körning.
Har du inte begränsning? Då är det fritt fram.

Mr Mikael

Ny medlem
Gick med
16 Jan 2008
Hoj
Ingen för tillfället
Då borde det bli olovlig körning av oregistrerat fordon då det ej uppfyller sina krav på registreringen= nyregistrering krävs. Då kvittar det troligtvis att du har rätt körkort.

Och hur ska polisen se detta? Det är det jag är mest nyfiken över...

Läs första inlägget lite nogare så ser ni ju att jag skrivit tungt kort :D

Alltså!

Jag har tungt mc körkort... Kör en strypt hoj som är det på pappret,men ej i verkligeheten...

sportbike

Guest
Och hur ska polisen se detta? Det är det jag är mest nyfiken över...

Läs första inlägget lite nogare så ser ni ju att jag skrivit tungt kort :D

Alltså!

Jag har tungt mc körkort... Kör en strypt hoj som är det på pappret,men ej i verkligeheten...

ok,alltså en försäkringsklassfråga,men om den är reegistrerad som 25 kw ? så ska den ju omregistreras igen,till fulleffekt.

Mr Mikael

Ny medlem
Gick med
16 Jan 2008
Hoj
Ingen för tillfället
ok,alltså en försäkringsklassfråga,men om den är reegistrerad som 25 kw ? så ska den ju omregistreras igen,till fulleffekt.

Jo,det är så sant. Men nu skippar olagliga jag detta steget att omregistrera hojen igen till fulleffekt. Endast nyfiken på om farbror blå kollar sådant?

Om det händer en olycka så är det ju självklart att man blir drabbad...men alltså,frabror blå torde väl inte kika sånt när det stämmer med hojj och kort ;)

Mr Mikael

Ny medlem
Gick med
16 Jan 2008
Hoj
Ingen för tillfället
För att förenkla den slutliga frågan:

Alltså,frågar polisen endast efter körkortet? Eller snokar han i regbeviset på något sätt också?

Iof kör man ju inte runt med regbevis (men de kanske ser det i polisbilen)?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Oavsett om han kollar ditt körkort OCH regbevis så ser han ju inte om hojen verkligen är strypt. Som sagt, du får åka omkring på en moppe om du skulle vilja det, du blir inte automatiskt förbjuden att göra det bara för att du har A-kort...
Men fortfarande, skulle de mot förmodan (det lär inte inträffa) kontrollera hojen så skulle de teoretiskt kunna ge dig böter för att du kör omkring på ett oregistrerat fordon.
Jag skulle inte vara orolig i ditt fall, jag körde på en 25kw-hoj med begränsat körkort fast strypningarna var borta 5 minuter efter omregistreringen. Jag blev stoppad av polisen och var nervös som tusan men de klagade bara på avsaknad av backspeglar (något jag inte behövde) samt regplåten placering. Fick inga böter, räckte med att lova att jag skulle köra lugnt så skulle de förbise mina "defekter".

Helmetrock

Cylindergrinder
Gick med
8 Dec 2006
Hoj
Because real men don't eat sushi, BMW Rockster, hos doktorn och vilar sig....
På min gamla BMW F650 stod det 25 KW med stora bokstäver på insugsröret, jag har för mig att det stod i regbeviset att det skulle stå där, och isåfall skulle det ju vara lätt att kolla om polisen såg det.

Men annars är väl hela grejen att om du kraschar och det blir försäkringsärende och någon kommer på att hojen varit oreggad, så blir det väl inget på försäkringen?

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024