Vad håller Honda på med??

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
2013 släppte Honda sin nya CB 1100 till ett pris av 122,000 riksdaler. Hojåkares reaktioner var att priset var för högt vilket kan stämma eftersom jag inte sett en enda ute på vägarna.
Nu fyra år senare släpper dem en förbättrad version av CB 1100 och begär 139,900 för standard modellen och 144,900 för RS modellen, är detta Hondas hyllvärmare 2017 ?

Nya Fireblade kostar i grundutförande 199,000 utveckling kostar kosing därför så kryddar dem SP2 versionen till hiskeliga 285,000

Honda ligger nu prismässigt i Ducatiland i mitt tycke, hur stor är chansen att man ska få se en SP2 på en bandag 2017 ? 3-5% om än så högt.
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Yamaha har lyckats vända trenden, de var lite inne på samma spar som Honda är i just nu.

Suzuki är på g.

Honda har haft ännu bättre förutsättningar än dessa företag men fortsätter i samma nedåtgående riktning år efter år. Jag får en känsla av att Honda säljer mer "nyttofordon" än rena nöjesmaskiner - det kanske är därför vi inte hittar något som tilltalar oss sporthojsentusiaster?

Och sen priset! Yamaha och Suzuki har båda lyckats bra (MT modellerna samt GSX streetfightern... GSXR lär bli konkurrenskraftig i pris med), men vad sysslar Honda med?

1299 Panigale S är väl billigare än en SP2? :gnissla
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Ducati 1299 S kostar 2017 hos återförsäljare 270,900:-
då får man öhlinfjädring som är elektronisk fram plus smidda aluminiumfälgar och en framskärm i kolfiber.
 

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
Suka
Renodlade sporthojar säljer ju inte direkt som smör. Inte konstigt om Honda, likt de flesta andra tillverkare, väljer att huvudsakligen satsa på andra segment. (Med det sagt tycker jag deras kommande Fireblade är grymt läcker).

Prissättningen har jag också funderat lite över. Nuförtiden är väl inte en Honda direkt bättre kvalitetsmässigt än vilket annat märke som helst? Och inte är det ett särskilt exotiskt märke heller. Helt klart lever de på gamla meriter här.

Däremot verkar det tyvärr vara en pågående trend bland i stort sett alla tillverkare att kompromissa lite för mycket. Man når sällan hela vägen fram. Just Honda kommer ju t e x ut med en CRF250 Rally. En lättare dual sport med rätt tillbehör redan från tillverkarhåll var det verkligen inte igår vi fick. Bara ett problem: varför 250 och inte 450? Har hittills inte stött på någon som inte hellre tagit en större motor för ändamålet.

Det sistnämnda är som sagt inte unikt för Honda. Yamahas nya scrambler har samma markfrigång som glidaren den är baserad på, Moto Guzzis retromodeller har mindre effekt än vad originalen hade för 40 år sedan etc. Och när var det egentligen vi fick en sporthoj under 500 kubik som inte väger i princip lika mycket som literhojarna, med vettiga komponenter dessutom? Det var faktiskt bättre förr i många avseenden.
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Precis som du säger "varför är de nya sämre än de gamla" där kan jag bara hålla med dig.
Ute i mitt garage står en gammelhonda CB1100F -83 med 100 hästar i motorn, dagens CB1100 har 89,7 hästkrafter.
I mitt tycke skulle den hojen ha 110 hk för att funka bättre vid de tillfällen man är två på hojen.
 

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
Ja jösses vad håller de på med? De flesta Hondor ser ut som stryk, nya AfricaTwinen och Bladen undantagna.
Bladens prissättning är ju ett annat aber: klenast motor ( på pappret iallafall) av alla 1000cc sporthoj, ändå dyrast! Bara Panigale är dyrare med 217 k.
BMW 180k
Aprilia 161k
Kawasaki 179k
Yamaha 187k
Honda 200k!

Nog lockar en RSV4RR + 40000 i näven mer än en överprisad Honda!
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Nuförtiden är väl inte en Honda direkt bättre kvalitetsmässigt än vilket annat märke som helst? Och inte är det ett särskilt exotiskt märke heller. Helt klart lever de på gamla meriter här.
Med tanke på de trådar med fel som drabbar hojar kan man dra vissa slutsatser.
Mitt intryck är att dessa trådan sällan handlar om Hondor.
 

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
Precis som du säger "varför är de nya sämre än de gamla" där kan jag bara hålla med dig.
Ute i mitt garage står en gammelhonda CB1100F -83 med 100 hästar i motorn, dagens CB1100 har 89,7 hästkrafter.
I mitt tycke skulle den hojen ha 110 hk för att funka bättre vid de tillfällen man är två på hojen.

Hur är det ens tekniskt möjligt att ur en 16v radfyra på 1140cc med insprutning endast plocka ut 90 hk?! Går vevaxel trögt eller tänder motorn strax innan nedre dödpunkt? Ska bensinen spädas ut eller vadå?
145.000:- har de tänkt att man ska betala.
Jo men tack för kaffet!
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Med tanke på de trådar med fel som drabbar hojar kan man dra vissa slutsatser.
Mitt intryck är att dessa trådan sällan handlar om Hondor.

:fakta


Min tanke är nog att Honda vänder sig till andra typer av kunder än de som köper tex Aprilia, BMW och KTM.
Hondaköparen letar en hoj som funkar år ut och år in utan krångel. Förra Hondan kördes 12.000 mil på 8 år utan en misständning och nu är det dags att byta. Samma med första Hondan som köptes 1983... osv.

Inte sällan står det en bil i form av Toyota (eller Honda) i garaget redan. Aldrig ens öppnat huven på fyra år.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
:fakta


Min tanke är nog att Honda vänder sig till andra typer av kunder än de som köper tex Aprilia, BMW och KTM.
Hondaköparen letar en hoj som funkar år ut och år in utan krångel. Förra Hondan kördes 12.000 mil på 8 år utan en misständning och nu är det dags att byta. Samma med första Hondan som köptes 1983...
Inte sällan står det en bil i form av Toyota (eller Honda) i garaget redan. Aldrig ens öppnat huven på fyra år.

Visst är det så. I garaget står aprilia. Hondan(bil) får stå utanför.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Ja jösses vad håller de på med? De flesta Hondor ser ut som stryk, nya AfricaTwinen och Bladen undantagna.
Bladens prissättning är ju ett annat aber: klenast motor ( på pappret iallafall) av alla 1000cc sporthoj, ändå dyrast! Bara Panigale är dyrare med 217 k.
BMW 180k
Aprilia 161k
Kawasaki 179k
Yamaha 187k
Honda 200k!

Nog lockar en RSV4RR + 40000 i näven mer än en överprisad Honda!

Du kan laga gaaaaaanska mycket efter garantin gått ut för 40lök. Och lär dig något också.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Du kan laga gaaaaaanska mycket efter garantin gått ut för 40lök. Och lär dig något också.

Jo, man lär sig att köpa Honda i fortsättningen... :)

Nä jag håller med, på en hoj spelar andra saker större roll.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
Varadero ska det stå!
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Nya Fireblade kostar i grundutförande 199,000 utveckling kostar kosing därför så kryddar dem SP2 versionen till hiskeliga 285,000

Honda ligger nu prismässigt i Ducatiland i mitt tycke, hur stor är chansen att man ska få se en SP2 på en bandag 2017 ? 3-5% om än så högt.

Ducati 1299 S kostar 2017 hos återförsäljare 270,900:-
då får man öhlinfjädring som är elektronisk fram plus smidda aluminiumfälgar och en framskärm i kolfiber.

Känns oschysst att yxa eldbladet redan innan den lanserats, och siffror talar ju absolut inte hela historien, även om barhängsskryt alltid hållit värde hos sporthojsklientellet. Men klart står ju att för det priset måste den vara riktigt jävulskt bra. Det kommer inte att räcka att vara en bra rundad allsidare mer, åtminstone SP2'an måste sikta på att vara _bäst_ i mitt tycke, en japps för nästan 300 lök bara måste sopa mattan om man skall kunna ta den seriöst. :näsblod

Däremot verkar det tyvärr vara en pågående trend bland i stort sett alla tillverkare att kompromissa lite för mycket. Man når sällan hela vägen fram. Just Honda kommer ju t e x ut med en CRF250 Rally. En lättare dual sport med rätt tillbehör redan från tillverkarhåll var det verkligen inte igår vi fick. Bara ett problem: varför 250 och inte 450? Har hittills inte stött på någon som inte hellre tagit en större motor för ändamålet.
Håller helt klart med angående crf rally. Blev riktigt uppspelt när jag såg den, och började googla, tro fan man blev besviken när man insåg att 450'n endast var en tävlingscykel från hrc och cykeln de visade upp bara fanns att tillgå som en ynka 250. En riktigt lätt och snygg äventyrscykel att ha på sidan av sporthojen och busa i skiten med, perfekt. Men 250 känns som att det begränsar användningsområdet lite för mycket, visst, för mig som inte kört mycket offroad hade det antagligen räckt långt i skogen, så länge vikten är låg, men så fort du kommer till en grusväg är jag rädd att den kommer att kännas vek. Skall den användas som äventyrshoj så innebär det ju också en del transportsträckor på asfalt, och kanske till och med någon kilometer motorväg, och då är jag rädd att det är helt jäkla kört. :( Det sagt skulle jag gärna prova en vid någon demodag, för hade det inte vart skoj att bli bevisad fel, ibland? :näsblod
 

Startgas

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Finspång
Hoj
Gasgas 450 quad
Håller helt klart med angående crf rally. Blev riktigt uppspelt när jag såg den, och började googla, tro fan man blev besviken när man insåg att 450'n endast var en tävlingscykel från hrc och cykeln de visade upp bara fanns att tillgå som en ynka 250. En riktigt lätt och snygg äventyrscykel att ha på sidan av sporthojen och busa i skiten med, perfekt. Men 250 känns som att det begränsar användningsområdet lite för mycket, visst, för mig som inte kört mycket offroad hade det antagligen räckt långt i skogen, så länge vikten är låg, men så fort du kommer till en grusväg är jag rädd att den kommer att kännas vek. Skall den användas som äventyrshoj så innebär det ju också en del transportsträckor på asfalt, och kanske till och med någon kilometer motorväg, och då är jag rädd att det är helt jäkla kört. :( Det sagt skulle jag gärna prova en vid någon demodag, för hade det inte vart skoj att bli bevisad fel, ibland? :näsblod

Ja, det var just det. Tyvärr var den ju inte så lätt ändå, 157kg. Det är 3 kilo mindre än min XT600 från 89, som hade dubbla effekten...
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top