Vad har bilen? Kamkedja, rem eller stötstänger??

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Har en bil som jag har blivit mycket osäker på ang hur ventilerna styrs.

Det logiska är att den har rem eftersom det sitter en strategiskt placerad kåpa där. Under kåpan finns det något som ser ut som en kamrem. Vad som gör mig så osäker är att den remmen ser väldigt kort ut och går inte så långt ned i blocket som den borde. Dessutom har någon darrig fårdmek någon gång sagt något om en rem till bensinpumpen och svamlat något om en kamkedja, dock utan att varit ut och tittat på bilen.

Så. Vad är det för något under kåpan?!

Fård ranger -01 2,5 turbodiesel.

Bifogat

• uploadfromtaptalk1367752218284.jpg
    uploadfromtaptalk1367752218284.jpg
    67.2 KB · Visningar: 441
  • uploadfromtaptalk1367752230231.jpg
    uploadfromtaptalk1367752230231.jpg
    67.4 KB · Visningar: 399

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Slå in ditt regnr: på http://www.laitis.se/
och välj en butik.
Sedan OK, eller sök.
Sedan remmar, och där ser du den långa kamremmen. ?

Ok. Det här verkar lurigt... Det finns två alternativ på en kort rackare. Det verkar som det finns två olika versioner på samma motor. saken är bara att bägge går just mellan kammen och soppapumpen!

Kan det vara så att kammen driver pumpen helt enkelt? Vad driver kammen i så fall??

Om det nu är så behändigt att kamdrevet driver dieselpumpen. Kan man byta det enkelt själv eller är det dödsnoga (som med en vanlig kamrem) med tajmingen?

Det är en Thailandsbyggd Ford btw. Samma som Mazdas pickup tror jag.Kamrem 1.JPGKamrem 2.PNG

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Pumpen drivs av en primärdrivning ala kugghjul och sen drivs kamaxeln av en rem från pumpen.

Ja, det är noga med att den hamnar rätt men det är riktigt lätt att byta själv.

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Pumpen drivs av en primärdrivning ala kugghjul och sen drivs kamaxeln av en rem från pumpen.

Ja, det är noga med att den hamnar rätt men det är riktigt lätt att byta själv.

Tack som fan för ett bra svar! Tror du att det behövs en massa specialverktyg eller löser man det med vanliga verktyg? Markörerna hur allt ska stå lär ju inte vara så krångliga att se. Dessutom finns der ganska gott om plats.

Är det spännrullen man släpper på? Måste man justera den eller är den typ fjäderbelastad?

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Tack som fan för ett bra svar! Tror du att det behövs en massa specialverktyg eller löser man det med vanliga verktyg? Markörerna hur allt ska stå lär ju inte vara så krångliga att se. Dessutom finns der ganska gott om plats.

Är det spännrullen man släpper på? Måste man justera den eller är den typ fjäderbelastad?

Kan inte hur just den spännrullen ser ut, men troligen är den av modellen som är excentrisk och vrids för att spänna/slacka. Du bör ha lite känsla för hur hårt den skall spännas, men känner du på den gamla får du ett hum om hur den skall spännas. Tänk på att den gamla troligen har slackats något.

Lättast är att markera kamrem mot dreven med tipex eller färgpenna, och sen flytta markeringen till den nya remmen.

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Kan inte hur just den spännrullen ser ut, men troligen är den av modellen som är excentrisk och vrids för att spänna/slacka. Du bör ha lite känsla för hur hårt den skall spännas, men känner du på den gamla får du ett hum om hur den skall spännas. Tänk på att den gamla troligen har slackats något.

Lättast är att markera kamrem mot dreven med tipex eller färgpenna, och sen flytta markeringen till den nya remmen.

Tack så mycket för svaret! Bör man byta spännrullen när man ändå är på? Det är inget större jobb i praktiken att göra det så personligen känner jag att den tusenlappen kan besparas tills det uppkommer missljud. Om det nu låter något om den innan den havererar...

15000 mil har skutan rullat. Finns det några andra delar som man bör se över på en sådan maskin eller är de skottsäkra i grunden?

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Tack så mycket för svaret! Bör man byta spännrullen när man ändå är på? Det är inget större jobb i praktiken att göra det så personligen känner jag att den tusenlappen kan besparas tills det uppkommer missljud. Om det nu låter något om den innan den havererar...

15000 mil har skutan rullat. Finns det några andra delar som man bör se över på en sådan maskin eller är de skottsäkra i grunden?

Du bör byta spännrullen och allt övrigt som har med en kamrem att göra vid byten. I ditt fall är det nog bara en rulle att byta, och nej det behöver inte vara någon förvarning innan det rasar och remmen kuggar/går av.

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Du bör byta spännrullen och allt övrigt som har med en kamrem att göra vid byten. I ditt fall är det nog bara en rulle att byta, och nej det behöver inte vara någon förvarning innan det rasar och remmen kuggar/går av.

Så blir det. När man ska spänna spännrullen, gör man det genom att man helt enkelt bänder på spännrullen tills man uppnår önskad spänning, eller finns det någon slags spännare där?

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Så blir det. När man ska spänna spännrullen, gör man det genom att man helt enkelt bänder på spännrullen tills man uppnår önskad spänning, eller finns det någon slags spännare där?

Kollade och det ser ut som en fjäderansatt rulle, isåfall pressar du den hårt mot remmen medelst bändverktyg, släpper och låter den sen pressas endast med fjäderns hjälp när du drar åt skruven.

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping