Vad har hänt med gammalt hederligt slagsmål?

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
Något jag noterat nuförtiden är att slagsmålen försvinner.

På fester står folk bara och skriker åt varandra i en halvtimme, för att sedan släpas iväg så man får lite lugn och ro...

Om det väl blir slagsmål ska man minsann ha kniv, och vara minst 4st. Allra helst mot någon liten oskyldig person så man verkligen kan vara säker på att det inte blir något motstånd.

Vart är världen påväg?

Jag har blivit uppfostrad (via sunt bondförnuft) till att inte slå första slaget (gillar inte att slåss öht.), inte slå under bältet, inte slita i håret och inte sparkas och om man väl sänker den andre så är man nöjd så. Inte stå och hoppa på honom efter han är golvad. Dessutom, har man fått stryk får man acceptera "förlusten". Inte samla ihop en massa kompisar och hoppa på den som gav en spö, med allehanda tillhyggen, flera veckor senare.

Är det här fel? :confused:

De få gånger jag hamnat i slagsmål har motparten ofta försökt få in en pungspark eller slita tag i håret.

Och några "vänner" som fått stryk (och ofta förtjänat det) har frågat om man inte vill följa med och "visa den jäveln".
När man sedan påpekar att de faktiskt förtjänade att få lite stryk och kanske borde acceptera nederlaget är man själv en jävla idiot som inte fattar ett dyft :va

Uppfostras det inga män numera? Är det cat-fights på Jerry Springer som står modell för hangemäng?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Många föräldrar har inte tid att uppfostra sina ungar idag. Man ger dom en dator istället.
Japp, för att man måste jobba så att man kan köpa en ny platt-tv, ännu dyrare bil, ännu coolare mobil osv, å sen har man fullt upp med att visa världen att man har skiten också.

Farsan hade kul med kottar och tändstickor, för han hade fantasin att leva sig in i det. Dagens glin orkar inte tänka, det ska nån annan göra åt dom, med spel, filmer å fan vet vad. En generation till så är vi tillbaka på tidigt 1800-tal, befolkningen är outbildad och analfabetisk, det som skiljer är att dom inte har någon fantasi nu. Och, dom ska betala vår pension! :huvet

Merovingian

Guest
Det tillhör samma mentalitet om att den basala varianten av egentligen vad som helst inte räcker till. Allting ska hela tiden hissas och vara speciellt även om det inte är det.

Se bara på språket.
Det är inte ofta man hör någon säga att någonting var roligt eller dåligt. Istället är det alltid skitroligt eller asdåligt, även om grundorden i sig hade räckt gott.
För att inte tala om accelereringen av användandet av svordomar. Folk är generellt inte det minsta restriktiva i användandet av glåpord och besvärjelser, de använder det ofta i vanligt vardagstal. Så när någonting måste med höjd röst kväsas om, ja då räcker inte vanliga enstaka svordomar, då de förlorat mycket av sin klang efter det frekventa användandet. Det som från början hade kallat för ett klankande i stil med "Han är en dålig människa, den där Allan. Jag tycker inte om honom alls.", kräver nu en besvärjelse såsom "Fan vad han suger, den där jävla Allan. Jag hatar honom så in i helvete." Om man ens kan sluta där.

Begrunda och känn att båda citaten slår ungefär lika hårt. Skillnaden är att man devalverar även sig själv om man använder det sistnämnda. Ingen tycker det är kul att umgås med folk som är fula i mun.

Edit: Lade till lite.

Last edited:

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Det tillhör samma mentalitet om att den basala varianten av egentligen vad som helst inte räcker till.

Se bara på språket.
Det är inte ofta man hör någon säga att någonting var roligt eller dåligt. Istället är det alltid skitroligt eller asdåligt, även om grundorden i sig hade räckt gott.
För att inte tala om accelereringen av användandet av svordomar. Folk är generellt inte det minsta restriktiva i användandet av glåpord och besvärjelser, de använder det ofta i vanligt vardagstal. Så när någonting måste med höjd röst kväsas om, ja då räcker inte vanliga svordomar, då de förlorat mycket av sin klang efter det frekventa användandet. Det som från början hade kallat för ett klankande i stil med "Han är en dålig människa, den där Allan. Jag tycker inte om honom alls.", kräver nu en besvärjelse såsom "Fan vad han suger, den där jävla Allan. Jag hatar honom så in i helvete." Om man ens kan sluta där.

Begrunda och känn att båda citaten slår ungefär lika hårt. Skillnaden är att man devalverar även sig själv om man använder det sistnämnda.
Klar poäng där! Tex när jag var 14-15 så blev vi alldeles till oss om vi såg lite naken hud på en brud. Nu krävs det fjorton storkukade bjässar och en liten spröd 18-åring för att nån ens ska höja på ögonbrynen. Aktuell rapport för 20 år sen var ju mildare än vad dagens söndagsbilaga till Aftonblaskan och Sexpressen är :huvet

MikkE

Guest
När jag blir knuffad eller är på väg att få stryk vet jag att jag levererat en skönt irriterande kommetar om personen. Och jag öppnar bara munnen om det var motparten som startade. Annars håller jag mig bort från knogar med undantag om en kompis skulle vara illa ute vilket är mkt sällsynt.

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Jobbhelg med sol kära du :mad:

Efter ett besök på din arbetsplats så är jag förvånad om du inte golvat minst fyra innan du hunnit upp på andra våningen.

En hedlig knogmacka man to man finns inte längre.
RIP

codde

Eddie Riders MC Munkewalley
Gick med
3 Nov 2008
Hoj
2016 Harley-Davidson Breakout
Klar poäng där! Tex när jag var 14-15 så blev vi alldeles till oss om vi såg lite naken hud på en brud. Nu krävs det fjorton storkukade bjässar och en liten spröd 18-åring för att nån ens ska höja på ögonbrynen. Aktuell rapport för 20 år sen var ju mildare än vad dagens söndagsbilaga till Aftonblaskan och Sexpressen är :huvet

titthålen i tjejernas omklädningsrum på huvusta badet stod vi som glin och fluktade,satan vilket nöje det var.:D

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
titthålen i tjejernas omklädningsrum på huvusta badet stod vi som glin och fluktade,satan vilket nöje det var.:D
Japp! Vi kollade under bastudörren, det mesta man såg var fötter, men ändå :D Å istället för att polisanmäla oss för sexuella trakasserier, olaga intrång osv så gick dom in i vårt omklädningsrum ibland, och så var saken utagerad. Det kallas hormoner, pubertet, utveckling och nyfikenhet. Idag är exakt samma sak illegalt, sjukligt, skadligt och ska bestraffas så till den milda grad!

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Last edited:

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
Japp! Vi kollade under bastudörren, det mesta man såg var fötter, men ändå :D Å istället för att polisanmäla oss för sexuella trakasserier, olaga intrång osv så gick dom in i vårt omklädningsrum ibland, och så var saken utagerad. Det kallas hormoner, pubertet, utveckling och nyfikenhet. Idag är exakt samma sak illegalt, sjukligt, skadligt och ska bestraffas så till den milda grad!

Det där får mig osökt att tänka på låten "1990 nånting" :hihi

Undra vad som kommer hända med världen. Kommer vi som försöker tänka själva, dra egna slutsatser och inte sväljer allt i aftonpressen med hull och hår att få ett eget naturreservat eller vad?

Jag börjar faktiskt bli allt mer oroad över den höga kvoten idioter i världen.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år