vad har kompressionen för effekt?

marsianmejler

Sporthojsnörd
Gick med
31 Aug 2007
Ort
Malmö
Hoj
Suzuki
alltså, om man ökar kompressionen, vad innebär det för effekten på motorn?

och vad händer om man ökar temperaturen på insuget? slöare eller piggare?

om ventilerna är för tighta och alla avgaser inte slipper ut? brinner ventilerna då?
 

Buffer

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2007
Ort
Flen
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88
högre kompression = ökat slitage och mer effekt.

Högre insugstemperatur = slöare (blås upp en ballong och stoppa in den i frysen, så får du se att den krymper, kallare luft tar mindre plats = du får in mer i motorn under utväxlingen)

Att ventilerna skulle brinna om avgaserna inte slipper ut låter för mig otroligt, då du inte får lika bra tändning i motorn med avgaser kvar. (osäker på denna)
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Om du med tighta ventiler menar tight ventilspel så innebär det att ventilerna eventuellt inte kan täta ordentligt mot sätena. Framför allt avgasventilerna kyls då inte ordentligt och 'brinner'...
 

peakupnorth

Sjöfarare
Gick med
2 Jul 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
2010, Suzuki GSX 1250 FA
Det finns en basic formel för effekt= SnApz = (S)Slaglängd,(n)varvtal,(A) Area på kolven, (p)tryck,(z)antal cylindrar.
Så höjer man nån ovanståend kriteria så ökar effekten. Ju lägre temperatur man har på insugs luften, ju mer luft får man in i motorn. Det brukar kännas på endel fordon att de går bättre när det är dimma (Mer luft, bättre förbränning)
 

Buffer

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2007
Ort
Flen
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88
Det han känner av vid dimma är fukten som kommer in i motorn. Vattnet expanderar mycket mer än luft, när det värms upp. 1 liter vatten blir ungefär 1000 liter ånga, om jag inte mins fel...
 

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
hm jag hänger inte med, dimma beror ju på hög luftfuktighet. du kanske syftar på att luften då kyls av vattnet?

jag håller med..
vid dimma är luften full med vattenpartiklar, detta leder inte till någon märkbart lägre temp på insugsluften. Däremot så får man en effektökning när man har turbo och intercooler då vatten kräver mer energi för att ändra sin temp. detta kyler IC:n mycket bättre, än med enbart luft
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Ja det kan man.
Tidiga turbolösningar körde med detta systemet för att motverka knackningar.
Numera kör man ju intercooler.
Många häftigare turbobilar har ju vattensprut på IC'n också, för att förbättra kyleffekten. :tummenupp
Skulle det spela nån roll på en dragracinghoj, eller hinner man inte få för varm IC på 8-10 sek?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Tag fram dina böcker i termodynamik och så tittar du på ett PV-diagram så ser du att arean(=arbetet) ökar om du ökar kompressionen.

Och om du tittar på ett TS-diagram så ser du att arean minskar om du höjer insugstemperaturen.
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Ja det kan man.
Tidiga turbolösningar körde med detta systemet för att motverka knackningar.
Numera kör man ju intercooler.

Jag har som nittonåring åkt tidig saabturbo med hemsnidat vattensprut, klarade skyhöga laddtryck(med dåtidens mått mätt) med alldeles för liten turbo. Skitfränt ända till vattnet tog slut:crash :kryckor förvånande hur mycket en saabmotor kan utstå, också förvånande hur lite en växellåda av samma fabrikat tål...:)
 

Wonderboy

Give me a break, I'm just learning!
Gick med
4 Dec 2005
Ort
Stockholm
Hoj
inge för tillf
hm jag hänger inte med, dimma beror ju på hög luftfuktighet. du kanske syftar på att luften då kyls av vattnet?

han menade att en org. förbränning, förhoppning en fullständig sådan sker lättare ju mer syre som finns tillgängligt. Tycker dock inte det skulle spela någon vidare roll då syret redan finns i överflöd..

edit: kylning är ju dock ett plus.
 
Last edited:

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
han menade att en org. förbränning, förhoppning en fullständig sådan sker lättare ju mer syre som finns tillgängligt. Tycker dock inte det skulle spela någon vidare roll då syret redan finns i överflöd..

edit: kylning är ju dock ett plus.

Syre är bristvara!
Alla trimningsåtgärder man gör i en motor går ut på att få så stor tillförsel av syre till motorn. Bränsle/Bensin eller vad man nu kör på får man in i motorn i alla fall. Men syre är svårt.
Därför man ibland kör på bränslen som innehåller syre, Nitro, NOS, Avgas? och andra sportiga bränslen.

Mats

Hög kompresion gör att bränslet brinner lättare och fortare. Speciellt när man kör på dellast, lite gaspådrag.
 

Wonderboy

Give me a break, I'm just learning!
Gick med
4 Dec 2005
Ort
Stockholm
Hoj
inge för tillf
Syre är bristvara!
Alla trimningsåtgärder man gör i en motor går ut på att få så stor tillförsel av syre till motorn. Bränsle/Bensin eller vad man nu kör på får man in i motorn i alla fall. Men syre är svårt.
Därför man ibland kör på bränslen som innehåller syre, Nitro, NOS, Avgas? och andra sportiga bränslen.

Mats

Hög kompresion gör att bränslet brinner lättare och fortare. Speciellt när man kör på dellast, lite gaspådrag.

okok :tummenupp Om man trycker in syrgas då?
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
poff.....:D ( Har just inget att tillföra här , så jag får bara tönta mig lite. Tråkigt på jobbet....:rolleyes: )
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
I måttlig mängd?

Risken för poff finns där ändå , ren syrgas är ganska svårhanterligt.

Inget problem så länge det poffar inne i cyllen men på vägen ditt måste det passera många ställen som det kan poffa på i förtid.

Redan vid en fördubblad syrgashalt - c:a 42% är förbränningshastigheten 4 gånger snabbare än i luft.
Papper brinner som bensin vid dessa syrgashalter.
Tänk ens hur olja brinner vid 100% syrgas...

På syrgasflaskor får man inte ens olja in anslutningar,gängor eller något då risken är stor
för explosion.

Ingen vill sitta på en mc där en oljig luftburk,insug och oljetråg är fyllda med 100% syrgas typ en miss i doseringen - jag kan lova att det smäller:näsblod :näsblod :näsblod

Man använder lustgas av den anledningen - det är säkert tills det hamnar i cylinderns miljö.
 
Last edited:

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Tillfälligt avbrott
I Apollo 1 bidde det en liten gnista någonstans som antände det rena syret i kapseln.. Poff, tre astronutter på grillen..
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top