Vad har man för nytta av en ryggpuckel på ett skinnställ vid landsvägskörning

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Hoj
GIXER 1000
När man frågar i affärerna får man alla möjliga konstiga svar som att det ersätter ryggskyddet t.ex.
Så gott som alla nya ställ har puckel & de gamla utan reas ut. Att det här har blivit ett mode nyck lånat från roadracingsvärlden råder det ingen tvekan om. Men vad har jag för nytta av det som skydd förutom att det fungerar som en vätskebehållare på vissa (kamelpuckel) ? :confused::va

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Vad jag har förstått det som så är den bara där för aerodynamikens skull.

Att de säger att de ersätter ryggskyddet är ju helkorkat :död

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Hoj
ZX10R
Ja tror inte det är sant. On/offroad har en fråga:va Jag trodde du visste allt redan:rolleyes:

iceman32

Tjuvjägare
Gick med
2 Jun 2011
Hoj
Suzuki V Strom DL650 -07
Vad jag har fått för mig "kan ha fel" så är den till för att hjälmen och puckeln hamnar i samma höjd om du lägger dig ner på rygg, alltså, för att skydda nacken, så att huvudet/nacken ligger jämt med ryggen, typ...
Men knappast ersätter det ett ryggskydd!

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Minska risken för vissa Whiplash skador, o andra sidan har sjukvårdspersonal vissa problem o fixera nacken pga puckeln efter olycka så delade meningar.

Last edited:

Smagatusk

Guest
Har hört att om man har den behöver man inte göra SMC´s knixkurs.

Roberth

Jag är egentligen ganska snäll.
Gick med
3 Oct 2004
Hoj
Kawasaki ZZR1100. Yamaha R1
Puckeln är för mjuk för att den skall ge något skydd för slag eller vissa whiplash skador. Den diskussionen är bara löjlig.
Det är endast av aerodynamiska skäl den finns där. Om den sedan förbättrar arbetsmiljön för föraren eller ökar toppfarten någon km/h eller för den delen en kombination kan vara svårt att hitta vid gatkörning. Jag kan tänka mig att vaken bakom hjälmen som blir mindre med en puckel på skinnstället avlastar några kilon i drag när det går riktigt fort.

Till TS. Klart du har nytta av puckeln. :D

RKI

Ny medlem
Gick med
14 May 2012
Hoj
Plastgris
Finns det lösa pucklar att köpa, typ en ryggsäck? Jag vill ha en på allvädersstället. Nån som vet om formen är utprovad och optimerad till fullo. Det kanske skulle funka ännu bättre med en fenformad? En hajfena. Det vore snyggt. Jag är bortrest och lämnade hojen hemma, nån som har tillgång till sin och skulle vilja testa? Då skulle jag kunna sy ihop nåt under helgen. :krama

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Den har väl samma posörfaktor som fransarna hos customfolket:D

Lindev

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2012
Hoj
CB1000R
Nu har jag ju bara en liten puckel på mitt ställ men kan tro att det ha mycket med som många säger aerodynamiska skäl men även ventilation (min iaf). Den är duktigt peforerad på ovansidan så om du kryper ihopa på hojen bör det kyla ner mot rygg.

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Mina har alltid varit hårda och lutar jag huvudet bakåt så tar puckeln i allra längst bak, så jag tycker inte alls det är löjligt att det skulle mildra någon form av whiplashskada.
Men kanske är inbillning vad vet jag, det är storyn jag fått när jag frågat runt.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Den huvudsakliga anledningen till att använda ryggpuckel är förbättrad aerodynamik, inget annat. Sedan bygger vissa tillverkare in ventilation såväl som vätskebehållare i ryggpuckeln, men detta är inte orsaken till att puckeln existerar, utan mer ett kreativt utnyttjande av ledigt utrymme...

Om en försäljare försöker övertyga dig om att ryggpuckeln ersätter ryggskyddet så ska du nog gå till en annan butik. Ryggpuckeln själv ersätter definitivt inte ryggskyddet, dock kan dyra modeller av skinnställ levereras med ryggpuckel såväl som inbyggt ryggskydd. Det kanske är lite svårt att hålla isär dessa begrepp för en stackars sommarjobbare i en mc-butik...?

Thriss

DiREckt!!1!1
Gick med
16 Mar 2010
Hoj
Kawasaki Er-6n 2009; KTM 400EXC-R 2011
Prova att ta på dig din hjälm och lägg dig på rygg.
Ta nu på dig skinställ med puckel samt hjälm och lägg dig på rygg.

Nu kan alla som INTE tro att den hjälper vid whiplash skador ändra sin åsikt tack!

Hjälmen går utanför ryggen en bra bit, och om man hamnar på rygg trycks huvudet frammåt, puckeln förhindrar detta. Puckeln ersätter dock INTE ett ryggskydd.

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
En sak vet jag, det är supergo' ventilation över ryggen i mitt nya Spidiställ (track wind pro), och det är puckeln som gör't (ihålig, perforerat, inlopp rätt över ryggen in i stället). Guld värt varma dagar. :banana

Nyheter
CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...

Offroad med CFMOTO 800MT-X

Idag har vi fått bekanta os...

Bike på CFMOTO världslansering!

675SR-R Bike är på plats...

Nya Ducati XDiavel V4: Sporttouring på italienska